25 rokov kultového modelu Opel Calibra

Vtedy veľmi pokrokový Opel Calibra predstavili na autosalóne v nemeckom Frankfurte v roku 1989. Zaujal veľmi nízkou hodnotou súčiniteľu aerodynamického odporu cx a športovým dizajnom.

Opel na konci 80-tych rokov nemal medzi športovými automobilmi poriadneho zástupcu. Po úspechoch modelov Manta, GT a Monza však takýto automobil priaznivci automobilky chceli. Opel im preto modelom Calibra umožnil vlastniť športový kúsok s bleskom v znaku.

Hlavným tromfom automobilu bol jeho dizajn a hodnota cx len 0,26. Opel Calibra sa tak stal vozidlom s najnižším súčiniteľom odporu vzduchu medzi sériovo produkovanými automobilmi a dlhú dobu ním aj zostal.

Prístup do veľkého batožinového priestoru s objemom až 980 litrov zabezpečovali veľké presklené tretie dvere. Napriek športovému naladeniu automobilu sa v ňom pohodlne odviezli 4 dospelé osoby. Bohatú sériovú výbavu dopĺňala rozsiahla príplatková s klimatizáciou, elektrickým strešným oknom alebo 4-stupňovou automatickou prevodovkou.

Opel modelom Calibra nastavil vyššiu cenovú úroveň a preto dostupnou motorizáciou zostala najmä základná, 2,0-litrová pohonná jednotka s výkonom 85 kW (115 k). Vďaka aerodynamickej karosérii dokázala Calibra aj s ňou dosiahnuť maximálnu rýchlosť 203 km/h.

Automobil vynikal tiež vysokou mierou bezpečnosti. Ochrana chodcov nebola vtedy veľmi sledovaná, ale Calibra mala zaoblené hrany karosérie, skryté stierače a skryté odkvapové lišty na streche. To k nej výrazne prispiebalo. Novinkou boli elipsoidné svetlomety s projekčnou šošovkou.

V roku 1990 pribudol do voliteľnej výbavy pohon všetkých kolies. V roku 1992 prišiel najsilnejší model, Calibra Turbo. Mal pohon všetkých kolies, 6-stupňovú manuálnu prevodovku, kolesá s rozmerom 205/50 R16 a 2,0 litrový turbo motor. Maximálny výkon bol 150 kW (204 k) a krivka priebehu krútiaceho momentu podľa vtedajších technikov kopírovala profil „Stolovej hory v Kapskom Meste.“ V ponuke zostali aj 2,0 litrové pohonné jednotky s výkonom 85 kW (115 k) a 110 kW (150 k).

V roku 1995 uviedli na trh špeciálnu verziu Keke Rosberg Edition. Spolu s ňou Opel predstavil ďalšiu pohonnú jednotku, vidlicový šesťvalec so zdvihovým objemom 2,5 litra. Špeciálna edícia však mohla mať ktorýkoľvek motor a bola lakovaná do bielo-žltého vzhľadu DTM automobilov.

Po 220 tisíc objednávkach prišla na trh posledná edícia s názvom Last Edition. Mala športový podvozok, kolesá BBS, kožený interiér a klimatizáciu. Na výber bol 2,5 litrový šesťvalec alebo 2,0 litrový štvorvalec s výkonom zvýšeným na 100 kW (136 k).

Posledná Calibra zišla z výrobnej linky 29. augusta 1997. Počas siedmich rokov Opel predal 238 647 kusov rôznych verzií Calibry. Vyrábala sa v domácom Rüsselheime alebo vo fínskom meste Valmet.

Najpredávanejšia verzia mala motor s výkonom 85 kW (115 k). Tej sa predalo vyše 130 tisíc kusov. Druhou najpredávanejšou bola 110 kW (150 k) verzia, pre ktorú sa rozhodlo viac ako 61 000 záujemcov.

MM, Opel

CalibraOpel
Komentáre (0)
Pridať komentár