Horolezec Radek Jaroš vyráža za Korunou sveta!

Len pätnásť ľudí na svete sa môže pochváliť pomyselnou „Korunou Himalájí“, ktorá je určená pre tých, čo bez kyslíka zdolajú všetky osemtisícové vrcholy Himalájí. Tým pätnástym sa v roku 2014 stal známy horolezec Radek Jaroš, keď sa mu až na piaty pokus podarilo vyliezť na obávaný vrchol  K2!

Koruna Himalájí je teda „doma“, ale Radek samozrejme nekončí – a práve teraz oficiálne zahajuje svoju púť za nemenej náročným cieľom, totiž za Korunou sveta, ktorou sa ozdobia tí, čo  vylezú na najvyššie vrcholy všetkých kontinentov.

Do záhlavia svojej knihy „K2 poslední klenot mé Koruny Himálaje“ o strastiplnej púti (ktorá ho okrem iného stála niekoľko prstov na nohe) za Korunou Himalájí Radek Jaroš napísal: „Splnený sen znamená nový začiatok! „Strávil som dlhých a krásnych dvadsať rokov v pohorí Himaláje a Karakorum. Ale na svete sú stovky pohorí a tisíce hôr. A preto je mojim ďalším logickým cieľom získanie Koruny sveta,“ hovorí novomestský horolezec.

Prvým klenotom Koruny sveta bude Denali

Kombináciou Koruny Himalájí a Koruny sveta sa môže pochváliť iba niekoľko jedincov na svete. Pred Radkom Jarošom sa tak otvára nielen náročná výzva, ale aj lákavá vízia cesty do najkrajších a často najopustenejších a najdrsnejších miest našej planéty. Prvým klenotom jeho Koruny sveta sa má stať vrchol Denali (predtým Mount McKinley), 6168 metrov vysoký vrchol Severnej Ameriky.

„Cestu k väčšine vrcholov jednotlivých kontinentov chcem poňať inak ako iba výstup na vrchol a odškrtnutie si splneného cieľa. Aj preto sa do Kordiller na Aljašku na Denali vydávam so svojim najspoľahlivejším himalájskym spolulezcom Petrom Maškom. Spoločne sme absolvovali osem expedícií a stáli na vrcholoch troch osemtisícoviek. Na najvyšší vrchol Severnej Ameriky máme v pláne vystúpiť nie klasickou cestou, ale budeme voliť medzi horolezeckými cestami Cassin Ridge na južnej strane alebo tzv. West Rib na juhozápadnej strane,“ hovorí Radek Jaroš.

Výprava na Aljašku bude určite náročná – Aljašské hory (Alaska Range) sú najchladnejším pohorím sveta s extrémnym počasím. A Radek navyše po výstupe na Denali plánuje ďalšie poznávanie tejto oblasti Aljašky aj pomocou morského kajaku!

Z Nového Mesta pod Elbrus na bicykli!

Aj keď Radek Jaroš teraz smeruje za svojim prvým vrcholom z Koruny sveta do USA, musí samozrejme plánovať s dostatočným predstihom i ďalšie cesty. Ešte na jeseň chce vyraziť pod najvyššiu horu Európy – Elbrus… a ako už mnohokrát v minulosti, aj v tomto prípade to nebude „obyčajná expedícia“: „Až na úpätie Elbrusu sa chcem dostať vlastnými silami – pôjdem na bicykli rovno z domovského Nového Města na Moravě,“ šokuje svojim plánom. „Bude to taká expedícia „punkového“ štýlu, sprevádzať ma bude iba dodávka Opel Movano s celým zázemím, v ktorom  určite budeme často aj spať,“ približuje svoj originálny zámer novomestský horolezec.

Najväčším problémom tejto cesty asi nebude vzdialenosť (aj keď tritisíc kilometrov na sedadle bicykla je veľmi slušná porcia), ale administratívne záležitosti: Cieľ je doslova obklopený konfliktnými lokalitami. Najpravdepodobnejšia trasa preto povedie pozdĺž Dunaja a trajektom cez Čierne more do Gruzínska, Ruska a pod Elbrus.

Podporou Radka Jaroša Opel nadväzuje na tradíciu partnerstva so špičkovými osobnosťami zo sveta športu – dlhé roky bol napríklad jedným zo „športových ambasádorov“ nemeckej automobilky Reinhold Messner, zrejme najuznávanejší horolezec všetkých čias (a okrem iného prvý držiteľ Koruny Himalájí). „Naše autá Radka sprevádzajú už mnoho rokov pri jeho dobrodružných cestách po celej Európe,“ hovorí Pavel Šilha, riaditeľ českého a slovenského zastúpenia automobilky Opel. Radek Jaroš postupne vyskúšal elektromobil Opel Ampera, komfortnú Insigniu, v poslednej dobe najčastejšie využíva priestrannú a praktickú Zafiru Tourer, ktorá ľahko prepraví hromadu jeho športovej výstroje (vrátane bicykla), ktorú neustále vozí so sebou. „Sme hrdí, že si Radek vybral značku Opel – či už jeho cesty za Korunou sveta povedú kamkoľvek, Opel bude vždy pri tom,“ uzatvára Pavel Šilha.

Opel, dk

HimalájeJarošOpel
Komentáre (0)
Pridať komentár