Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-Benz E All-Terrain: Prvý crossover od Mercedesu

Mercedes-Benz E All-Terrain je inteligentný, majestátny, priestranný a variabilný ako E kombi, ale drsnejší a všestrannejší.

SUV modely patria v portfóliu Mercedesu-Benz k najpredávanejším. Na trhu však letia aj crossovery. Bolo len otázkou času, kedy aj inžinieri v Stuttgarte urobia svoj vlastný crossover. Svoju sekeru zaťali poriadne vysoko, pretože ako základ si zvolili novú triedu E. Vďaka upraveným nárazníkom, plastovým lemom blatníkov a prahov dverí, ale aj vďaka špecifickým lamelám v maske chladiča vyzerá verzia All-Terrain podstatne drsnejšie ako bežné kombi triedy E. K tomu všetkému musíme pripočítať aj vyššiu svetlú výšku. Tá je v základe 136 mm (+29 mm, pričom 14 mm získali konštruktéri väčšími kolesami a 15 mm pomocou vzduchového pruženia, ktoré je v sérii). Okrem toho však dokáže vzduchový podvozok – či už na základe zvoleného jazdného režimu alebo vodičovho povelu – dvihnúť svetlú výšku o 20 mm, na výsledných 156 mm. Túto hodnotu si vozidlo vie udržať do rýchlosti 35 km/h, potom automaticky klesne. Zaujímavé je, že All-Terrain si, na rozdiel od niektorých modelov s pneumatickým podvozkom, zachováva značnú mieru pruženia aj vo zvýšenej polohe. Tých 20 mm totiž ani zďaleka nezaberie celý výpad kolies. A naopak, pri rýchlej jazde (nad 125 km/h) alebo v dynamickom režime sa svetlá výška zníži o 15 mm na 121 mm. Vo všetkých prípadoch je svetlá výška nezávislá od zaťaženia.

Dokázal nečakané

Samozrejmosťou je permanentný pohon všetkých štyroch, aký je aj v bežných verziách triedy E s pohonom 4Matic. Ten rozdeľuje hnaciu silu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 45:55, ale v skrini medzinápravového diferenciálu je aj dvojlamelová spojka, ktorá dokáže presunúť zhruba 50 Nm na nápravu s lepším záberom. A keď dôjde ku prekĺznutiu niektorého z kolies v rámci nápravy, systém 4ETS pribrzdí pretáčajúce sa koleso, aby sa hnacia sila efektívne presunula na koleso s lepším záberom. Darmo som sa snažil dvihnúť do vzduchu dve kolesá na kríž, ani tak som triedu E All-Terrain nedostal do úzkych. Ba čo viac, neskôr sme mali off-roadovú sekciu, ktorá ma doslova dostala na kolená. Bola totiž taká náročná, žeby som s E All-Terrain ani len nepomyslel na ňu a váhal by som aj s GLE. Ale keď nás tade posielali, tak som si povedal, že určite vedia, čo robia. A veruže vedeli. Auto s prehľadom zvládalo strmé stúpania cez kamene a konáre,  dokonca ani karoséria pritom netrpela. V interiéri nič nepukalo, neškrípalo. Fakt, klobúk dole.

Päť režimov

Nechýbajú ani jazdné režimy. Eco, Comfort, Sport a Individual poznáme, novinkou je režim All-Terrain, v ktorom sa dvihne auto. Podobne ako k ostatným režimom, aj k tomuto prislúcha vlastné zobrazenie stavu a činnosti jednotlivých prvkov – napríklad uhol natočenia predných kolies, zdvih kolies, uhol bočného a pozdĺžneho náklonu… Pýtate sa, kam zmizol režim Sport+? Nezmizol, ale je dostupný už iba v režime Individual.

Benzín nebude

Najprv bude k dispozícii verzia 220d s dvojlitrovým dieselom so 143 kW a 400 Nm. Tichý, silný a kultivovaný motor, no k charakteru auta a imidžu značky sa predsa len viac hodí trojliter 350d so 190 kW a 620 Nm. Škoda, že príde na trh neskôr. My už sme ho skúšali a rozhodne sa oplatí počkať si naň. Dodajme, že obe verzie sú spárované s deväťstupňovou automatickou prevodovkou 9G-TRONIC. S benzínovým motorom sa zatiaľ v Európe nepočíta.

Príde aj trieda C?

Trieda E All-Terrain je prvotina Mercedesu-Benz v tomto segmente a zdá sa, že veľmi vydarená. Logicky sa teda natíska otázka, či bude crossoverová verzia aj z triedy C. Predstavitelia automobilky túto myšlienku nepotvrdili, ale ani nevyvrátili. Vraj všetko bude závisieť od úspechu tohto modelu. „Ingrediencie aj know-how máme a pokiaľ sa ukáže, že ho trh bude pýtať, sme pripravení ho ponúknuť.“

Peter Varga, foto: autor a archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov