Peugeot 5008: Ako funguje malý motor vo veľkom aute? (prvá jazda)
Francúzska automobilka novému mild-hybridu verí, nájdete ho v najmenšom aj najväčšom modeli.
Pred pár dňami som prijal pozvanie do útulného bratislavského bistra, v ktorom značka Peugeot novinárom prezentovala svoje nové resp. modernizované modely 208, 3008 a 5008. Nebolo to však iba o autách, z prvej ruky som si mohol vypočuť aj informácie o inovovanom trojvalcovom motore a neskôr aj fungovaní celej mild-hybridnej pohonnej jednotky.
Zaujímavosťou je, že vylepšený 1,2-litrový preplňovaný trojvalec francúzsky výrobca aktuálne montuje do áut rôznych veľkostných kategórií a tvrdí, že v každom z nich si svoju úlohu dokáže splniť dobre a spoľahlivo. V Peugeote sa pritom opierajú o fakt, že pôvodný motor 1,2 PureTech zbavili jeho najväčšej slabiny a navyše ho doplnili o účinnú mild-hybridnú technológiu.
Konštruktéri benzínový trojvalec zbavili kontroverzného rozvodového remeňa máčaného v oleji a nahradili ho reťazou. S prítomnosťou mild-hybridnej technológie sa zmenil aj typ automatickej prevodovky, po novom je to šesťstupňová dvojspojková prevodovka so zabudovaným elektromotorom. Aj vďaka nej môže spaľovací motor pracovať v úspornejšom Millerovom cykle. Trojvalec má variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov a tiež turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek.
Na vlastnej koži
O tom, že 136-koňový mild-hybrid výborne funguje v mestskom modeli 208 ma “pežoťáci” nemuseli presviedčať, tam tento pohon dnes akceptuje a víta aj väčšina potenciálnych zákazníkov. Avšak nad 1,2-litrovým trojvalcom pod kapotou veľkého 7-miestného SUV mnoho ľudí už z princípu ohŕňa nosom. Peugeot sa hrdo bije do pŕs, že pochybovači nemajú pravdu, a že ich malý motor dokáže komfortne fungovať aj v modeli 5008. Tak som si to v uliciach Bratislavy vyskúšal na vlastnej koži.
Musím uznať, že zvuk motora je v interiéri dobre odizolovaný – znalec trojvalec akusticky identifikuje, no väčšina bežných ľudí si bude pochvaľovať príjemné ticho v kabíne. Páčila sa mi tiež práca dvojspojkovej automatickej prevodovky, ktorá dobre zvládla ťažkú úlohu, pretože doterajší meničový automat od firmy Aisin fungoval plynule a hladko. Kombinácia týchto dvoch faktorov v spolupráci s mäkšie naladeným podvozkom u mňa spôsobila, že vnemový komfort dosahoval vysokú úroveň.
Avšak vo veľkom SUV za takmer 40-tisíc eur nestačí zabezpečiť iba dobre odhlučnenie interiéru, príjemný podvozok a hladkú prácu automatickej prevodovky, človek tu chce a potrebuje aj pružnosť a dynamiku. No a tu už verzia 1.2 Hybrid 136k e-DCS6 naráža na svoje limity. Pri pohodovej mestskej jazde nemá žiadny problém, no akonáhle som od neho chcel pružné zrýchlenie na obchvate, už to nebolo úplne ono. Na agilnú jazdu mimo mesta sa viac hodí plug-in hybridná alebo čisto elektrická verzia.
Spotreba a prvé pocity
Peugeot uvádza, že model 5008 dokáže s trojvalcom držať kombinovanú spotrebu pod šiestimi litrami. Na základe prvej jazdy si dovolím povedať, že takáto nízka spotreba je v praxi dosiahnuteľná, avšak nie v kombinovaných podmienkach. Tam totiž ja radím aj presuny po diaľniciach či “štrolíchanie” v kolónach a preto by som kombinovanú spotrebu odhadoval skôr na takých 8 litrov.
S akým pocitom som teda trojvalcovú 5008-čku vracal? V meste jazdí SUV pohodlne, je tiché a komfortné. Na diaľničnom obchvate mesta sa už ale prejavila obmedzená dynamika malého motora (zrýchlenie z 0 na 100 za 11,3 s) a aj keď sa elektromotor snažil pomáhať, výsledný efekt bol limitovaný. To ale neznamená, že by som 1,2-litrový trojvalec hanil, svoju prácu si skutočne robí svedomito.
Určite by ste teda nemali malý motor vo veľkom aute odpísať už z princípu. Treba si ho vyskúšať, odjazdiť pár skúšobných kilometrov, vytvoriť si vlastný názor. Verím, že mnohých trojvalec milo prekvapí, ostatní si môžu zvoliť výkonnejší plug-in hybrid alebo si kúpiť elektrickú verziu s výkonom až 170 kW (230 k).
Test: Peugeot 408 1,2 PureTech 130k EAT8 GT – Šteká, ale nehryzie
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov