Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: SUZUKI GSX-S1000GX – Stroj na pokuty

Suzuki GSX-S1000GX. Keby mi táto motorka hovorila „pane“, už dávno mám po papieroch.

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše, a hneď na úvod poviem, že Suzuki GSX-S1000GX je geniálna motorka a má len jeden jediný problém. Zato ten je gigantický, konkrétne to, že sa musíte neuveriteľne kontrolovať. Aj keď jazdíte úplnú „kochačku“, tak ste vysoko nad rýchlostnými limitmi. Na jednej strane totiž vôbec nevnímate rýchlosť, na druhej strane sa cítite absolútne nad vecou, takže vám akosi podvedome to pravé zápästie zaťahuje ako východniar v Bratislave po dvoch pivách. A keď sa začnete trochu baviť, to už budete nielenže nad všeobecne akceptovateľným „nadlimitom“, ale budete sa pohybovať v iných rýchlostných dimenziách. A verte mi, tá motorka vás k zábave chtiac-nechtiac nabáda.

Stavbou crossover

S dvoma LED šošovkami nad sebou a ostrou kapotážou vyzerá toto Suzuki nesmierne štýlovo. A keď k tomu pridáte túto modro-bielu farebnú kombináciu – úplný motorkársky orgazmus. Hneď prvá vec, ktorá ma prekvapila, je, že je oveľa vyššie, než by som to na základe pohľadu povedal. Sedadlo je vo výške 845 mm a zadné sedadlo je ešte vyššie, takže pri nasadaní, resp. zosadaní som musel poriadne dvíhať nohu. Posed je veľmi podobný cestným endurám, trochu som však predsa len bol telom naklonený dopredu. Pre mňa je z hľadiska komfortu extrémne dôležité, aby som kolená nemal príliš skrčené, a na Suzuki som ich našťastie nemal. Rozdielom voči cestným endurám je aj to, že sedadlo je užšie a tvarované. Pre vyšší aerodynamický komfort si plexištít môžete nastaviť v rozsahu 43 mm – samozrejme, elektronicky.

 

Motorom superšport

V útrobách rámu pracuje llitrový štvorvalec s koreňmi v superšportoch. Vyvinie 112 kW (152 k) pri 11 000 ot.min-1 a nemá slabé miesto. S pokojom Angličana zaberie od nízkych otáčok a zároveň so silou Vikinga potiahne až do červeného. Je jedno, v akej rýchlosti, resp. v akých otáčkach pracuje, vždy pracuje zamatovo a na pootočenie plynovej rukoväte z akéhokoľvek režimu reaguje silno. Rast výkonu je pritom pekne lineárny a spolu s výfukom má krásny sýty zvuk. Suzuki už aj v motorkách strednej triedy, ako sú GSX-8R a V-Strom 800, dáva sériovo quickshifter, a teda v tisícke je úplnou samozrejmosťou. A musím povedať, že samotný quickshifter aj prevodovka ako taká bez neho fungujú výborne.

Hoci má „gé-iksko“ motor zo superšportu, motorka ako taká je stavbou čistý crossover. Okrem už spomínanej pozície za riadidlami má aj väčšie zdvihy kolies – vpredu aj vzadu 150 mm. Samotný podvozok je elektronicky nastaviteľný – k dispozícii máte tri výrobcom nastavené hodnoty tuhosti tlmičov Hard, Medium a Soft, plus užívateľský setap User, ktorý vychádza z komfortného nastavenia, ale vy si môžete doladiť tri stupne tuhosti do plusu alebo do mínusu. A môžete si to nastaviť samostatne na predok a samostatne na zadok. Vpredu môžete mať napríklad o dva stupne tuhšie tlmiče, vzadu o jeden mäkší. Okrem toho môžete nastaviť – samozrejme, taktiež elektronicky – predpätie zadného tlmiča, pričom máte na výber klasické režimy jazdec, jazdec s batožinou, dvaja jazdci alebo režim Auto. V režime Auto elektronika vyrovnáva výšku zadnej časti podľa zaťaženia a navyše upravuje tuhosť predných tlmičov aj zadného podľa aktuálneho zaťaženia. Manuálne režimy si môžete doladiť s prírastkami ±4 stupne, režim Auto v ±3 stupňoch. A aby ste v tom mali úplný hokej, Suzuki ponúka aj vlastné režimy A, B a C, v ktorých sa mení mapovanie motora, krútiaci moment v zákrutách, činnosť trakčnej kontroly a systému antiwheelie a tiež tuhosť podvozka.

Avšak aj v týchto režimoch si môžete doladiť, resp. zmeniť tuhosť podvozka, predpätie zadnej pružiny a citlivosť trakčnej kontroly. Znie to tak, že na túto motorku musíte mať vysokú školu, ale nie. Všetko to funguje jednoducho, jediné, čo si musíte naštudovať, je, že v mapách motora je „áčko“ najostrejšia charakteristika, „céčko“, najmenej ostrá, že jednotka pri trakčnej kontrole znamená najmenej citlivé  zásahy (samozrejme okrem OFF) a že v sedmičke vás systém krotí najviac. Mimochodom, rozdiely v jednotlivých nastaveniach tuhosti tlmičov Hard, Medium a Soft aj medzi mapami motora A, B a C sú skutočne veľké. Dodávam, že to, čo som doteraz spomenul, je v skutočnosti len výber z elektronických systémov, ktorými Suzuki GSX-S1000GX oplýva. Chýbalo mi však automatické vypínanie smeroviek. Česi by povedali „taková blbost“, bez neho sa dá žiť, ale poteší a pri tejto kategórii motorky by to už malo byť. Horšie je, že Suzuki nemá ani prisvecovanie do zákrut, čo by sa už skutočne hodilo. Keď sa vrátim k podvozku, musím povedať, že funguje výborne, kolesá krásne kopírujú asfalt ani nerovnosti motorku nerozhádžu. Výborné sú aj brzdy. Sú silné a neúnavné, pritom sa dobre dávkujú.

 

Suzuki GSX-S1000GX je skvelý crossover, ktorý vám poslúži v každodennom živote, cez víkend vás pobaví a v letnej sezóne s ním môžete ísť na akokoľvek dlhý výlet a užiť si zahraničné horské priechody.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Výborný motor, podvozok a brzdy. Bohatá elektronická výbava.

Čo nám chýbalo

  • Vyššie rýchlostné limity.

Čo nás prekvapilo

  • Tuhosť predných a zadných tlmičov si môžete nastaviť samostatne.

Suzuki GSX-S1000GX

Cena (základ/test)                                                        14 990/14 990 €

Záruka                                                                            2 roky bez obmedzenia km       

 

Motor

Kvapalinou chladený R4/16V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 112 kW (152 k) pri 11 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 106 Nm pri 9 250 ot.min-1. Emisie CO2 144 g/km.

 

Jazdné výkony

Pohotovostná hmotnosť 232 kg, vmax= 213 km/h, spotreba výrobca/test 6,2/5,5 l/100 km.

Test: Suzuki GSX-8R – 7 dní potešenia

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov