Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW 7° AP DSG Selection – Voľba z rozumu

Škoda Superb Combi je už roky etablovaný partner pre firmy aj rodiny. Nová generácia poskytne viac miesta, nové inteligentné technológie...

Štvrtá generácia Superbu má u mňa veľmi ťažkú úlohu, pretože predošlú som doslova miloval. Miloval som ju a vlastne ju stále milujem aj s jej chybami. Páči sa mi zvonka aj zvnútra, cítim sa v nej dobre, jazdí veľmi príjemne a mohol by som pokračovať vo vymenovaní dôvodov, prečo ju mám rád. Nová by mala byť zákonite lepšia, je skutočne lepšia?

Čo sa týka dizajnu, urobte si vlastný názor. Mne sa dosluhujúca generácia páči viac, no musím dodať, že mnoho áut, ktoré sa mi na „prvú ranu“ až tak nepáčili, resp. neprekonali svojich predchodcov, sa mi nakoniec dostali pod kožu a obdiv takýchto áut trval oveľa dlhšie ako obdiv áut s prvoplánovým dizajnom, ktoré v prvom momente vyvolajú obrovský wau efekt, no ten veľmi rýchlo vyprchá. Tým chcem povedať, že nový Superb má predpoklad na to, aby sa mi zapáčil a stal sa dizajnovo dlhodobo hodnotným autom. Nová generácia si ponechala ostré hrany typické pre všetky modely značky Škoda, no celkovo je výrazne zaoblenejšia, ako bola tretia. Má širšiu masku chladiča a karosériu opticky rozširuje aj vstupný otvor vzduchu, ktorý sa tiahne naprieč celým predným nárazníkom. V skutočnosti je, samozrejme, otvorený iba sčasti, aby sa zachoval nízky aerodynamický odpor. Mimochodom, nový Superb má doteraz najlepšiu aerodynamiku, čo je vlastne celkom pochopiteľné, dokonca až akási povinná jazda pre konštruktérov. Svetlomety sú v štýle Crystallinium s kryštalickými prvkami denného svietenia, ktoré zvýrazňujú hrany svetlometov. Oveľa dôležitejšie je, že testovaný exemplár mal v rámci balíka Light & View adaptívne Matrix-LED svetlomety druhej generácie s vyšším svetelným výkonom, prisvecovaním do zákrut a vykrývaním premávky, vzadu zasa full LED skupinové svetlá s dynamickými smerovkami a uvítacou ceremóniou. Celý balík síce stojí 1 791 eur, no určite sa oplatí, pretože svetlá vykrývajú natesno a navyše majú zaujímavú funkciu – trochu stlmia segmenty osvetľujúce väčšie dopravné značky a tabule, aby vás odraz silného svetla od nich neoslepoval.

Kto nezažil, nepochopí…

Už tretia generácia Superbu poskytovala kráľovský priestor pre pasažierov a gigantický kufor a keby sa aj nič nezmenilo, bolo by to v poriadku. Tá štvrtá však má dlhšiu a vyššiu karosériu, z čoho logicky vyplýva viac priestoru pre pasažierov a tiež väčší kufor. V číslach vyjadrené: tretia generácia verzie Combi mala vpredu nad hlavou 1 042 mm, vzadu 1 000 mm a kufor v základnom usporiadaní mal 660 dm3. Štvrtá má vpredu nad hlavami 1 049 mm, vzadu 1 001 mm a kufor s objemom 690 dm3. Vnútorná šírka vzadu sa však trochu zmenšila – tretia mala vpredu vo výške lakťov na šírku 1 507 a vzadu 1 519 mm, štvrtá má 1 508, resp. 1 504 mm. Čísla však vo svojej podstate o ničom nehovoria, keď ste Superb nezažili, tak si to musíte ísť vyskúšať. Až potom tie čísla aj pochopíte. Vzdialenosť detskej sedačky od operadla predného sedadla je taká veľká, že vaše dieťa naň ani nedočiahne, takže vás nemôže okopávať, keď sa mu niečo nepáči. A nielen priestor je veľký, ale aj sedadlá vzadu sú príjemné, majú dlhé sedáky a dobrý sklon operadiel, takže sa v Superbe rád odveziem na dlhšie cesty aj vzadu. Podotýkam, že rázvor oboch generácií je identický – 2 841 mm, len karoséria narástla – do dĺžky o 46 mm a do výšky o 5 mm.

Zvlášť výbava a zvlášť atmosféra

Superb ide v duchu nového spôsobu konfigurácie auta. Na výber máte tri stupne výbavy – Selection, Top Selection a Laurin & Klement, ktoré definujú výbavu, resp. bezpečnostné a komfortné prvky – a štyri rôzne atmosféry interiéru – Loft, Lounge a Suite v čiernej plus Suite vo farbe Cognac, ktoré zasa definujú materiálové a farebné vyhotovenie interiéru, teda atmosféru kabíny. Atmosféru kabíny si navyše môžete prispôsobiť náladovým osvetlením, pričom si viete meniť farbu aj intenzitu osvetlenia. Okrem toho máte k dispozícii príplatkové prvky – buď samostatne, alebo vo výhodných balíkoch.

Ja som si na prvý test zvolil verziu, ktorá predstavuje rozumnú voľbu pre rodinu aj firmy. Zvolil som si základnú výbavu Selection v kombinácii s interiérom Lounge a niekoľkými príplatkovými prvkami v balíkoch v spojení s obľúbeným 110-kilowattovým dvojlitrovým dieslom. Takto nakonfigurovaný Superb nie je presolený výbavou, no má všetko, čo reálne potrebujete, pritom si zachováva cenu pod 50 000 eur.

Šikovné ovládače

Interiéru dominuje 13-palcový centrálny digitálny displej s menu informačno-zábavného systému, na ktorom vidieť, že tvorcovia rozmýšľali a zároveň počúvali pripomienky zákazníkov. Ku kľúčovým funkciám máte rýchly prístup – nanajvýš cez dve kliknutia. Okrem toho si stránky hlavného menu môžete upraviť podľa vlastných preferencií. Pri pohľade na to, koľko práce tvorcovia venovali infotainmentu, ma zamrzí, že pozabudli na slovenské hlasové ovládanie – podobne ako pri inovovanom Enyaqu. Aj displej pred vodičom je digitálny, naprieč uhlopriečkou má 10 palcov a môžete si nakonfigurovať, čo a ako vám má zobrazovať. Z pohľadu vodiča to nevnímate, pretože to zakrýva veniec volantu, no displej nie celkom sadne do kaplnky prístrojového štítu. Som presvedčený o tom, že pri tejto veci boli ťažké debaty medzi dizajnérmi, technikmi a „financmajstrami“. Ďalším dôkazom toho, že tvorcovia interiéru počúvali svojich zákazníkov, sú multifunkčné ovládače Smart Dials.

Krajnými ovládate teplotu, vyhrievanie a ventiláciu sedadiel, keď ju má auto vo výbave, aktivujete synchronizáciu pravej a ľavej strany, prostredným ovládate otáčky ventilátora, rozvod temperovaného vzduchu, tzv. smart klímu, hlasitosť audiosystému a zoomujete mapu. Medzi jednotlivými funkciami prepínate zatlačením ovládača a potom samotnú funkciu ovládate otáčaním. Zo spomínaných piatich funkcií si na stredový ovládač môžete vybrať štyri. Aby som v tom nemal „hokej“ a nemusel som príliš veľakrát preklikávať medzi jednotlivými funkciami, tak som si nastavil dve – otáčky ventilátora a rozvod vzduchu. Hlasitosť som aj tak menil z volantu, mapu som zoomoval priamo na displeji navigácie a funkciu smart klíma všeobecne nevyužívam. Že neviete čo to tá smart klíma je? Pri nej si namiesto konkrétneho smerovania vzduchu na tri bežné zóny volíte, či je vám zima, resp. teplo na ruky, nohy, okno atď. a elektronika si potom už sama rieši a kombinuje, do ktorých výduchov má poslať temperovaný vzduch. Vo svete digitálnych displejov a všelijakých „šúchacích“ plôšok sú spomínané Smart Dials ovládače doslova balzam na moju dušu. Samotné ovládače však vyzerajú trochu lacno, ja by som ich obruče pochrómoval a hneď by pôsobili honosnejšie – presne tak, ako sa na vlajkovú limuzínu, resp. v mojom prípade vlajkové kombi, patrí. Chróm je však dnes v nemilosti, je škaredý a zlý, budúce knihy dejepisu o ňom budú písať ako o jednej z tých vecí, ktoré spôsobili vyhynutie mravcov alebo nejakého iného hmyzu. Preto sa mu automobilky snažia vyhýbať.

Volič prevodovky sa presunul pod volant – na stĺpik riadenia, čo uvoľnilo stredovú konzolu. Je tam plocha s bezdrôtovým nabíjaním mobilu, dva držiaky nápojov a jedna užitočná vecička – čistič na docapkaný displej. Za spomenutie stojí aj tzv. Jumbo box – schránka pod lakťovou opierkou. Okrem toho, že je skutočne veľký, je v nej vyberateľný držiak na okuliare, gumička na uchytenie nejakých papierov na boku boxu a vyberateľná vanička na drobnosti. To už ale hovorím o Simply Clever riešeniach, ktorými je značka Škoda jedinečná.

Artisyn, zatiaľ neznáme slovo

Čo sa týka posedu za volantom, ťažko mu niečo vyčítať. Sedadlo je veľké a pohodlné, svoju ideálnu polohu si tu nájdu ľudia rôzneho vzrastu a rôznych preferencií polohy sedenia. Testovaný model mal navyše sedadlá s masážnou funkciou. Môžete si zvoliť tri režimy masáže, ale v každej ide len o inú formu pulzovania troch segmentov bedrovej opierky. Tzv. mačacie labky a s nimi súvisiace lepšie masážne režimy si vychutnáte až vo verzii Laurin & Klement, ktorá má 10 masážnych segmentov. Verzii Lounge vládne sivá farba, kombinácia látky so špeciálnym poťahom s názvom Artisyn a žltým prešívaním. Artisyn naoko aj na dotyk pôsobí ako brúsená koža, no je to „umelina“. Je ľahšia, lepšie dýcha a je, samozrejme, lacnejšia ako koža či iné bežne používané alternatívy za kožu. Plus je plne recyklovateľná, aby ste mali svedomie úplne čisté.

O priestorovej ponuke vzadu je zbytočné sa rozpisovať – ako som už v úvode povedal, to skrátka musíte zažiť. Ale pridám, že Superb má už v základe trojzónovú klimatizáciu a k novým prvkom Simply Clever riešení patrí držiak na knihu, tablet či smartfón, ktorý sa vyklápa zo zadnej lakťovej opierky. Samozrejmosťou sú dva USB-C konektory, kapsičky na mobily zo zadnej strany predných sedadiel a do dverí vmestíte fľašku.

150 vraných

Aktuálne je nový Superb dostupný s dvoma benzínovými motormi a jedným dieselovým, pri ktorom si však môžete zvoliť jednu z dvoch výkonových verzií. Logickou voľbou je, pochopiteľne, diesel a keďže silnejšia verzia sa dodáva s pohonom všetkých štyroch kolies, tak je cenový rozdiel oproti slabšej výrazný. Pritom štvorkolku pri takomto aute reálne ani v zime nepotrebujete, viac si pomôžete poriadnymi pneumatikami. Rozumnou voľbou je teda slabší diesel a práve ten som testoval. Je vyladený na 110 kW (150 k), resp. 360 Nm a vďaka vysokému krútiaku prepožičiava autu pocitovo slušnú dynamiku. Pravda, pri predbiehaní si treba zvážiť, či vám to vydá a treba počítať aj s menším oneskorením na prudké pridanie plynu. Čo sa týka akustiky, zvonka je na ňom, samozrejme, počuť, že papá naftu, no smerom do kabíny je dobre odhlučnený a dieselový charakter vnímate len po studenom štarte a pri akcelerácii. To je ale celkom prirodzené.

Motor je spojený so sedemstupňovou dvojspojkovou DSG prevodovkou, ktorá má vyššie stupne pomerne dlhé, takže ani na diaľnici motor netočí zbytočne vysoké otáčky a zároveň beží ticho. Aj vďaka tomu som s testovaným Superbom Combi dosiahol fantastickú spotrebu 5,3 l/100 km. Mimochodom, na jednu nádrž, ktorá má objem 66 litrov, som najazdil 1 205 km a ešte tam ostal dojazd 75 km.

Nový Superb má dobre vyvážený podvozok. Je stabilný a vďaka dlhému rázvoru náprav toho v zákrutách znesie celkom dosť. Pritom vás ani na našich cestách nevytrestá rázmi do tej časti, kde sa vám končí chrbát. Bežné nerovnosti zachytí veľmi efektívne. To, na čom však konštruktéri mohli trochu zapracovať, je odhlučnenie – od odvaľovania kolies aj od prenosu hluku nerovností. Neberte to tak, že je to niečo zlé, len zvyšok auta je taký dobrý, že si to v tomto smere jednoducho pýta viac. Dodávam, že k dispozícii máte aj adaptívny podvozok s možnosťou nastavenia tuhosti tlmičov alebo balík pre zlé cesty s podvozkom, ktorý je o 15 mm vyšší ako štandard.

Na dva kliky

O to, aby ste sa v bezpečí vrátili domov, sa stará množstvo asistentov a bezpečnostných systémov. Všetky esenciálne má Superb v základnej výbave, testovaný exemplár mal v opcii aj balík Assisted Drive s adaptívnym tempomatom do 210 km/h a adaptívnym vedením v jazdnom pruhu a v balíku Light & View tiež už spomínané matrixové LED svetlá. Mne sa páči, že dve najotravnejšie funkcie – stráženie jazdného pruhu a pípanie na prekročenie rýchlosti – viete cez displej vypnúť veľmi jednoducho na dva kliky. Mimochodom, pri pípaní na rýchlosť si viete nastaviť, či vás auto má upozorniť pri prekročení povolenej rýchlosti o 0, 5 alebo 10 km/h a navyše, keď systém vypnete, tak vám ešte ostane optická signalizácia povolenej rýchlosti v danom úseku, a to dokonca dvoma spôsobmi – priamo v rýchlomere a tiež symbolom maximálnej povolenej rýchlosti na displeji prístrojového štítu.

Nechýba ani funkcia núdzového zastavenia, keď zaspíte alebo vám príde zle. Funguje však len vtedy, keď máte aktivovaný adaptívny tempomat. Princíp spočíva v tom, že aj pri adaptívnom tempomate s vedením v jazdnom pruhu musíte mať ruky na volante a keď ich tam nemáte, tak vás po krátkom čase auto vyzve, aby ste sa chopili volantu. Keď tak neurobíte, tak vás vyzve ešte razantnejšie, po chvíli k tomu pridá sekavé priťahovanie bezpečnostného pásu a sekavé brzdové impulzy a keď sa ani na tieto podnety nezobudíte, tak auto samo zastaví. Pritom si zapne výstražné smerovky a začne prerušovane trúbiť, aby upriamilo na seba pozornosť a prípadne k vám po zastavení dobehla pomoc. A aby som nezabudol, po zastavení odomkne dvere a zažne vnútorné svetlo.

Vo výbave som mal aj balík Transport, ktorý obsahuje elektricky ovládané veko kufra s virtuálnym pedálom, rozšírený bezkľúčový systém Kessy Advanced, osvetlenie vonkajších kľučiek a čo je najzaujímavejšie – elektrický posuv rolety batožinového priestoru.

Teraz lacnejšie

Testovaná verzia Škody Superb Combi je typickým príkladom voľby z rozumu. Nie je preplácaná zbytočnosťami, ale pritom má všetko čo mám mať. Skvelé auto pre náročnejšie rodiny aj pre firmy. Mimochodom, do konca júna Škoda predáva novú generáciu Superbu s uvádzacím bonusom 2 300 eur, ktorý je započítaný už v cenách v tabuľke.

 

Stručne

Čo treba uznať

Úsporný motor, ovládače Smart Dials, rozumné menu infotainmentu.

Čo nám chýbalo

Lepšie odhlučnenie podvozka.

Čo nás prekvapilo

Roletu kufra odťahuje a zaťahuje elektromotor.

 

  Škoda Superb Combi 2,0 TDI SCR EVO 110 kW 7° AP DSG Selection Peugeot 508 SW 1,5 BlueHDi 130 k EAT8 Allure Mercedes-Benz E 220 d kombi
Cena základ/verzia/test [€] 38 840/42 240/48 976 36 990/36 990/– 67 056/69 672/–
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km 4 roky alebo 100 000 km 6 rokov alebo 200 000 km
Motor preplňovaný vznetový R4/16V preplňovaný vznetový R4/16V preplňovaný vznetový  R4/16V + MHEV
Zdvihový objem valcov [cm3] 1 968 1 499 1 993
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 110 (150)/3 000 – 4 200 96 (130)/3 750 145 (197)/3 600
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] 360/1 600 – 2 750 300/1 750 440/1 800 – 2 800
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 9,3 11,4 7,9
Max. rýchlosť [km/h] 222 208 230
Tvorba CO2 podľa WLTP [g/km] 130 – 143 135 131 – 149
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test [kWh/100 km] 5,0 – 5,4/5,3 5,2/– 5,0 – 5,7/–
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 902/1 849/1 482 4 778/1 895/1 420 4 949/1 880/1 469
Rázvor osí náprav [mm] 2 841 2 793 2 961
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 742/499 od 1 588/do 462 od 1 895/do 720
  Konektivita a batožinový priestor

230 V – nie

AUX – nie

USB-A – nie

USB-C – 5×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 13,0

Batožinový priestor: 690 dm3

 

 

Konektivita a batožinový priestor

230 V – nie

AUX – nie

USB-A – nie

USB-C – 4×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 10,0

Batožinový priestor: 530 dm3

 

 

 

Konektivita a batožinový priestor

230 V – nie

AUX – nie

USB-A – nie

USB-C – 4×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 14,4

Batožinový priestor: 615 dm3

 

 

       

 

 

 

 

Plusy a mínusy

Škoda Superb Combi  
plusy mínusy              
–        Simply Clever riešenia v interiéri

–        multifunkčné ovládače Smart Dials

–        vynikajúca spotreba dieselového motora

–        priestorová ponuka vo všetkých smeroch a veľký batožinový priestor

–        rozumné menu infotainmentu

–        k dispozícii aj s pohonom 4×4

–        USB-C konektor pri vnútornom zrkadle pre autokameru

–        horšie odhlučnenie podvozka

 

 

 

 

Peugeot 508 SW  
plusy mínusy
–        vynikajúco odhlučnený podvozok

–        výborné športovo strihnuté sedadlá vpredu

–        štýlový dizajn

–        výborná osemstupňová automatická prevodovka klasickej konštrukcie

 

–        výrazne menej miesta a vzadu obzvlášť

–        menší kufor

–        malý objem dieselového motora

–        pohon 4×4 nie je k dispozícii

–        slabé menu infotainmentu

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes-Benz triedy E kombi  
plusy mínusy
–        imidž značky

–        k dispozícii prístrojová doska superscreen s troma displejmi

–        vyspelé bezpečnostné a asistenčné systémy

–        sofistikovaný infotainment MBUX

–        záruka 6 rokov alebo 200 000 km v cene auta

–        vysoké užitočné zaťaženie

–        k dispozícii aj s pohonom 4×4

 

–        výrazne vyššia cena

–        užšie predné sedadlá

–        elektronické výsuvné kľučky

 

 

 

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov