Adaptívny podvozok – Charakter sa nemení alebo predsa?
Adaptívny podvozok dokáže zmeniť charakter auta na počkanie. Záleží len na vás, aký režim preferujete.
Systém, ktorý dnes poznáme pod pojmom adaptívny podvozok, má v praxi rôzne názvy. Vo vozidlách z koncernu VW Group ho volajú DCC (Dynamic Chassis Control), Ford má zas skratku CCD (Continuously Controlled Damping), Opel pred pár rokmi používal označenie FlexRide.
V minulosti, keď bol adaptívny podvozok spájaný výhradne s pneumatickým pružením, bol azda najznámejším systémom ten od Mercedesu – Airmatic. Fungoval na princípe zmeny tlaku vzduchu, čím sa menila charakteristika podvozka. Dnes už adaptívny podvozok môžu mať aj autá s klasickými tlmičmi, vtedy menia tuhosť tlmiče.
Rozdiel zbadáte voľným okom
V porovnaní s bežným tlmičom má tlmič adaptívneho podvozka spravidla dolnú časť vybavenú elektromagnetickým ventilom, ktorý slúži na zmenu prietoku kvapaliny. Tento ventil je často ukrytý vo valcovom plášti, ktorý je zas umiestnený kolmo k telesu tlmiča. Toľko základná technika, poďme však k funkčnosti.
Adaptívny podvozok prijíma podnety z dvoch zdrojov. Buď reaguje na vôľu vodiča, alebo sa prispôsobuje vozovke. Dirigentom je riadiaca jednotka, pruženie sa mení na základe jej pokynov. Senzory v moderných autách vedia neustále sledovať polohu kolies aj náklony karosérie, sú schopné bleskurýchle vyhodnotiť situáciu a poslať informáciu práve do riadiacej jednotky.
Presne podľa chuti
Ak chce vodič zmeniť charakteristiku podvozka, zväčša má k dispozícii tri základné režimy: normálny, komfortný a športový. Niektoré autá majú viac variácií, ale za základné môžeme považovať tieto tri. Elektricky regulované tlmiče plynulo menia charakteristiku na základe údajov od snímačov zdvihu kolies a náklonov karosérie. Sila stlačenia tlmiča závisí od prietoku kvapaliny elektromagnetickým ventilom.
V skratke sa dá povedať, že ak chceme, aby auto jazdilo komfortne, potrebujeme, aby sa kolesá na tlmičoch pohybovali v širšom rozsahu, ideálne bez výrazných náklonov karosérie. Pri športovej jazde zas naopak chceme, aby tlmiče tzv. stuhli. Systém adaptívneho podvozka je dnes natoľko inteligentný, že dokáže reagovať aj na prudké brzdenie s aktiváciou ABS, na hroziaci šmyk a aktiváciu ESP a tlmiče dokonca zmenia charakteristiku aj pri veľkom prepružení, aby nedošlo k búchaniu do dorazov. Pre dokonalý pocit zvyknú mať zadné pozdĺžne ramená hydraulické silentbloky, ktoré lepšie zachytávajú pôsobiace sily.
Magnetizmus
Špeciálnou skupinou adaptívnych tlmičov sú magnetoreologické tlmiče. V ich príde je kvapalina v tlmiči doplnená o magnetické čiastočky. Keď na tlmič nepôsobí magnetická sila, voľne sa pohybujú v kvapaline. Keď však na tlmič zapôsobí magnetické pole zmagnetizujú sa, usporiadajú a zvýšia hustou kvapaliny a teda aj tuhosť tlmičov. Nevýhodou týchto tlmičov je, že odmagnetovanie – návrat do komfortného režimu – trvá trochu dlhšie, preto od nich napríklad Audi ustúpilo a vrátilo sa k štandardným adaptívnym tlmičom s ventilmi, ktoré menia prietok kvapalina.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov