Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Sú taxikári novodobí otroci?

Biele vozidlo, zelený znak a katastrofálna jazda bez znalostí základných pravidiel. To sú dnešní taxikári v Bratislave, ktorý sú mnohokrát skôr otrokmi, než pracovníkmi.

Množstvo kolíznych situácií v prípade „aplikačných taxikárov“ sa nedá prehliadnuť. Otáčanie v križovatke, prudké manévre na poslednú chvíľu, neznalosť terénu, ulíc a problémy s navigáciou aj v prípade, že navigácia je nalepená na čelnom skle. A za volantom cudzinec a vy sa pýtate, či vôbec má „vodičák“, a ak áno, kde ho získal? Ako vodič taxíky nepoužívam, ale viacero z mojich známych má nepríjemné skúsenosti. Ako aj napríklad Anka Žitná, ktorá na svojom FB profile na tento problém upozornila.

Tento fenomén súvisí najmä s novými podnikateľskými prístupmi niektorých majiteľov flotíl, ktorí svoj zisk maximalizujú nelegálnym spôsobom. Za volanty svojich áut posadia neskúsených vodičov, najmä migrantov z afrických, ale aj iných krajín. Tí sú ochotní pracovať za sumu, ktorá je hlboko pod minimálnou mzdou.

Navyše zo svojho zárobku odvádzajú peniaze na licenciu firme 25 percent zárobku, za prenájom auta až 200 eur týždenne a samozrejme „zisk“ majiteľa flotily, ktorý sa zvyčajne pohybuje na úrovni 20 percent. Na konci mesiac sa zárobok vodiča pohybuje na úrovni 500 eur. Pre našinca nemysliteľné, pre migranta pochádzajúceho z extrémne slabých sociálnych podmienok dosť na to, aby prežil. Nájom z toho však nezaplatíte a tak je výsledkom spánok v aute ako aj nepríjemný pach ak dotyčný v auto nevetrá dostatočne.

Výsledkom tohto podnikania však nie je len porušovanie zákonníka práce a mimoriadne podozrivé získavanie potvrdení o psychotestoch či výpisu z registra trestov. A v neposlednom rade ide o vodičské oprávnenia, ktoré títo vodiči musia, no mnohokrát slovenčinu neovládajú a tým pádom oficiálne nemajú šancu zložiť skúšky na vodičský preukaz. Navyše ak pochádzajú zo štátu mimo EU, ich vodičské oprávnenie v prípade vykonávanie povolania súvisiaceho s riadením motorového vozidla nie je postačujúce a musia absolvovať skúšku aj v členskom štáte EU, kde plánujú túto činnosť vykonávať.

Výsledkom je sťažená pozícia slovenských taxikárov ako aj daňové úniky a o zvýšenom bezpečnostnom riziku ani nehovoriac. Slovenské úrady si to však trestuhodne nevšímajú a nepodnikajú žiadne kroky, vďaka čomu takýchto vodičov ako aj flotíl len pribúda.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov