Mladí hackeri za 2 dni navrhli systém pre vjazd vozidiel do centra Bratislavy
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR v spolupráci s Campus Cowork zorganizovalo v poradí už štvrtý hackathon z Plánu obnovy a odolnosti, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov.
Tému výzvy tentokrát navrhla mestská časť Bratislava–Staré Mesto, ktorá chcela od hackerov získať nápady na vytvorenie moderného systému pre riadenie a povoľovanie vjazdu vozidiel do historického centra Bratislavy. Organizátorov prekvapilo skutočne medzinárodné zloženie súťažiacich. Okrem Slovákov sa prihlásili aj Češi, Maďari, viacerí Ukrajinci a Rakúšan. Účasť hneď dvoch stredoškolských tímov a študentov z výberových programov stredných škôl zas dokazuje, že na slovenských školách rastie množstvo budúcich talentov, ktorých nápady môžu posúvať celú krajinu.
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje požiadavkám modernej mestskej časti. Komplikuje prácu mestskej polície aj proces získavania povolení zo strany občanov: „Historické centrum hlavného mesta má slúžiť najmä jeho obyvateľom a návštevníkom s absolútnou preferenciou pohybu pre peších. Vjazd akýchkoľvek vozidiel preto musí byť prísne monitorovaný. Ide napríklad o vozidlá slúžiace na zásobovanie prevádzok, ktoré do centra priťahujú život a jeho typický čulý ruch, no zároveň aj vozidlá polície, mestskej polície a záchranných zložiek,“ povedal Petr Skalník, zástupca starostu pre rozvoj a modernizáciu mestskej časti Bratislava-Staré Mesto.
Údaje o vozidlách s povolením na vjazd do historickej časti mesta sú však dnes zapísané v bežnej excelovskej tabuľke a mestská polícia autá vpúšťa po manuálnom overení EČV prostredníctvom kamerového systému. Víťazný tím s názvom ZAFR, ktorý viedol Adam Pastirčák, dokázal zdigitalizovať vytváranie žiadostí na vstup cez pohodlný formulár. Jeho tím hackerov tiež navrhol systém automatického načítavania EČV vozidiel vchádzajúcich do historickej zóny. Brána kontrolujúca vjazd tak môže ostať otvorená pre všetkých a každé vozidlo jednotlivo informuje, či má do centra vjazd povolený, alebo naopak do Starého Mesta nepatrí. Kľúčovým prvkom ich návrhu je aj možnosť automatického zasielania pokút pri neoprávnenom vjazde, pričom systém dokáže policajné zložky informovať v reálnom čase. Pre mestskú časť zas zbiera dôležité štatistiky o frekvencii vjazdu každého vozidla a čase jeho zotrvania v zóne. Súčasťou víťazného návrhu teda boli tri samostatné moduly – formulár s klientskou zónou, systém pre automatické schvaľovanie žiadostí, vrátane administračného panelu pre mesto, a automatizovaný systém na samotnom vjazde do centra.
Víťazný tím si odniesol finančnú odmenu vo výške 3 000 eur, medzi tímy na druhom a treťom mieste bolo rozdelených 2 000 a 1 000 eur.
„Bol to skvelý víkend. Potvrdilo sa to, čo zažívame každý deň – že od stola sa veci robiť nedajú. Zadanie, ktoré spočiatku vyzeralo ako ľahké, nás nakoniec potrápilo a náš plán sme museli niekoľkokrát prerobiť. Nakoniec vyhral prístup ‘najlepšia rampa je žiadna rampa’ alebo inak povedané – v jednoduchosti je krása. ‘ Vďaka bezchybnej organizácii týchto 36 hodín utieklo ešte rýchlejšie, než sme čakali. Sme radi, že na Slovensku dostávame takéto príležitosti a už teraz sa tešíme sa na ďalšiu výzvu,“ Adam Pastirčák za víťazov.
Podobne to videl aj jeho kolega Marek Gogoľ: „What a hack. Ide o jeden z TOP eventov, do ktorého odporúčame zapojiť sa každej zapálenej osobe, ktorá rada inovuje, vylepšuje a posúva veci vpred. V tíme sme si overili, že ak všetci potiahnu za jeden povraz, nič nie je nemožné. Ďakujeme!“
Druhé miesto získal tím dizajnérov Fireflies zo štúdia Lighting Beetle pod vedením Lukáša Oškeru. Tí navrhli odstránenie súčasných výsuvných stĺpikov brániacich vjazdu a zavedenie kontroly vstupu pomocou kamier. Navrhli dokonca systém, vďaka ktorému tieto kamery dokážu automaticky rozpoznávať vozidlá patriace záchranným zložkám. Neoprávnené vjazdy vozidiel navrhli riešiť cez inštitút objektívnej zodpovednosti. Ich kamerový systém je finančne dostupný a škálovateľný. Eliminuje tiež nutnosť 24-hodinovej kontroly príslušníkmi mestskej polície a úplné odstránenie stĺpikov by podľa autorov znížilo nehodovosť. Zaujímavosťou riešenia od Fireflies je identifikácia rizikových zón a projektový plán s konkrétnymi krokmi na zlepšenie situácie v nich.
Tretie miesto, rovnako ako počas júnového hackathonu “Moje dáta”, opäť obsadil tím Wezeo. Svoje riešenie postavili na návrhu architektúry systému a jeho funkcionalít v systéme flowchart. Následne sa zamerali na aplikáciu, ktorá by občanov sprevádzala celým procesom podávania žiadosti o registráciu ich vozidla pre vjazd. Súčasťou je dokonca aj jednoduchý chatbot, vysvetľujúci potrebné kroky. Wezeo tiež navrhli systém s účtami pre zamestnancov policajného zboru, ktorí by tak mohli evidenčné čísla vozidiel skenovať prostredníctvom kamier v mobilných telefónoch. Takto by mohli zamestnanci mesta schvaľovať vjazd pre rôzne skupiny vozidiel – napríklad taxislužby, rezidentov a zásobovanie prevádzok v Starom Meste. Mestská polícia by dostala možnosť núdzového otvárania stĺpikov v prípade potreby vjazdu záchranných zložiek, pričom situáciu vedia overiť vďaka záberom z live kamier.
“Hackathon hodnotíme pozitívne. S chalanmi sme sa v tomto zložení zúčastnili prvýkrát, no už teraz vieme povedať, že určite nie naposledy. Náš tím totiž výborne a neúnavne spolupracoval. Zaujala nás práve navrhnutá téma vjazdu vozidiel do historického centra, na ktorú sme sa snažili navrhnúť riešenie. Myslím, že vzhľadom na hodnotenie poroty sa nám to celkom slušne podarilo. K našej spokojnosti pomohla aj super organizácia zo strany ľudí z Campusu,” uviedol Matej Glasnák z tímu Wezeo.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov