Európsky automobilový priemysel na križovatke
V Žiline sa za účasti odborníkov zo Slovenska, Česka a Európy v uplynulých dňoch uskutočnilo najväčšie stredoeurópske podujatie CEE Automotive Supply Chain. Zúčastnilo sa na ňom viac ako 300 účastníkov z 12 krajín.
Pokles výroby a predaja automobilov v Európe o približne dva milióny vozidiel v porovnaní s predcovidovou úrovňou spolu s geopolitickými výzvami a čínskou konkurenciou predstavuje pre európske automobilky vážnu výzvu. Na Slovensku je situácia stabilná, keďže automobilky majú na nasledujúce tri roky zabezpečenú produkciu, no na udržanie konkurencieschopnosti potrebujú nové produkty. Upozornil na to prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Alexander Matušek Zväz v tejto súvislosti presadzuje tri kľúčové priority, a to zníženie výrobných nákladov, zabezpečenie dostatku kvalifikovaných pracovníkov a podporu environmentálnej udržateľnosti výroby.
Petr Novák z českého AutoSAP, upozornil na hrozbu pokút za nesplnenie emisných cieľov CO2, ktoré by mohli dosiahnuť až 15 miliárd eur. Poukázal aj na geopolitické riziká a legislatívne výzvy, ale zároveň vyzdvihol rekordný rast českej výroby, ktorá by mala v tomto roku dosiahnuť 1,4 milióna vozidiel. “Tieto čísla robia z Českej republiky európsku výnimku,” uviedol.
Zástupcovia sektora ďalej uviedli, že automobilový priemysel je pripravený na bezemisnú budúcnosť, avšak masovému rozšíreniu elektromobility bráni nedostatočný dopyt, chýbajúca infraštruktúra a zložitá regulácia. Podiel elektromobilov v Európe by mal byť pritom v súčasnosti na nízkej úrovni. Dosahovať by mal len desať percent z celkového objemu, pričom pôvodný odhad do roku 2025 bol na úrovni 20 – 25 %. Riešenie by mohla predstavovať úprava regulačných rámcov spolu s akcieschopným plnením akčného plánu pre automobilový priemysel, doplnili zástupcovia automobilového sektora.
Generálna sekretárka ACEA, Sigrid de Vries, uviedla, že automobilový priemysel je pripravený na bezemisnú budúcnosť, no masovému rozšíreniu elektromobility bráni nedostatočný dopyt, chýbajúca infraštruktúra a zložitá regulácia. Poukázala na nízky podiel elektromobilov v rámci Európy, ktorý aktuálne dosahuje len 10 %, pričom pôvodný odhad bol na úrovni 20 – 25 % do roku 2025.
Roman Kraľovanský z KIA Slovakia predstavil plán na zníženie emisií CO2 na 93 g/km do roku 2025 a prezradil aj, že prvé, cenovo dostupné batériové elektrické auto predstaví závod v roku 2026. Zástupca Jaguar Land Rover Martin Štefanovič hovoril o stratégii na zlepšenie kvalitatívnych štandardov a lokalizáciu dodávateľských reťazcov v strednej Európe. Veronika Fečová z VOLVO odprezentovala vysoké štandardy udržateľnosti novovznikajúceho košického závodu, ktorý sa sústredí nielen na klimatickú neutralitu a cirkulárnu ekonomiku, ale má aj ambíciu 50%-tného zastúpenia žien medzi zamestnancami.
CEE Účastníci podujatia sa jednoznačne zhodli, že cestou z aktuálnej krízy európskeho automobilového priemyslu je realistické zhodnotenie aktuálnej situácie, zrušenie pokút, úprava regulačného rámca a dôsledné napĺňanie opatrení z akčného plánu automobilového priemyslu.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov