Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Trabant na Grossglockner len tak nemohol, viete prečo?

Keď sa v novembri 1989 zrútil Berlínsky múr, a teda aj NDR, nasledujúce leto sa mnohí východní Nemci vydali za dobrodružstvom svojho života. A to aj na Trabantoch. Báli sa, že sa hranice opäť čoskoro zavrú a sloboda cestovať bude opäť na pár rokov minulosťou, takže naozaj vôbec neriešili, akým autom pôjdu, ale išli tým, čo mali a čo bolo v tej dobe bežné.

Tento rok som navštívil magické miesto, nie tak vzdialenú Mekku všetkých petrolheadov. Nemyslím tým „zelené peklo“, ale populárny rakúsky horský priechod Grossglockner, posiaty množstvom zákrut. O tom sme už viac krát písali. Dnes prinesieme malú zaujímavosť.

V turisticky vychytenom centre centre (2 369 m.n.m) na Kaiser-Franz-Josefs-Höhe sa návštevníci môžu tešiť na štyri poschodia a 1 500 m² expozícii. Mňa však zaujala výstava Trabantov, a konkrétne maketa stanice technickej kontroly. Až keď som začal lúskať informácie, tak mi to napadlo, prečo vlastne tam maketa technickej stanice je…

Len v prvom roku po páde Berlínskeho múru prinieslo nových návštevníkov z NDR a s tým aj viac ako 500 000 prenocovaní len do spolkovej krajiny Salzbursko. A s turistami z východu prišli aj Trabanty.  Tým, že východní Nemci si neboli vôbec istí, ako dlho bude sloboda cestovať, mnohí si nastavili vysokú métu, ak nie tu najväčšiu, zdolať najvyšší bod, na ktorý sa dá dostať v Rakúsku autom. Výsledok: V lete 1990 a v nasledujúcich rokoch prišli tisíce Trabantov zdolať Großglockner. Niektoré s väčším, iné s menším úspechom…

Keďže nikto nečakal taký nápor Trabantov na vysokohorskú cestu a dvojtaktné vozidlá s predným náhonom neboli v žiadnom prípade vhodné do hôr, požiadali kompetentné úrady o pomoc SAMTC (salzburská pobočka rakúskeho automobilového klubu – ÖAMTC), pre istotu aj s hliadkami na trase.„Glocknerová kontrola“ v mobilnom testovacom stredisku mala zaistiť bezpečnosť vodičov a osádky Trabantov. Dvojtaktné motory nevedia brzdiť motorom (nemá ventily), takže brzdy jednoducho museli byť v 100% stave. Inak na kopec jednoducho nesmeli.

Video z výletu nájdete na našom instagrame.

Foto: Grossglockner.at

Vodopády Myrafälle – Jednou nohou tam, druhou späť

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov