VW: Globálny poskytovateľ služieb mobility

Od výrobcu Chrobáka po dnešok: Skupina Volkswagen demokratizuje mobilitu už 80 rokov.

Pred 80 rokmi začala história jedného z najúspešnejších výrobcov automobilov na svete. Dňa 28. mája 1937 bol v Berlíne založený predchodca dnešnej skupiny Volkswagen, “Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH” (“spoločnosť na prípravu nemeckého ľudového auta”). Spoločnosť sa počas ostatných 80 rokov vyvinulo v globálneho hráča s 12 značkami, 120 výrobnými závodmi na štyroch kontinentoch, viac ako 620 000 zamestnancami a viac ako 10 miliónmi ročne predávaných vozidiel.

     

Na začiatku bol „chrobák“

Od začiatku 20. storočia fascinoval sen cenovo dostupnej jazdy pre všetky spoločenské triedy ľudí a inžinierov. Národno-socialistický režim využil túto obľúbenú myšlienku pre svoje vlastné záujmy a v roku 1934 poveril “Reichsverband der Automobilindustrie” (“Spolkový spolok automobilového priemyslu”) Ferdinanda Porscheho, aby zvládol inžiniersky dizajn “nemeckého ľudového auta”. Spolu so svojim tímom vyvinul Ferdinand Porsche vozidlo, ktoré bolo pripravené na výrobu v roku 1938 a demokratizuje mobilitu po celé desaťročia od konca druhej svetovej vojny. Chrobák položil základy pre skupinu Volkswagen a bol najúspešnejším automobilom svojej doby s viac ako 21,5 miliónmi vyrobených vozidiel.

Rozmach po vojne

V máji 1938 sa začalo pracovať na stavbe závodu na Mittellandskom kanáli v dnešnom Wolfsburgu, kde vyrobili Volkswagen Type 1, ktorý bol v tom čase známy ako “KdF-Wagen”. Produkcia “KdF-Wagen” však zostala propagandou, až do roku 1945 bolo vyrobených iba 630 osobných áut vo výrobnom závode vo Wolfsburgu. Namiesto toho boli vyrobené zbrane pre druhú svetovú vojnu, vrátane vojenských úžitkových vozidiel (známych ako “Kübelwagen”) a obojživelných vozidiel.

    

Po skončení vojny Briti prevzali zodpovednosť za závod a mesto a nastavili kurz úspechu Volkswagenu. Aktívne sa zaviazali k rekonštrukcii a v decembri 1945 začali vyrábať Typ 1, ktorý čoskoro premenovali “Chrobák”. Položili aj základy spoločnosti Volkswagen pre zameranie sa na globálny trh: Export do zahraničia začal už v roku 1947 s piatimi vozidlami do Holandska.

Chrobák a Transporter

Britská administratíva účinne pretransformovala Volkswagen na civilnú spoločnosť, ktorá dokázala odštartovať pólovú pozíciu do nemeckého ekonomického zázraku. V októbri 1949 Briti odovzdali poručníctvo nemeckej spolkovej vláde a Dolné Sasko bolo poverené správou. Volkswagen Chrobák a Transporter rozhodne ovplyvnili ďalšiu expanziu Volkswagenu. Vysoký dopyt po obidvoch modeloch viedol k vybudovaniu ˇxalších závodov: Od roku 1956 sa Transporter vyrábal v Hannoveri, prevodovky v Kasseli, nápravy a náradie v Braunschweigu a závod v Emdene bol skonštruovaný pre export.

S týmito úspechmi sa automobilka Volkswagen stala symbolom nemeckého ekonomického zázraku po druhej svetovej vojne. V roku 1952 bola v Kanade založená prvá zahraničná obchodná spoločnosť, nasledovaná brazílskou dcérskou spoločnosťou “Volkswagen do Brasil Ltda” v roku 1953. V roku 1960 došlo k privatizácii väčšiny štátnej spoločnosti a Volkswagen bol premenený na akciovú spoločnosť. V tom čase spoločnosť už mala 64 100 zamestnancov a vyrobila 888 500 vozidiel ročne.

Spoločnosť sa rozšírila

Po úspechoch prišiel prechod na skupinu s viacerými značkami: V roku 1965 Volkswagen získala spoločnosť Auto Union GmbH, ktorá sa v roku 1969 spojila s NSU Motorenwerke

Aktiengesellschaft a vytvorila tak dnešnú Audi AG. Ďalšie značky nasledovali od polovice 80. rokov: SEAT (1986), ŠKODA (1991), Bentley (1998), Bugatti (1998), Lamborghini (1998), Porsche (2009), MAN (2011) Ducati (2012) a Scania (2015). Volkswagen Financial Services AG konsoliduje všetky finančné služby úspešne pod jednou strechou. A s novo spustenou spoločnosťou MOIA je teraz skupina aktívna aj pri orientovaní sa na oblasti služieb mobility budúcnosti.

      

Míľniky

Prvotným technologickým míľnikom v histórii spoločnosti Volkswagen a nástupom novej, úspešnej éry bol prechod od vzduchom chladených do vodou chladených motorov a od pohonu zadných kolies na pohon predných kolies medzi rokmi 1973 a 1975. Modely Passat, Scirocco, Golf a Polo sa vydali na cestu z krízy v dôsledku klesajúceho objemu predaja pre cenový šok z ropy v roku 1973. Golf – po ktorom by mala byť pomenovaná celá kategória automobilov a z ktorých sa viac ako 33 miliónov predalo dodnes – rýchlo napredoval. Nástupca Chrobáka sa stal žiadaným motorovým vozidlom pre ľudí s rôznorodými potrebami.

Spoločnosť Volkswagen sa stala a aj dnes je globálnym hráčom vďaka skorému vstupu na trh v Číne, kde už v roku 1985 vyrobili prvý automobil Volkswagen v spolupráci s čínskym partnerom. V súčasnosti skupina Volkswagen prevádzkuje dva spoločné podniky s čínskymi partnermi – tretí bude čoskoro nasledovať. V roku 2016 skupina predala v Číne približne štyri milióny vozidiel.

Po rokoch nepretržitého rastu si dieselová kríza a nové výzvy na trhoch vyžadujú reorganizáciu skupiny Volkswagen. Spolu so stratégiou “SPOLU – stratégia 2025” sa spoločnosť rozhodla premeniť z jedného z najväčších výrobcov automobilov na vedúceho poskytovateľa udržateľnej mobility. Digitalizácia, elektrická mobilita, autonómna jazda a nové služby mobility zohrávajú významnú úlohu pri dosahovaní tohto cieľa. Vzhľadom na vyše 80-ročnú históriu sa skupina Volkswagen približuje k optimistickej budúcnosti. Opäť bude dôležité preukázať inovatívneho ducha a ochotu prjímaťzmeny, čo umožní spoločnosti napísať ďalšiu úspešnú kapitolu vo svojej histórii.

VW (šr)

AertonVolkswagen
Komentáre (0)
Pridať komentár