Veľké porovnanie Hyundai i20 – Alebo skúška dospelosti?
Hyundai i20 dráždi dizajnom i cenou, a na každú výhradu má rozumný argument.
Na tom, že dizajn mestského hatchbacku bude na európske pomery odvážny, sme sa v redakcii zhodli už koncom minulého roka, keď Hyundai predstavil tretiu generáciu i20. Pri osobnom kontakte s autom sme sa vzájomne utvrdzovali v tom, že mnohým vrátane Slovákov skutočne chvíľu potrvá, kým si zvyknú na ostré kórejské prvky karosérie. Hyundai svoj súčasný dizajnový jazyk volá Sensuous Sportiness, čiže niečo ako zmyselná športovosť. Nuž, vnímanie krásy dizajnu je mimoriadne subjektívna vec, no odvaha vybočiť z radu sa v dnešnom automobilovom svete vždy cení.
Nový Hyundai i20 v porovnaní s predchodcom upravil nielen svoj výzor, ale aj proporcie. Je síce pravda, že hatchbacku ubudlo 24 milimetrov z výšky, ale je celkovo dlhší a hlavne o celé 3 centimetre širší. Dokonca aj rázvor osí kolies narástol o centimeter. S týmito rozmermi sa Hyundai i20 teraz radí k najväčším autám v segmente a rozmerovo sa už nachádza tam, kde boli ešte pred pár rokmi o triedu väčšie modely. Keďže Hyundai i20 je na Slovensku obľúbený a v predaji začína podkurovať Škode Fabia, rozhodli sme sa pre dvojitý test hneď na úvod. Siahli sme po mimoriadne žiadanej verzii Family s preplňovaným litrovým trojvalcom v kombinácii s manuálnou prevodovkou a pozreli sme sa aj na najvyšší stupeň Style spolu s mild-hybridným trojvalcovým motorom a automatickou prevodovkou.
Voľba rozumu
Hyundai i20 vo verzii Family má predstavovať ideálny pomer ceny k hodnote a je určený skôr pre klientov obľubujúcich kompromisy. Pri pohľade na auto zvonku sme tento výbavový stupeň rozpoznali podľa trojuholníkových hmloviek, absencie chrómových líšt okolo okien, matného plastu na spodku nárazníkov, grafiky koncových svetiel a podľa 16-palcových diskov kolies.
Testovaný kus si navyše musel vystačiť s halogénovými svetlami. Zvonku inak vyzerá verzia Family veľmi dobre a človek sa jej kúpou veľmi neuskromňuje. Vo vnútri je nový Hyundai i20 priestranný a bez problémov sa v ňom odvezú štyria priemerne vysokí dospelí jedinci. Vpredu sediaci pasažieri ocenia sedadlá s výrazným bočným vedením a tí vzadu zasa priestor na kolená a hlavu. Škoda len vyvýšenia podlahy, pre ktoré nezostalo veľa miesta na chodidlá. Detské postavy však nebudú mať problém. Batožinový priestor s dvojitým dnom má objem 352 litrov a pod ním je ešte uložené rezervné koleso. Pochváliť chceme kvalitné vypracovanie palubnej dosky, no už menej sa nám pozdával jej tvar. Uhladené tvrdé plasty nepôsobia v šedom interiéri príliš hodnotne, aj keď za jazdy nevydávajú žiadne pazvuky. Stredom prístrojovej dosky sa navyše tiahne lišta s horizontálnym rebrovým tvarom, do ktorej sú v strede zapracované výduchy.
Podobnú mozaiku nachádzame aj pri kľučkách a v rámci plastového obloženia dverí, no z výsledku máme stále mierne rozpačité dojmy. Naopak, perfektne hodnotíme umiestnenie i grafiku dvojice displejov. Pred vodičom sa už aj vo výbave Family nachádza 10,25-palcový prístrojový štít a 8-palcová centrálna dotyková obrazovka doplnená o fyzické tlačidlá. Pod ňou má svoje miesto panel na mechanické ovládanie automatickej klimatizácie a nižšie objavujeme dve miesta slúžiace na pripojenie USB konektorov a 12 V zásuvku. Na samom spodku je ešte odkladací priestor na mobil, ktorý môže za príplatok slúžiť ako bezdrôtová nabíjačka. Z praktického hľadiska nemáme modelu i20 čo vytknúť, z rýchlych reakcií a prehľadného menu infotainmentu by si dokonca mnohí konkurenti mohli vziať príklad.
Dostatok komfortu
Pokiaľ máte obavu, či Hyundai i20 vo verzii Family poskytuje dostatok bezpečnostných a komfortných prvkov, buďte pokojní. Väčšine ľudí v aute nebude nič chýbať. Z množstva výbavy spomenieme systémy núdzového brzdenia aj udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, výškovo i pozdĺžne nastaviteľný kožený multifunkčný volant, lakťovú opierku, elektrické ovládanie všetkých okien, tempomat, parkovacie senzory a kameru s vysokým rozlíšením alebo bezdrôtové zrkadlenie mobilného telefónu.
Náš model mal ešte vyhrievané sedadlá a volant v rámci balíka za 500 a metalický lak za 490 eur. Poriadny skok spravil model i20 aj z pohľadu jazdných vlastností. Podvozok je naladený trochu tuhšie, avšak perfektne pracuje aj na menej kvalitných cestách. Žiadne nepríjemné búchanie, žiadny výrazný nepokoj, dokonca náznak športovosti aj napriek jednoduchej zadnej náprave. K príjemnému pocitu z jazdy prispievala aj správna veľkosť kolies. Práve 16-palcové kolesá výbavy Family, robili zo slabšie vybaveného Hyundaia i20 na podvozok citeľne príjemnejšie auto, než lepšie vybavený model s výbavou Style, ktorý má už 17-palcové kolesá. Citeľne krajšie totiž tlmili nerovnosti. Tak, či onak, celkový charakter podvozka musíme určite pochváliť, pretože skúšku dospelosti zložil na jednotku.
Rovnako sa nám páčilo aj odizolovanie trojvalcového motora, ktorého zvukový prejav sa do interiéru prenáša v minimálnej miere. Preplňovaný litrový trojvalec s priamym vstrekovaním paliva ožíva už od hranice 1 500 ot.min.-1 a má slušnú dynamiku. K mestskému autu sa 100-koňový motor príjemne hodí a nestratí sa ani v extraviláne. Navyše sa s ním dá jazdiť pri kombinovanej spotrebe okolo 5,5 litra, čo je sympatický údaj. Šesťstupňová manuálna prevodovka s ideálnou dĺžkou prevodov a presnou dráhou radenia tiež nezaostáva za nemeckou konkurenciou.
Pre náročných
Náš druhý testovaný Hyundai i20 v najvyššej verzii Style je ako stvorený pre náročných klientov. V prvom rade treba vyzdvihnúť Full-LED svetlá s funkciou natáčania do zákrut, ktoré sú výborné a mimo najvyššej výbavy stoja 900 eur. Hyundai v „plnke“ skrášľujú 17-palcové disky, lesklé plasty i chrómové doplnky. Z praktických prvkov poteší najmä bezkľúčové odomykanie a štartovanie. V omnoho luxusnejšie pôsobiacom dvojfarebnom interiéri výbavy Style zvyšujú komfort sedadlá s ešte výraznejším bočným vedením, prémiový audiosystém Bose, lesklé lakované kľučky, mäkčená opierka vo dverách či ambientné osvetlenie. Prístrojovú dosku zošľachťuje 10,25-palcová dotyková obrazovka so zabudovanou navigáciou, na diaľnici skvelo poslúži adaptívny tempomat a v meste zvyšuje bezpečnosť asistent krízového brzdenia pri odbočovaní vľavo.
Litrový trojvalec s turbom si spoluprácu so 48-voltovou mild-hybridnou sústavou pochvaľuje. Ide o najsilnejšiu motorizáciu, akú môžete mať v novom modeli Hyundai i20. Vďaka štartér-generátoru sa motor hladko štartuje a občas na chvíľu aj o pár kW vyšší výkon. Vďaka inteligentnému 7-stupňovému automatu dokáže Hyundai plachtiť s vypnutým motorom, pričom sa zobudí po dotknutí sa brzdového alebo plynového pedála. Režim plachtenia podľa potreby a mimo vplyvu vodiča strieda rekuperácia energie, keď systém dopĺňa šťavu v baterke. Takto však auto dokáže fungovať len v režime Eco.
To je trochu škoda, lebo v komfortnom a športovom režime má mild-hybridná sústava v i20 citeľne živší prejav. Neveľký akumulátor je uložený pod podlahou kufra na mieste rezervného kolesa. Jeho celkový objem tak znižuje na 262 litrov, čo je na prvý pohľad ťažké odhaliť. Okrem nižších emisií ponúka mild-hybridná sústava výkon slušných 88 kW (120 k) a najvyšší krútiaci moment vzrástol na 200 Nm. Kombinovaná spotreba paliva sa od preplňovaného trojvalca vo verzii Family líšila len v desatinách litra, čo z používateľského hľadiska považujeme za mínus. Pri oboch autách sme sa však zhodli na tom, že Hyundai urobil ďalší krok dopredu a už mu v porovnaní s európskymi značkami nemáme čo vyčítať.
Hyundai i20 – 1,0 T-GDi Family
- priaznivá cena
- úroveň výbavy
- dynamický motor
- halogénové svetlá
- tvrdé plasty v interiéri
- iba 2 jazdné režimy
Hyundai i20, 1,0 T-GDi MHEV 48V, Style
- Full-LED svetlá
- bezkľúčové odomykanie a štartovanie
- automat s funkciou plachtenia
- slabý rozdiel v spotrebe
- tvar voliča prevodovky
- absencia rezervného kolesa
Hyundai i20 – 1,0 T-GDi Family
- Cena (základ/test) 11 990/15 480 €
- Záruka 5 rokov bez obmedzenia km
Motor
- preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 998 cm3, max. výkon 74 kW (100 k) pri 4 500 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 172 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 117 – 127 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,4 s, vmax=188 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 5,1 – 5,6/5,5 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie Uhlopriečka: 8
- Batožinový priestor: 352 dm3
Hyundai i20, 1,0 T-GDi MHEV 48V, Style
Cena (základ/test) 11 990/21 580 €
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km
Motor
- preplňovaný zážihový R3/12V + MHEV, zdvihový objem valcov 998 cm3, max. výkon 88 kW (120 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 116 – 125 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,3 s, vmax = 190 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP /test 5,1 – 5,5 /5,4 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 262 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov