Nikola One poháňa vodík
Vodíkový kamión Nikola One sa stáva realitou.
Elektrické dodávky aj elektrobusy sa už bežne vyrábajú, ale veľké nákladné vozidlá môžu mať problém s dojazdom. Dostatočne veľké batérie sa síce dajú kdekoľvek pohodlne umiestniť, no ich nabíjanie potrvá úmerne kapacite dlhšie, ako pri osobných autách.
Vodík prepraví náklady
Tento háčik sa však dá elegantne obísť, ako ukázala americká spoločnosť Nikola Motor Company z Utahu. Prednedávnom predstavila koncept desaťtonovému kamiónového ťahača Nikola One poháňaného vodíkovými palivovými článkami. Hlavným dodávateľom elektriny sú teda palivové články, v ktorých reaguje vodík s kyslíkom. Kamión teda poháňajú elektromotory napájané elektrinou, ktoré sa vyrábajú v palivových článkoch. Pritom výkon motora dosahuje až 746 kW/1000 koní a krútiaci moment 2 712 Nm, čo mu zabezpečí spoľahlivé jazdné vlastnosti na všetkých druhoch ciest.
Takýto pohon má oproti čistému elektromobilu dve výhody – zvýšený dojazd a krátke tankovanie, ktoré trvá rovnako dlho ako tankovanie nafty, či benzínu. Najnovšia verzia vodíkového ťahača má názov Nikola One a podľa výrobcu v závislosti od objemu nádrží a batérií vraj prejde na jedno tankovanie vodíka od 1 287 do 1 931 km. Vodíkový kamión Nikola Motor by mal prejsť celú Európou na jedno natankovanie. S takýmto dojazdom nebude kamión odkázaný na príliš hustú sieť čerpacích staníc vodíka, ktorých je zatiaľ poskromne. Už sa to ale začína meniť a napríklad Nemecko ich výstavbu intenzívne podporuje a bude mať celoštátnu sieť vodíkových čerpačiek ako prvé na svete.
Možno inšpirovaná Teslou, s ktorou ju spája určite viac než len meno, a jej nabíjacími stanicami Supercharger sa chce vo výstavbe vodíkových čerpačiek angažovať aj Nikola Motor. A nielen to, vodík chce aj elektrolýzou vyrábať pomocou elektriny z vlastnej solárnej elektrárne s výkonom 100 MW. V budúcnosti by takýchto solárnych zariadení mohla mať niekoľko.
Šéf Nikola Motor Company Trevor Milton oznámil, že v polovici budúceho roku vyberú miesto na stavbu výrobného závodu na vodík a od januára 2018 začne výstavba siete čerpacích staníc v USA a v Kanade.
Ekologické palivo
Ako sme už mnohokrát konštatovali, vodík je veľmi zaujímavé palivo nielen pre dopravné prostriedky. Jeho spaľovaním nevznikajú žiadne toxické látky, ani skleníkové plyny, ale voda.
Zároveň vodík vyrábaný elektrolýzou poslúži ako úložisko elektriny vyrobenej v akýchkoľvek elektrárňach, nielen v slnečných, či veterných. Dobre by poslúžil ako stabilizačný prvok aj pri jadrových elektrárňach.
Nikola Motor eviduje o svoj kamión enormný záujem, keďže dodnes získala predobjednávky na dodávku vozidiel až za 3 miliardy USD. Dodávky vozidiel majú pritom začať najskôr o tri roky. Pre zákazníkov ponúka zaujímavý leasingový program, ktorý zahŕňa neobmedzené dodávky vodíkového paliva, záruku a pravidelnú údržbu počas 72 mesiacov.
Firma plánuje poskytovať zákazníkom bezplatne vodíkové palivo pre prvý milión míľ (1,6 mil. km). Šéf Nikola Motor Company Trevor Milton akceptuje porovnávanie svojej firmy s Teslou, no nepovažuje ju za konkurenta.
Nikola Motor Company (šr)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov