Rubrika V12; 3 diel: Netradičné usporiadania z Wolfsburgu

V treťom pokračovaní rubriky o zaujímavých vidlicových dvanásťvalcoch pokračujeme motorom z Wolfsburgu. Jeho pole pôsobenia však nebolo len vo Volkswagene, ale v rámci koncernu poháňal tiež modely Audi alebo Bentley.

Vidlicový dvanásťvalec bol a stále je automobilovým trónom nadšencov vozidiel. Motor s usporiadaním valcov do písmena W je však ešte o niečo „ďalej“ a neexistuje v tak početnom množstve ako bežný vidlicový dvanásťvalec.

Na propagácii tohto usporiadania valcov má najväčšiu zásluhu koncern Volkswagen. V roku 2001 predstavili zástupcovia značky na autosalóne v Tokyu prototyp Volkswagen Nardo W12 Coupe.

Tento koncept poháňal 6,0-litrový motor W12 s výkonom 447 kW (608 k). Automobilka začala o niekoľko mesiacov so sériovou produkciou tejto pohonnej jednotky, nie však v predstavenom koncepte.

Novinka putovala pod prednú kapotu modelu Audi A8. Pohonná jednotka spájala dva motory VR6, ktoré mali spoločný kľukový hriadeľ. Motor VR6 má jeden kľukový hriadeľ, jeden blok motora a jednu hlavu valcov.

Uhol, ktorý zvierajú valce medzi sebou je 15 °. Dva spojené motor VR6 tak medzi sebou zvierajú uhol 72 ° a tým je táto pohonná jednotka mimoriadne kompaktná. Menší súrodenec v podobe W8 dokonca poháňal Volkswagen Passat v modernizovanej generácii B5.

Prvé Audi A8 s motorom W12 malo 309 kW (420 k) a krútiaci moment 550 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládlo za 5,8 sekundy a maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 250 km/h. Jedinečnosťou modelu bolo tiež počet vyrobených kusov.

Z prvej generácie Audi A8 s týmto motorom vyrobili len 750 kusov. Volkswagen však neplánoval použitie novinky len v modeloch z Ingolstadtu a tak prišiel so svojim vrcholovým vozidlom Phaeton. Automobilka dopriala najobjemnejší motor z produkcie tiež prvému SUV modelu Touareg.

Motor bol priebežne inovovaný a v súčasnosti je použitý v luxusnej limuzíne Audi A8. Zo zdvihového objemu 6,3 litra a priameho vstrekovania FSI ponúkne maximálny výkon 368 kW (500 k).S pohon všetkých kolies akceleruje z 0 na 100 km/h len za 4,6 sekundy. Pre úsporu paliva dokáže tiež vypínať jeden rad valcov.

MM

AudiVolkswagenW12
Komentáre (0)
Pridať komentár