Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Auto z tlačiarne?

BMW oslavuje storočnicu ako sa patrí. Úžasnou štúdiou BMW Vision Next 100, ktorá otvára dvere do zaujímavej budúcnosti. Stanú sa použité technológie realitou?

Karoséria štúdie spája pre BMW už tradičné prepojenie športových génov a pohodlia luxusného sedanu. Na tomto aute však nie je dizajn, na rozdiel od väčšiny podobných kreácií, tým hlavným ťahákom. Jednoznačný prím patrí prevratnej technológii Alive Geometry, ktorú tvoria vzájomné previazané, no súčasne pohybujúce sa trojuholníky. Toto inovatívne riešenie zabezpečuje konceptu okrem iného aj extrémne nízky súčiniteľ odporu vzduchu cx = 0,18.

BMW pri výrobe niektorých dielcov štúdie použilo technológiu 4D tlače, ktorá komponentom pridáva štvrtý rozmer – funkcionalitu. BMW teda plánuje, že dielce budú mať určitú funkčnosť integrovanú už z výroby. V súčasnosti je táto potreba riešená až následne, v rámci prepojenia viacerých dielov do jedného celku. Hoci je v prípade súčasných automobilov kladený dôraz na luxusné materiály, budúcnosť vidí bavorská automobilka úplne inak. Z automobilov sa podľa jej vizionárov vytratí koža a drevo a miesto nich sa budú v podstatne väčšej miere používať materiály s jednoduchšou možnosťou recyklácie. Tento prístup nakoniec vidno aj na kvalitných, no súčasne ľahko recyklovateľných textílií použitých v interiéri. BMW tiež predpokladá, že nové materiály umožnia navrhovať podstatne zložitejšie a odvážnejšie tvary.

BMW.Vision.next.100.4

Hlavný zostane vodič

Orientácia na vodiča je zrejmá hneď, ako sa priblíži k vozidlu. Inteligentné snímače automaticky otvoria dvere, pre viac priestoru pri nastupovaní sa volant zasunie do prístrojovej dosky. Po nasadnutí a stlačení tlačidla auto ožije. A práve tu prichádzame k bodu, ktorý BMW vyriešilo šalamúnsky. Módou sú síce autá, ktoré budú jazdiť samé, no fanúšikovia značky si BMW spájajú s pôžitkom za volantom. Ako z toho von? Jednoducho. Koncepcia interiéru umožňuje vozidlo používať dvoma spôsobmi.

BMW.Vision.next.100.2

Ak je vodič unavený, zvolí si autonómny režim Ease. Interiér sa vďaka „živej“ technológii Alive Geometry premení na priestranné miesto s príjemným náladovým osvetlením a komfortnou atmosférou. Volant a stredová konzola sa vzdialia, sedadlá a panely dverí sa prepoja do jedného celku a umožnia vodičovi a spolujazdcovi sedieť mierne šikmo. V tomto režime jazdí vozidlo pokojnejšie. Inteligentný systém cestujúcich informuje o situácii pred vozidlom, zrýchleniach, brzdných manévroch ale aj o nebezpečných situáciách, ktoré môžu nastať.

Ak si chce vodič jazdu naopak užiť, aktivuje režim Boost. Celé vozidlo sa zameria na vodiča a poskytne mu inteligentnú podporu pre maximum jazdných zážitkov. Počas jazdy bude vodič s vozidlom komunikovať pomocou gest. Auto počas jazdy dokáže vyhodnocovať jazdný štýl vodiča. Toto riešenie BMW označuje ako „Spoločník“. Keďže Spoločník spoznáva svojho vodiča, dokáže mu ponúknuť presne cielenú podporu. Poskytuje mu informácie o optimálnych bodoch pre prejazd zákrut, či optimálnej rýchlosti.

Ako v kine

Podľa vizionárov BMW nebudú v autách budúcnosti použité žiadne displeje. Jediným, zato poriadne veľkým, sa totiž stane priamo čelné sklo vozidla. Plná konektivita, inteligentné snímače a stála výmena dát umožnia na čelnom skle vytvoriť digitálny obraz situácie okolo vozidla. Viete si napríklad predstaviť, že na cestu pred vozidlom vám bude systém kresliť ideálnu stopu?

Systém auta ale dokáže komunikovať aj s okolím. Ako komunikačný prostriedok na to využíva masku chladiča, dvojité kruhové reflektory a tiež zadné skupinové svetlá. Ich konkrétna farba indikuje, v akom režime sa vozidlo aktuálne nachádza. Zelenou napríklad signalizuje chodcom, že môžu pred vozidlom bezpečne prejsť cez vozovku.

 

BMW.Vision.next.100.5

BMW nám teda poodhalilo to, na čom jej vizionári pracujú. Stanú sa prezentované technológie realitou, či zostanú iba prezentáciou schopností a invencie tvorcov štúdie. Uvidíme. Jedno je však isté, budúcnosť automobilov bude ešte veľmi zaujímavá.

 

Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov