V Bratislave prečíslovali linky trolejbusov, logiku nehľadajte
Po štyridsiatich rokoch na trolejbusoch úplne končia trojciferné čísla. Nové ma znenazdajky prekvapili dnes ráno.
Potom som sa dozvedel, že od 1. novembra 2021 po dlhých dekádach menia bratislavské trolejbusy spôsob označenia a namiesto doterajších trojciferných čísiel budú dvojciferné. Dôvodov na zmenu je niekoľko. Jedným z nich je napríklad snaha jasne odlíšiť mestskú hromadnú dopravu od prímestskej dopravy. Nemyslím si, žeby doterajší systém bol nezrozumiteľný, alebo komplikovaný. Číselný rad 201 – 212 zostane regionálnym linkám. V polovici novembra totiž v integrovanej doprave pribudnú nové linky na Záhorie, ktoré budú používať niektoré z uvoľnených čísiel.
Navyše vedenie dopravného podniku tvrdí, že trolejbusy nepotrebujú separátny spôsob označovania, pretože postupným nasadzovaním hybridných trolejbusov sa rozdiel medzi nimi a autobusmi prakticky stiera. Osobne si to však nemyslím, lebo aj keď jazdia hybridné vozy, nie sú tým istým ako trolejbusy (tie mimochodom jazdia po Bratislave viac ako 100 rokov). Ďalším „benefitom“ je podľa DPB aj to, že cestujúci si už nebudú musieť pamätať dve rôzne čísla pri denných a nočných linkách jazdiacich rovnakým smerom.
Nové čísla trolejbusov nemajú k tým doterajším zaužívaným číslam žiadny prepojený vzťah, ale systém má kompletne prekopanú logiku. Bude reflektovať tzv. systém oblastného označovania liniek, ktorý bol zavedený ešte v rámci zmien MHD v 90. rokoch. Každá časť Bratislavy a regiónu v ňom má pridelené číslo. Napríklad Devín či Devínska Nová Ves je označená číslom 2, takže ju obsluhujú linky, ktorých čísla sa začínajú alebo končia číslicou 2 (20, 21, 23, 25, 26, 29, 92).
Aby si na zmeny stihli cestujúci zvyknúť, DPB zavedie polročné prechodné obdobie, v rámci ktorého budú trolejbusové linky označené v cestovných poriadkoch a za predným sklom (vytlačené na papieri, skoro ráno, či za tmy a sychravého počasia si to nemusíte všimnúť) vozidiel duálne, čiže s použitím starého a nového čísla linky. V dopravnom plánovači na stránke imhd.sk by ste ich však hľadali márne.
Navyše, priam komicky mi prišlo, keď som na trase v audio oznamovači počul 3 či 4 hlasy rôznej hrúbky či sfarbenia hlásiaci názvy zastávok.
Každopádne, nemám rád také kozmetické zmeny. Dôvod? Nové označníky, nové názvy zastávok… nič z toho kvalitu všade presadzovanej hromadnej dopravy v Bratislave nezvýši. Ľudia plačú po kvalitnej modernej doprave, ktorá sa nekrižuje s cestnou premávkou. Teraz sa zas len peniažky (a pravdepodobne nie malé) prešustrujú na vyslovene nepodstatné a vôbec nie potrebné veci.
Na strane druhej, aby som len nehánil, tak rozvoj bratislavskej MHD so sebou prináša modernizáciu zastávok, nové prístrešky a podobne. Päť prístreškov na Račianskej radiále (Pionierska, Riazanská, Mladá garda a Biely kríž) DPB prefinancuje prostredníctvom 100-tisícovej dotácie zo strany vlády a zvyšné vzniknú na základe komerčných spoluprác hlavného mesta a DPB.
Foto: imhd.sk
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov