Z lupiča pracovník?!
Ford Pro je značkou pre najdôležitejší moment každej jednej firmy – pre produktivitu.
Novodobá história úžitkových vozidiel Ford sa začala písať v roku 1965, keď svet spoznal prvú generáciu Transitu. My sme ju poznali najmä z anglických filmov ako typické auto bankových lupičov, teroristov, ale aj agentov z dobrej aj zlej strany barikády. A nie náhodou ju tak poznáme, v roku 1972 londýnska polícia vyhlásila, že pri 95 percentách bankových lúpeží páchatelia používajú Ford Transit.
Bol totiž rýchly a uviezol 1,75 tony tovaru, v tomto prípade lupu. Nečudo, že ho režiséri filmov vybrali ako auto lupičov. Dnes poznáme Transit ako spoľahlivého partnera pre prácu. Mimochodom, vedeli ste, že Transit sa mal volať celkom inak a že svoje meno dostal vďaka náhode? Tesne pred verejnou premiérou si totiž William Batty, vtedajší šéf vývoja, chcel pozrieť auto a zhodou okolností mu prišiel exemplár z Nemecka s ľavostranným riadením a označením Transit.

Predchodca modelu Transit, dodávka FK z Nemecka, ktorá bola uvedená na trh v roku 1953, sa totiž od roku 1960 nazývala ako Ford Taunus Transit. Batty okamžite pochopil silu označenia Transit a v poslednej chvíli pred celoeurópskym uvedením zmenil meno auta na Transit. Toto je oficiálny príbeh, ktorý komunikuje Ford. Niektoré zdroje však tvrdia, že nápis Transit bol na etikete na prepravnej bedni a nesúvisel s názvom Taurus Transit, ale mal význam „prevoz“. Nech to bolo akokoľvek, nič to nemení na skutočnosti, že v tej dobe bol Transit revolučný.

Ako prvé úžitkové auto mohlo mať zámok riadenia, bočné dvere nákladového priestoru… Najzaujímavejšie však asi je, že bolo prvým úžitkovým autom s bezpečnostnými pásmi, bezdušovými pneumatikami… Pre vysokú
spoľahlivosť, rýchlosť a užitočné zaťaženie používali Transit okrem bežných podnikateľov aj policajti, hasiči, záchranári, asistenčné služby, ale aj hudobné kapely atď.
Čas na zmenu
Dnes teda oslavujeme 60. výročie vzniku Transitu, ale aj vyše 13 miliónov predaných Transitov. A Fordu sa darí aj na Slovensku, aktuálne je medzi ľahkými úžitkovými vozidlami kategórie N1 na treťom mieste. Úspech značky v segmente však nespočíva iba na „veľkom“ Transite. Ford v bratislavskej Refinery Gallery prezentoval kompletné portfólio elektrických a plug-in hybridných úžitkových vozidiel Ford Pro.

Hoci vo verejnosti prevláda odpor voči elektrickým autám, v skutočnosti sú pre mnohé aplikácie ideálnym riešením. Typickým sú kuriéri, ktorí operujú v meste – jazdia krátke trasy, často sa zastavujú. To je pre dieselový motor najhoršia prevádzka – zanáša sa DPF filter, EGR ventil aj samotné vstrekovače, hrozia problémy s turbodúchadlom a AdBlue systémom… Oproti tomu je elektrický pohon bezproblémový, navyše šetrí brzdy. A na dôvažok aj verejnosť lepšie prijíma elektrické dodávky, pretože sú tiché a ani po najazdení určitého počtu kilometrov nesmrdia z výfuku.
Transit
Ponuku začneme, samozrejme, „veľkým“ Transitom, ktorý je k dispozícii so 68 alebo 89 kWh akumulátorom a s väčším z nich poskytuje dojazd podľa WLTP 402 km. Za zmienku stojí, že akumulátor má veľký buffer, teda rozdiel medzi nominálnou a využiteľnou kapacitou, výsledkom čoho je dlhá životnosť akumulátora.

Na výber máte dve výšky a tri dĺžky karosérie, pričom najväčšia verzia má objem ložného priestoru až 15,1 m 3 . Zaujímavé je aj užitočné zaťaženie, podľa verzie uvezie elektrický Transit až 1 653 kg.
Transit Custom
V strede ponuky – aspoň čo sa týka veľkosti – je Ford Transit Custom PHEV s plug-in hybridným pohonom a elektrický E-Transit Custom. Mimochodom, Transit Custom je najpredávanejšia dodávka vo svojom segmente v Európe. Nová generácia elektrickej verzie prináša DC rýchlonabíjanie s príkonom až 125 kW, najlepšiu ťažnú kapacitu v triede 2 000 kg a užitočné zaťaženie až 1 100 kg. Transit Custom PHEV zabezpečí ekonomickú a bezemisnú prevádzku v mestách, ale zároveň dáva slobodu pohybu na veľké vzdialenosti. Preto je ideálnym vozidlom pre početné rodiny. Čo je zaujímavé, tento rok som si schválne vybral Transit Custom s plug-in hybridným pohonom, aby som potvrdil alebo vyvrátil mýtus o tom, že vás plug-in hybrid na dlhých cestách „zožerie“.

S plne naloženým autom som dovolenku v rakúskych Alpách a talianskych Dolomitoch – diaľnice, bežné okresky, horské cesty so stúpaním dlhodobo 12 %, aj obce – zvládol za priemer 7,3 l/100 k, takže vám rozhodne neurobí prievan v peňaženke. Pozoruhodné je, že z 1 709,2 km som až 694,3 km prešiel na elektrickú energiu, a to som baterku počas celej cesty ani raz nenabíjal. Test auta aj reportáž z dovolenky nájdete v Auto magazíne 09/2025. Pripomeniem, že pohon stojí na 2,5-litrovom atmosférickom benzínovom motore, takže máte poriadny veľký motor, nemáte problémy s turbodúchadlom atď. a že na elektrickú energiu v meste prejdete 73 – 75 km. Pritom máte k dispozícii kombinovaný výkon 171 kW (232 k). Mimochodom, Transit Custom PHEV existuje aj vo
verzii plechovej dodávky a v kategórii N1 je tak jediným.
Transit Connect a Courier
Ponuku dopĺňajú menší Transit Connect PHEV a E-Transit Courier. E-Transit Courier má karosériu s úplne novou konštrukciou, ktorá prináša lepšie parametre vo všetkých smeroch. Šírka medzi podbehmi zadných kolies je 1 220 mm, vďaka čomu dokáže táto kompaktná dodávka po prvý raz odviezť dve europalety. Celkový objem nákladného priestoru je teraz 2,9 m³, teda o 25 % viac, ako mal jeho predchodca. Túto hodnotu možno ešte zvýšiť pomocou nového otvoru v deliacej priečke, takže môžete prevážať aj dlhé predmety s dĺžkou až 2 600 mm. Užitočné zaťaženie pre čisto elektrický model je 700 kg, maximálna nosnosť ťažného zariadenia 750 kg. Zaujímavý je aj údaj dojazdu pre plug-in hybridné verziu – v meste prejde na elektrinu až 110 km.

Mimochodom, Summit Motors Slovakia, importér značky Ford na Slovensko, spolu s predstavením kompletného elektrifikovaného portfólia úžitkových vozidiel Ford Pro prišiel aj s novou cenovou stratégiou pre tieto vozidlá. Rodinné E-Tourneo Courier začína v cenníku od 25 990 eur s DPH, jeho dodávková verzia E-Transit Courier štartuje na cene 23 850 eur s DPH. Obľúbený E-Transit Custom má cenovku 42 423 eur s DPH. Ceny týchto elektrických úžitkových vozidiel Ford Pro sa rovnajú ich dieselovým verziám.
Ranger PHEV
Hlavnou hviezdou eventu bola horúca novinka – Ford Ranger PHEV, ktorý je novinkou a ktorý nijako „netrpí“ na plug-in hybridný pohon. Poskytuje totiž rovnaké off-roadové a úžitkové parametre ako dieselová verzia. PHEV pohon využíva 2,3-litový motor EcoBoost, 10-stupňovú automatickú prevodovku a 75 kW elektromotor, pričom ich spoločný výkon je až 207 kW (281 k), resp. 697 Nm, čo je najviac spomedzi všetkých verzií Rangeru.

V elektrickom režime prejde auto 43 km a s funkciou Pro Power Onboard môže Ranger PHEV poslúžiť ako mobilný zdroj energie. K dispozícii sú dve verzie – s výkonom 2,3 kW (10 A) alebo 6,9 kW (30 A). Priamo z korby tak môže byť napájaná väčšina elektrického ručného náradia alebo dokonca spotrebiče, ako je napríklad kompresor. Ťažná kapacita 3 500 kg zostala zachovaná. PHEV verzia má dokonca lepšie jazdné vlastnosti ako štandardná, pretože akumulátor nad zadnou nápravou zlepšuje rozloženie hmotnosti a zároveň bráni poskakovaniu zadnej nápravy na nerovnostiach po ceste. Aktuálne sa Ranger PHEV predáva iba vo verzii Wildtrak, a je dokonca lacnejší ako trojlitrový diesel, ale od budúceho roka bude k dispozícii aj v ostatných
verziách.

Vedeli ste, že slovo PRO v označení Ford Pro nesúvisí s profesionalitou, hoci v produktoch a službách Ford Pro dostanete aj tú profesionalitu. Skratka Pro vychádza z produktivity. A dnes práve elektrické a plug-in hybridné autá z ponuky Ford znamenajú pre mnohých zákazníkov vysokú produktivitu. Ponuka je tu, vo Forde nájdete elektrické alebo plug-in hybridné verziu v každej jednej kategórii segmentu – od najmenšieho Transita Connect, resp. Transita Courier až po najväčšieho Transita, rozhodnutie, či ostanete pri klasickom pohone alebo prejdete k „elektrine“ je na vás.
Test: Ford Transit Custom Kombi 2,5 Duratec PHEV – Business – Poslúži, a nezožerie vás
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov