Mitsubishi 100: Pajero – revolúcia vo svete SUV

Bohatú históriu značky troch diamantov začalo presne pred 100 rokmi písať uplne prvé vozidlo značky Mitsubishi – Model A z roku 1917. 

V roku 1960 sa do dlhého automobilového príbehu troch diamantov veľkými písmenami zapísalo skromné Mitsubishi 500, symbol japonskeho ekonomickeho zázraku 60. rokov minulého storočia a začiatku modernej éry, tvorca globáneho zásahu značky, ale najmä vozidlo, ktoré v roku 1962 prinieslo značke Mitsubishi jej prvé víťazstvo vo svete motorsportu.

      

Ďalším takýmto kľúčovým modelom je ikona off-roadu MITSUBISHI PAJERO, ktoré svojho času spôsobilo revolúciu vo svete vozidiel kategórie SUV.

V súčasnosti sú SUV modely bežnou záležitosťou (v roku 2016 predstavovali 25% európskeho trhu), avšak pred 35 rokmi išlo o absolútnu novinku. Práve vtedy sa spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) rozhodla uviesť unikátny model Mitsubishi Pajero. Tým položila prvý stavebný kameň svojej jedinečnej reputácie, ktorú značka troch diamantov postupne získala na dnešnom konkurenciou nabitom trhu s vozidlami kategórie SUV, a to najmä vďaka schopnosti predvídať trendy na trhu v kombinácii s modernými konštrukčnými metódami a tradíciou vo svete motoristických súťaží.

     

Univerzálne vozidlo

Až do predstavenia legendárneho Jeepu v roku 1941 sa vozidlá s pohonom všetkých kolies používali takmer výlučne iba na plnenie najnáročnejších pracovných úloh, čo platilo aj pre vlastný prototyp Mitsubishi PX33 z roku 1936. Jeep však nečakane predstavil myšlienku malého a agilného terénneho vozidla do ľubovoľného terénu, ktoré sa rovnako dobre osvedčilo vo vojenskom nasadení ako aj pri zdolávaní nespevnených vidieckych ciest.

Univerzálne schopnosti malého vozidla nezostali bez povšimnutia, a tak sa rôzne automobilky po celom svete inšpirovali touto originálnou predlohou pri vývoji vlastných ľahkých terénnych štvorkoliek. Mitsubishi sa vtedy rozhodlo celý postup urýchliť uzavretím dohody so spoločnosťou Willys-Overland o technickej pomoci a predaji, a tak mohlo už v roku 1953 začať s výrobou vozidiel Jeep (pre civilné vozidlá Jeep dohoda platila až do roku 1998).

Prvý krok prinášajúci obrat smerom k neskorším vozidlám kategórie SUV („Sport Utility Vehicle“) prišiel v roku 1963 s modelom Jeep Wagoneer – vzhľadovo atraktívnym, dobre navrhnutým a pohodlným terénnym vozidlom s pohonom 4WD a karosériou pripomínajúcou kombi.

Koncept
Spoločnosť MMC dokázala na základe prieskumu trhu predvídať dopyt po civilnejších a štýlovejších terénnych vozidlách zodpovedajúcich atmosfére tej doby, a tak najskôr otestovala trh niekoľkými „lifestylovými“ vývojovými štúdiami, ako bolo Pajero I (1973), kým nebola pripravená finálna verzia.

Ďalším vývojovým krokom bol koncept Pajero II s karosériou targa, prvýkrát predstavený v roku 1979 na Autosalóne v Tokiu. Svojou formou aj obsahom potvrdil zámer spoločnosti Mitsubishi Motors Corporation ponúknuť malé civilné vozidlo pre voľný čas, disponujúce reálnymi terénnymi schopnosťami. Stvárnenie konceptu určilo dizajnový jazyk modelu Pajero, ktorému je verné až dodnes

Pokrokový model

O necelé tri roky neskôr (v máji 1982) sa na japonskom trhu objavilo Pajero prvej generácie. Kompaktné SUV od Mitsubishi Motors bolo spočiatku dostupné v trojdverovom prevedení (dĺžka 387 cm) s pevnou alebo plátennou strechou. Prinieslo celý rad pokrokových prvkov, ako napr. nezávislé zavesenie predných kolies (s dvojitými lichobežníkmi), posilňovač riadenia či odpružené predné sedadlá, čo začiatkom 80. rokov u vozidiel tohto druhu predstavovalo radikálny posun smerom vpred a zodpovedalo očakávaniam cieľovej skupiny zákazníkov.

Inovácie pokračovali predstavením preplňovaných vznetových motorov s medzichladičom, automatickou prevodovkou, kotúčovýmibrzdami na všetkých kolesách, či novým systémom zavesenia zadných kolies typu multi-link s vinutými pružinami. V nadväznosti potom druhá generácia modelu Pajero (uvedená v januári 1991) priniesla prepracovanú rozdeľovaciu prevodovku „Super Select 4WD“ umožňujúcu jazdu s pohonom všetkých kolies a zaradenie redukcie počas jazdy až do rýchlosti 100 km/h, ale aj nemenej prepracovaný protiblokovací systém „Multi Mode ABS“, modulárny systém pracujúci v súčinnosti s prevodovkou Super Select, vrátane režimu úplného uzamknutia. O konštrukčnej vyspelosti tohto vozidla svedčí aj airbag vodiča a (od roku 1997) technológia priameho vstrekovania benzínu („GDI“) od spoločnosti MMC, ktorá predstavovala jedno z mnohých svetových technologických prvenstiev Mitsubishi Motors.

Pajero tretej generácie, uvedené v roku 1999, prinieslo okrem iného samonosnú karosériu, nezávislé zavesenie všetkých kolies, hrebeňové riadenie, automatickú prevodovku “INVECS”, elektronické riadenie rozdeľovacej prevodovky (teraz označovanej ako “Super Select 4-II”), elektronické riadenie stability vozidla “ASTC” atď.

V roku 1983 prekonalo Pajero hneď dva míľniky vďaka uvedeniu 5-dverovej verzie Estate s predĺženým rázvorom (s tromi radmi sedadiel) a súčasne jeho predstavením na svetových trhoch.

Športová ikona

Obratné Pajero dokázalo rovnako ľahko prekonať cestné úseky ako aj terén a osvedčiť sa ako robustný profesionálny pracant či ako luxusné vozidlo na prepravu mimo mesta. Súčasne sa preslávilo úspechmi vo svete motoršportu, keď sa spoločnosť MMC a jej francúzsky distribútor Sonauto rozhodli vstúpiť do najvýznamnejšej svetovej súťaže terénnych vozidiel: legendárnej Rally Dakar.

Od svojej prvej účasti na Dakare v roku 1983 dokázalo Pajero zhromaždiť pozoruhodnú kolekciu úspechov, vrátane 12 víťazstiev na Dakare (v rokoch 1985 až 2007) či pohára v seriáli Cross Country Rally (2003) svetového šampionátu FIA. Týmto boli položené dôležité stavebné bloky pozoruhodnej reputácie, ktorú spoločnosť MMC získala na globálnom trhu s vozidlami kategórie SUV, kde vozidlám Mitsubishi nemohla konkurovať žiadne iné SUV značka tej doby.

Mitsubishi (šr)

 

Mitsubishi 100Pajero
Komentáre (0)
Pridať komentár