Test: RENAULT Scénic – Počítajte so mnou!
Renault Scenic E-Tech sľubuje dojazd na jedno nabitie až 625 km a vďaka tomu sa dostáva do hry.
Renault hovorí o Scenicu E-Tech ako o vozidle pre život a ja dodávam, že to hovorí s vedomím, že má čisto elektrický pohon. Benzín, diesel, hybridný ani plug-in hybridný pohon nepripadajú do úvahy. Navyše o ňom hovorí, že je navrhnutý tak, aby poskytol pohodlie a komfort celej vašej rodine.
Ako v správnom rodinnom aute, aj v Scenicu E-Tech dostanú pasažieri vzadu viac než dosť miesta. Vďaka elektrickému pohonu vlastne oveľa viac, než by ste pri vonkajších rozmeroch tipovali. Navyše, celý priestor presvetľuje príplatková panoramatická strecha Solarbay, ktorá je bez rolety, čím zväčšuje priestor nad hlavami, ale viete ju zmeniť z priehľadnej na mliečnu a naopak. A nielen to, nájdu tam veľmi príjemný posed, vlastné výduchy klimatizácie, veľmi praktické kapsy zo zadnej strany oboch predných sedadiel a unikátnu výklopnú lakťovú opierku ingenius. Tá je unikátna tým, že obsahuje dva výklopné držiaky mobilu či tabletu, na ktorých si tak deti môžu pozerať svoje videá. Samozrejmosťou sú dva USB-C konektory priamo v lakťovej opierke a ďalšie dva USB-C konektory nájdu zadní pasažieri na stredovej konzole. Z pohľadu nakladania detskej sedačky alebo vkladania detí do detskej sedačky je dôležité, že zadné dvere sú pomerne dlhé a majú veľký uhol otvorenia. To vytvára veľký „manévrovací“ priestor.
Ako správne rodinné auto, aj Scenic E-Tech má veľký a dobre využiteľný kufor. Číslami vyjadrené, podľa metodiky VDA dosahuje 478 dm3, v litroch dokonca až 545. Pod dnom je pomerne veľká a hlboká vaňa, v ktorej je integrovaná aj súprava na opravu defektu. Rodinnú využiteľnosť zvyšuje delenie sedadiel v pomere 40:20:40. Nakladacia hrana kufra je však pomerne vysoko, a to nielen oproti zemi, ale aj od podlahy kufra.
Tak to má byť
Auto je postavené na podlahovej platforme CMF-EV, Renault sa pýši tým, že jeho akumulátor je mimoriadne nízky. Z toho vyplýva jedna vec: napriek tomu, že výška vozidla je 1 572 mm, vnútorný priestor je vysoký, resp. pasažieri majú veľa miesta nad hlavou. K tomu prispieva aj spomínaná panoramatická strecha Solarbay. Na Slovensku sa predáva iba verzia Long Range s 87-kilowatthodinovým akumulátorom a 170-kilowattovým elektromotorom, ktorej normovaný dojazd je 606 – 625 km. Všetky tieto tri údaje sú impozantné. Čo sa týka výkonu, reakcie motora – najmä prvé momenty po prudkom pridaní plynu – sú na pomery elektromobilov utlmené. Tak to má byť, Scenic je predsa v prvom rade rodinné auto. To však neznamená, že je lenivý, v porovnaní s benzínovými, dízlovými či hybridnými vozidlami má stále priamejšie a rýchlejšie reakcie. Páči sa mi, že intenzitu rekuperácie môžete meniť aj pádlami pod volantom. Silnou stránkou Scenicu je nízka spotreba – ja som dosiahol priemer 18,8 kWh/100 km, a to som sa nijako neobmedzoval ani diaľniciam som sa nevyhýbal. Tomu zodpovedá reálny dojazd vyše 460 km, ale pri trochu rozvahy alebo väčšom podiele mestskej premávky, resp. menšieho podielu diaľnic z toho môže byť poľahky vysoko cez 500 km. Scénic počíta dojazd, plánuje zastávky na nabíjanie v rámci navigácie a odhaduje dojazd do cieľa podľa komplexných údajov – do úvahy berie váš aktuálny jazdný štýl, premávku v reálnom čase, teplotu akumulátora, poveternostné podmienky… Palubný počítač navyše zobrazuje tri údaje dojazdu – aká je podľa aktuálnej spotreby a aktuálnych podmienok, aká by bola v mestských podmienkach a na diaľnici.
Za 30 minút 2 hodiny
Vstavaná nabíjačka má príkon 22 kW, s takýmto príkonom trvá nabíjanie z 0 na 100 % 4 hodiny a 48 minút. Pri jednosmernom prúde môžete využiť príkon až 150 kW na takejto nabíjačke nabijete akumulátor za hodinu a 19 minút. To sú všetko, samozrejme, teoretické údaje – jednak sú normované za ideálnych podmienok a jednak v reálnom živote nikdy nevybijete akumulátor na 0 percent. Z 15 na 80 % dobijete s príkonom 150 kW akumulátor za 37 minút. Zaujímavý je tiež údaj, podľa ktorého za pol hodiny nabíjania máte späť energiu na dve hodiny diaľničnej jazdy. Na pravidelné dlhé jazdy to nie je ideálne, no na občasnú dlhšiu dovolenkovú cestu to už môže byť. Mimochodom, počas nabíjania môžete využiť relaxačnú polohu sedadla. Samozrejmosťou je predhrievanie akumulátora na nabíjanie a tepelné čerpadlo, ktoré znižuje energetickú spotrebu. Zaujímavosťou akumulátora je tzv. zalievacie hrdlo, cez ktoré v prípade potreby vedia hasiči zatopiť akumulátor, takže nemusí pod vodu celé auto.
Chybičkou krásy je nešťastné umiestnenie nabíjacieho konektora na pravom prednom blatníku. Veľa verejných nabíjacích bodov je totiž situovaných tak, že sa na nich parkuje kolmo k ceste a keď sú z oboch strán boxu autá, tak sa tam ťažko dostanete predkom a potom zasa ťažko vycúvate. Prečo nedali nabíjací konektor dozadu? Nechápem.
Ako v hatchbacku
Konštruktéri si evidentne dali obrovskú prácu aj s podvozkom, ten totiž vôbec nie je tvrdý, pritom dobre „kontroluje“ pohyb karosérie – tá sa na nerovnostiach nekýve, „pracujú“, resp. kmitajú totiž kolesá, nie karoséria. Akoby pružiny boli trochu mäkšie a dovoľovali pohyb kolesám a tlmiče zasa trochu tuhšie, aby rýchlo utlmili pohyb karosérie a zároveň zabránili odskakovaniu kolies. Bonbónikom je kvalitné a tiché tlmenie prenosu nerovností do karosérie. Rodina si bude užívať, že z nich Scenic nevytrasie dušu, no zároveň im neprivodí kinetózu. A keď vyložíte aj posledného člena rodiny, tak si prídete na svoje aj vy. Vďaka výbornému podvozku a komunikatívnemu riadeniu si totiž aj vy budete môcť užívať zákruty. V tom vás podporí aj výborný posed za volantom. V porovnaní s predošlými generáciami Scenicu, v ktorých sa sedelo vyššie, má totiž aktuálna generácia výrazne nižší posed, podobný ako v hatchbackoch, kombíkoch či sedanoch. Aj to je dôsledok toho, čo umožňuje architektúra elektrického pohonu. Scenic E-Tech, na rozdiel od mnohých elektromobilov, má pohon predných kolies, čo je pre väčšinu vodičov prirodzenejšie a s takýmto pohonom ľahšie zvládnu prípadné kritické situácie. Aj keď v prípade Scenicu E-Tech také situácie nebudete musieť zvládať, pretože stabilizačná kontrola je nastavená tak agresívne, že zasiahne skôr, ako by sa auto nejakým spôsobom odchýlilo od zvoleného smeru. Je celkom úmyselne takto nastavená, pretože ťažisko auta je v strede, kvôli čomu sa auto môže poľahky „pohnúť zadkom“ von zo zákruty.
Páči – nepáči
Z pozície vodiča som si pochvaľoval dve veci. Prvou je funkcia My Safety Perso, v ktorej si môžete uložiť svoje vlastné nastavenia bezpečnostných systémov. Navyše si ho môžete priradiť k svojmu účtu, takže vaša manželka môže mať celkom iné nastavenie ako vy. Druhou zasa služby Google a možnosť stiahnuť si priamo do auta rôzne aplikácie. Vďaka tomu odpadá potreba zrkadliť si svoj mobil, navyše aplikácie priamo v aute fungujú lepšie, ako keby ich auto „ťahalo“ z mobilu. Naopak, dve veci ma zasa sklamali. Prvou je, že trochu viac počuť aerodynamický hluk od bočných okien, a to nevravím o diaľničných rýchlostiach, vnímal som to už aj v 80-ke. Druhou sú svetlomety – stretávacie sú slabé, diaľkové sú už v pohode, ale nemajú matrixovú funkciu, nevykrývajú premávku, neprisvecujú zákruty… a to je chyba. Scenic E-Tech s reálnym dojazdom na hranici 500 km už nie je mestské auto, a ako auto na dlhšie cesty by si zaslúžilo matrixové svetlá. Keď aj nie v základe, tak v najvyššom stupni výbavy alebo za príplatok, lenže Scenic E-Tech ich nemôže mať vôbec.
Car of the Year
Keď si to všetko spočítam, vyjde mi, že Renault Scenic E-Tech je so svojím dojazdom takmer 500 km zaujímavou alternatívou k rodinným autám so zaužívaným benzínovým či dieselovým motorom. Má všetko, čo má mať správne rodinné auto, a vynútené prestávky na dlhších cestách vám vynahradí nižšími prevádzkovými nákladmi a vecami, ktoré súvisia s elektrickým pohonom – nepotrebuje zahrievať na začiatku cesty, hneď po štarte kúri, nevadia mu krátke trasy… Na záver dodám, že je autom roka, hrdí sa titulom Car of The Year pre rok 2024.
Stručne
Čo treba uznať
- Nízka spotreba, vysoký dojazd.
Čo nám chýbalo
- Nabíjací konektor mal byť vzadu.
Čo nás prekvapilo
- Vyšší aerodynamický hluk od bočných okien.
Renault Scenic E-Tech EV87 220 k Long Range Iconic
Cena (základ/test) 43 900/53 650 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
na akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Trojfázový synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, max. výkon 160 kW (220 k), max. krútiaci moment 300 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 92/87 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 7,9 s, vmax = 170 km/h, dojazd vo WLTP/test 606 – 625/~460 km, spotreba WLTP/test 16,8 – 17,3/18,8 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – áno
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 6×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,0
- Batožinový priestor: 478 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov