Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota Aygo X – Malý iba rozmermi, prvá jazda

Toyota Aygo X prináša do sveta minivozidiel obrovskú dávku štýlu a tým to iba začína.

Hneď na úvod začnem vysvetlením názvu. Aygo má síce v názve písmenko X, ale v skutočnosti by ste to X mali čítať ako „kross“, teda Aygo Cross – podobne ako Yaris Cross, či Corolla Cross, nie ako „ajgo iks“. Marketingoví experti Toyoty odôvodňovali, že Aygo nemá prívlastok Cross ale X tým, že X je ako prekrížené ruky, teda cross a tiež tým, že že Yaris aj Corolla majú klasické verzie a verzie s prívlastkom Cross sú ich crossoverové deriváty, no Aygo X je samostatný model, pôvodné, resp. obyčajné Aygo sa už nevyrába. Dodávam, že Aygo X, pôjde ako samostatný model – bez pokrvných ekvivalentov aliančných partnerov Peugeot a Citroën. Nech už budete Aygo X nazývať podľa predstáv marketingového oddelenia Toyoty ako „ajgo kross“ alebo podľa Bernoláka ako „ajgo iks“, určite si zaslúži vašu pozornosť. Aygo X je totiž extraktom požiadaviek európskych zákazníkov.

Štýl a osobitosť

Má zaujímavý dizajn, vyšší podvozok, crossoverové prvky a pestré farby inšpirované koreninami – kardamónom, čili papričkou, zázvorom, jalovcom. Pri pohľade na modely, ktoré som počas prvých jázd v Barcelone testoval zaujmú kolesá s pneumatikami 175/60 R18. Na túto triedu nezvyčajne veľký priemer zvýrazňuje štýl auta, ale zároveň zabezpečuje dobré jazdné vlastnosti, nízky valivý odpor a taktiež prispieva k dosiahnutiu – opäť na túto triedu nezvyčajnej – svetlej výšky, ktorá je až 146 mm.  Všetky tieto tri atribúty oceníte – dizajn, jazdné vlastnosti aj svetlú výšku. Relatívne úzka šírka zasa zabezpečuje nízky valivý odpor a teda aj nízku spotrebu. Alternatívou v nižších stupňoch výbavy sú kolesá s pneumatikami 175/65 R17, ktoré však vďaka vyššiemu profilovému číslu budú mať podobný priemer, resp. obvod pneumatiky. Mimochdom, podobný princíp – teda veľké a úzke kolesá – využívajú aj niektoré elektromobily. Zaujímavosťou Toyota Aygo X je plátenná strecha Canvas, ktorú môžete mať v dvoch najvyšších výbavách za príplatok 700 eur. Otvára takmer celú strechu, takže máte v aute pocit voľnosti.

Viac priestoru

Štýl nechýba ani interiéru. Uprostred je 7-, 8- alebo 9-palcový dotykový displej s možnosťou pripojenia smartfónu Apple CarPlay resp. Android Auto a novým menu infotainmentu. 9-palcový displej má dokonca bezdrôtové pripojenie smartfónu. Mňa veľmi príjemne prekvapila veľkosť sedadiel a vzdušnosť kabíny. Celková šírka karosérie narástla o 125 mm, čím sa rozstup medzi pasažiermi v oblasti ramien zväčšil o 45 mm. Číselne to síce nie je nič extra, no pocitovo je to obrovský nárast. Jeden okruh som sa previezol s kolegom, ktorý je urastenejší než ja – aby som pravdu povedal on je urastenejší viac do šírky, než do výšky – a absolútne som sa necítil stiesnený. Dokonca sme sa vôbec nedotýkali. Absolútne som nevnímal, že sedím v mini aute. Vzadu je miesta už menej a aj prístup na zadné sedadlá je komplikovaný, no v triede A nemôžete očakávať zázraky. Zato kufor s 231 dm3 je slušný. Dodávam, že so subwooferom JBL sa ukrátite o dvojité dno a objem sa zmenší na 189 dm3, no stále je to na bežné nákupy dosť.

Nové základy

Aygo X stojí na podlahovej platforme modelu Yarisu, avšak so zmenšenou zadnou časťou. Tá zabezpečuje vysokú tuhosť karosérie a konštruktérom umožnila naladiť podvozok tak, aby nebol príliš tvrdý, čo považujem za kľúčové. A ja, na základe prvých testovacích jázd, môžem povedať, že si podvozok bude rozumieť aj so slovenskými cestami. Navyše vás bude tešiť riadenie a v meste oceníte maličký polomer otáčania 4,7 metra. V praxi to znamená, že sa otočíte na špendlíkovej hlavičke.

Bez elektrifikácie

Pod kapotou je jediná alternatíva – atmosférický litrový trojvalec s výkonom 53 kW (72 k) pri 6 000 ot.min-1 a krútiacim momentom 93 Nm pri 4 400 ot.min-1. Vďaka tomu, že Toyota úspešne predáva Hybridy a je pod európskymi flotilovými limitmi CO2, si mohla dovoliť motor bez elektrifikácie – teda žiaden hybrid ani mild-hybrid v Aygo X nehrozí. To dáva zmysel, pretože mild-hybridná technológia by motor, a teda aj auto predražovala a prínos v podobe úspory paliva či zníženia emisií CO2 by bol absolútne neadekvátny zvýšeniu ceny. A tu – v segmente A – je predsa cena absolútna priorita. Navyše by auto bolo ťažšie, čo by znamenalo horšie jazdné vlastnosti a ďalšie zvýšenie spotreby. O hybridnej technológii sa ani nebavme, tá by bola v tejto triede nezaplatiteľná. Motor je spojený s 5-stupňovou manuálnou alebo CVT prevodovkou a obe sa k nemu hodia. Sám neviem ktoré by som si vybral. Manuál je lacnejší, zábavný a dáva vám plnú kontrolu nad vozidlom, navyše chod prevodovej páky je príjemný, CVT zasa dáva komfort a voľnosť v meste. A podotýkam, že pri bežnej jazde nemá silný vysávačový efekt. CVT má navyše 6 prednastavených virtuálnych prevodových stupňov, ktoré volíte priamo voličom alebo pádlami pod volantom. Reakcie prevodovky na manuálne povely pritom sú promptné – až prekvapivo promptné. Kombinovaná spotreba s manuálnou prevodovkou vo WLTP je 4,7 – 5,0 l/100 km, s CVT 4,9 – 5,2.

Najlacnejšia Toyota

Toyota Aygo X sa na našom trhu bude predávať v 5 stupňoch výbavy, pričom v základnej Active stojí 11 990 eur, a v najvyššej Limited s CVT prevodovkou 17 490 eur. Čo sa týka bezpečnostnej výbavy, okrem obmedzovača rýchlosti majú všetky modely všetko. Takže aj v základnom modeli sa budete cítiť rovnako bezpečne ako v najdrahšom.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov