Škoda Kodiaq odhalená. Automagazín bol pri tom!
Po postupnom zverejňovaní detailov prišiel čas ukázať auto v plnej kráse. Škoda Kodiaq už má za sebou svetovú premiéru. Aké je teda nové veľké SUV od značky Škoda?
Slávnostná premiéra, ktorá sa konala v Berlíne, sa niesla vo veľkom štýle. Do sveta ju totiž odprevadili nielen predstavitelia automobilky a 700 novinárov z celého sveta, ale aj viacero celebrít. Samozrejme, začať musíme hviezdou prvej veľkosti. Na akcii sa, ako sa už stáva tradíciou, zúčastnil aj maestro Karel Gott, ktorému želáme pevné zdravie. Tentokrát však nebol hviezdou večera, samozrejme popri novinke s okrídleným šípom, sám. Zo Slovenska totiž s novinármi pricestovala aj trojica ambasádorov. Herečka Eva Vica Kerekes, lyžiarka Veronika Velez-Zuzulová a cyklista Peter Velits. O našich ambasádorov boli taký záujem, až sme sa báli, že zatienia aj hlavného účinkujúceho – nové SUV Škoda Kodiaq. Žarty bokom. Strhujúci program a blízkosť celebrít večer príjemne vyšperkovalo, no poďme sa už pozrieť na novinku.
Dizajn karosérie, ktorému dominujú hrany, vhodne maskuje rozmery. Len málokto by povedal, že je auto dlhé takmer 4,7 metra. Je to fajn, novinka totiž nepôsobí prerastene, klesajúca línia strechy a naopak stúpajúca hrana okien ho radí skôr medzi športovejšie ladené modely. A tie sú dnes v kurze. Je pozitívne, že napriek tomu si Kodiaq zachoval tradičné hodnoty značky. Hospodáriť s centimetrami tak, aby v kabíne a samozrejme aj v batožinovom priestore ponúkol viac, než jeho konkurenti. Prvé skúsenosti naznačujú, že sa to konštruktérom opäť podarilo. Výrobca totiž udáva, že batožinový priestor má v základnej konfigurácii zadných sedadiel objem 720 dm³ a po ich sklopení bude mať majiteľ na prevoz väčších predmetov k dispozícii až 2 065 dm³. Batožinový priestor môže mať pozdĺžne delené dvojité dno. Ak ho umiestnite do hornej polohy, budete zo sebou môcť voziť aj dojazdovú rezervu.
Variabilita
Z pohľadu variability je zaujímavých ešte niekoľko čísiel. Ak bude vozidlo vybavené sklápateľným operadlom sedadla spolujazdca, vo vozidle možno previezť predmet dlhý až 2,80 m. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60:40 a v pozdĺžnom smere ich možno posúvať v rozsahu 180 mm. Samozrejme, meniť možno aj sklon operadiel. K sedeniu na druhom rade sedadiel ešte niekoľko poznámok. Stredné operadlo možno sklopiť a vytvoriť si tak pohodlnú opierku na ruku. V prednej časti nechýbajú masívne držiaky na nápoje. Na zadnú stranu operadiel predných sedadiel konštruktéri umiestnili výklopné stolíky. Po zaaretovaní držia pevne a odložiť si na ne možno aj ťažšie predmety. V prípade, že ich máte vyklopené do vodorovnej vhod príde výsuvnú držiak na nápoj. Okrem toho stolík, ak ho vyklopíte do šikmej polohy, výborne poslúži ako držiak na tablet. Poslednou vecou, ktorá nás počas sedenia na sedadlách v druhom rade zaujala, je možnosť vyklopiť si boky opierky hlavy tak, aby fixovali hlavu spiaceho cestujúceho. Príjemný detail, ktorý oceníte počas dlhých ciest.
V treťom rade
Posledný tromf automobilka ukryla do dna batožinového priestoru. Kto potrebuje občas vo vozidle previezť viac, než päť cestujúcich, môže si objednať dve sedadlá do tretieho radu. Samozrejme, vyskúšali sme si, ako sa na nich sedí. Na dlhšiu trasu tam obsedia menšie deti, dospelý skôr iba núdzovo. To ale nie je, v porovnaní s konkurentmi podobnej koncepcie, nič nové. V prípade sedenia v treťom rade ešte stojí za zmienku, že výrobca nezabudol na držiaky na nápoje a ani na praktické odkladacie priečinky.
Dobre namiešaný mix
Dnes sa stáva módou ovládať z dotykového displeja multimediálneho systému všetko. Škoda sa touto cestou nepustila, za čo ju chválime. Klimatizácia, ktorá môže byť trojzónová, sa ovláda klasickými tlačidlami. Po zoznámení sa s vozidlom ich bude vedieť obsluhovať aj intuitívne a preto nebudete nútený spúšťať zrak od sledovania premávky. Palubná doska je kvalitne vypracovaná a ponúka dostatok odkladacích priečinkov. Pred spolujazdcom je napríklad k dispozícii okrem klasickej spodnej aj ďalšia „tajná“ schránka krytá širokou okrasnou lištou. Jedna praktická výklopná je aj naľavo od volantu. Vo vozidle si tak môžete veci rozdeliť tak, aby ste ich mali po ruke vždy, keď ich budete potrebovať.
Kodiaq samozrejme dostal viacero Simply Clever detailov. Okrem už spomínaných sa nám páčili výklopné chrániče dverí, dáždniky umiestené vo výplniach predných dverí, či praktická vložka do odkladacej schránky medzi prednými sedadlami. Vložka je obojstranná, z jednej strany slúži ako odkladací priečinok a z druhej ako držiak na dva nápoje. V schránke ho možno umiestniť do prednej aj zadnej polovice. Vtipný a jednoduchý detail, ktorý majiteľ auta ocení nielen na dlhých cestách.
Pod kapotu
Škoda pre model Kodiaq pripravila päť motorov. Tri benzínové 1,4 TSI (92 kW/125 k), 1,4 TSI ACT (110 kW/150 k) a 2,0 TSI (132 kW/180 k). V prípade motorov spaľujúcich naftu si budú môcž zákazníci vybrať z dvojice 2,0 TDI (110 kW/150 k) a 2,0 TDI (140 kW/190 k). Pre jednotlivé motorizácie bude k dispozícii šesťstupňová manuálna prevodovka alebo dvojspojkový automat DSG so šiestimi respektíve siedmimi prevodovými stupňami. Okrem toho si zákazníci budú môcť zvoliť medzi pohonom kolies iba prednej nápravy alebo verzií s pohonom 4×4.
Elektronika na palube
Novým technológiám na palube sa už venoval kolega Juraj Hrivnák, a tak len telegraficky. Vozidlo ponúka napríklad asistent cúvania s prívesom, adaptívny tempomat ACC, systém monitorujúci okolie vozidla Area View (využíva kamery zabudované v prednej a zadnej časti karosérie ako aj v krytoch spätných zrkadiel). Vo výbave vozidla nechýba ani sériovo dodávaný Front Assist vrátane funkcie núdzového brzdenia City, či systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu Lane Assist. Samostatnou kapitolou v ponuke elektronických pomocníkov je nový multimediálny systém Škoda Connect, ktorý vám okrem štandardných funkcií dokáže ponúknuť napríklad aj najlacnejšiu čerpaciu stanicu v okolí.
V prípade sériového vybavenia automobilka vsadila na klasickú zostavu troch alternatív – Active, Ambition a Style, obsah stupňov pre náš trh však zatiaľ nepoznáme. Škoda Kodiaq sa začne vyrábať už na jeseň, na našom trhu by si zákazníci prvé kusy mali z predajní odviezť v marci.
Peter Lacena
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov