Minulý rok sa predalo na európskom automobilovom trhu 14,2 milióna nových vozidiel, čo predstavuje nárast o 9,3 percenta oproti roku 2014.
Celoročné hospodárske výsledky v roku 2015 sú najvyššie od roku 2009. December bol navyše 27. mesiacom kontinuálneho rastu. Trh profitoval v posledných dvoch mesiacoch dvojciferným rastom a najpopulárnejšou značkou je Volkswagen a najpopulárnejším modelom opäť VW Golf.
Takmer na všetkých trhoch (analyzovaných bolo 27 z 29) boli zaznamenané pozitívne registrácie, pričom počty predaných áut klesli iba v Estónsku a Luxembursku za úrovňou v roku 2014. Najviac áut predali v Taliansku a Španielsku, zhruba predali cca 400 000 vozidiel nad vlaňajšie maximum. V oboch prípadoch sú však súčty sú ešte ďaleko od registrovaných áut v Španielsku v roku 2005 (1,64 milióna kusov) a 2,51 milióna vidieť v Taliansku, kde v roku 2007 predali až 2,51 milióna nových vozidiel. V Nemecku bol vlani rekordný predaj v EÚ s celkovým predajom až 3,2 milióna nových vozidiel, čo je o 5,6 percenta viac než vlani a najviac od roku 2009. Spojené kráľovstvo skončilo druhé s novým rekordom predaja 2,63 milióna kusov áut (+ 6,3%) a spokojní mohli byť aj vo Francúzsku, kde registrácie vzrástli o 6,8% na 1,92 miliónov jednotiek, čo je najviac od roku 2011. Päť najväčších európskych trhov zhltlo vlani približne 10 386 000 áut, čo znamená medziročný rast až 8,8 percenta.
Ďalšia dobrá správa prišla z Írska, kde registrácia vzrástli o 29,7 percenta a to napriek poklesu v decembri. Portugalsko a Česká republika sa dostali nad 20 percentnú hranicu rastu predaja a nasledovali ich na ďalších 10 ďalších trhoch, kde docielili dvojciferný rast. Ide najmä o Holandska a Poľska, kde predaje vzrástli až o 14,8 a 16,1 percenta najmä vďaka vyššiemu záujme o nové vozidlá v priebehu decembra v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
Na špici stále VW
Volkswagen vedie európsky rebríček predaných vozidiel s 1,72 miliónom kusov, čo znamená o 6,8 % viac ako v roku 2014, ale je to až 12,11 percentný podiel na trhu. Tržby nemeckého gigantu sa zvýšili iba o 7 percent v porovnaní s rokom 2014. Možno to pripísať nedávnym problémom s aférou dieselgate, ale v praxi to znamená stratu len 0,28 percentuálnych bodov podielu na trhu.
Druhý čo do počtu predaných áut bol vlani Ford vďaka 8,1-percentnému rastu predaja, ale počet jeho predaných áut znamená odstup od európskej jednotky stále o cca 700 tisíc vozidiel. Skokanom roka je Renault. V rebríčku značiek sa prebojoval na tretie miesto s rastom viac ako 11 percent. Po Renaulte je na tom z francúzskych značiek najlepšie Peugeot. Prrekvapilo nemecké prémiové trio. BMW, Mercedes-Benz a Audi. Do prvej desiatky sa ešte zmestil Fiat. Toyota – stále najsilnejšia japonská značka v Európe – uzatvára Top 10. Tesne za ňou zaostala Škoda. Nissan si pritom polepšil až o 14,9 percenta, čo znamená, že zaznamenali spolu s Mercedesom (+ 10,8 %) a Fiatom (+ 12,5 %) jeden z najväčších rastov. Naopak, Citroën si ako jediný pohoršil až o 9,8 percenta. Volvu sa podarilo zvýšiť podiel na trhu a Mazda a Mini vykázali nárast registrácií o viac než 20 percent.
Jedným z najväčších prekvapení v minulom roku bol Jeep vďaka subkompaktnému SUV Renegade, ktorý zvýšil svoj podiel na trhu. Celkovo to bola 25. najpredávanejšia značka v Európe. Nové modely smart Fortwo a Forfour zvýšili svoje registrácia o 72 percent v porovnaní s rokom 2014.
Opäť bol VW Golf najpredávanejším automobilom v Európe s viac ako 530 000 registrovaných kusov v roku 2015. Veľký záujem bol aj o modely Polo s osempercentným medziročným rastom a Passat. Pri pohľade na Top 20 najpredávanejších modelov šesť patrí koncernu VW, kým Renault-Nissan a modely GM obsadili ďalšie pozície.
Predaj osobných automobilov v roku 2015 v EÚ podľa krajín
|
JATO Dynamic Ltd. (šr)