Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


OPEL Corsa-e vs RENAULT Zoe R135 Z.E. – Súboj generácií

Opel Corsa-e vs Renault Zoe. Bude lepší ostrieľaný harcovník s dlhoročnými skúsenosťami alebo dravý nováčik?

Zoe je dlhodobo najpredávanejším elektromobilom na európskom trh. Z roka na rok však má čoraz ťažšiu úlohu, pretože sa objavujú noví hráči, ktorí si dravo a bezočivo nárokujú miesto na trhu. Takým je napríklad Opel Corsa-e.

Model Zoe je takpovediac starý harcovník, vo Francúzsku sa do predaja dostal už koncom roku 2012, na vybraných európskych trhoch sa začalo predávať v nasledujúcom roku. Slovensko k tým vybraným trhom nepatrilo, u nás sa Zoe začalo predávať vlani, rovno v druhej generácii. Už aj prvá generácia Zoe bola čistý elektromobil v tom zmysle, že bola vyvíjaná od počiatku ako výhradne čistý elektromobil, nie ako derivát z modelu so spaľovacím motorom. Vďaka tomu môže byť akumulátor umiestnený pod podlahou kabíny – pod celou podlahou kabíny, nielen pod zadnými sedadlami. To zabezpečuje nízku polohu ťažiska a výborné rozloženie hmotnosti na nápravy. Corsa-e je na prvý pohľad celkom iná, na prvý pohľad je totiž iba elektrická verzia bežnej benzínovej, resp. dieselovej Corsy. V skutočnosti je aktuálna generácia Corsy postavená na podlahovej platforme CMP, elektrická Corsa na platforme eCMP, ktorá umožnila konštruktérom umiestniť akumulátor pod podlahu kabíny, podobne akoby bola vyvíjaná ako čistý elektromobil. Pravda, keby bola Corsa číro-čistý elektromobil, tak by mala akumulátor v jednom kuse. Corse-e ho má delený  – prvý diel je pod prednými sedadlami, druhý pod zadnými. Tak či inak, akumulátor nijako neukracuje batožinový priestor ani priestor pre posádku.

Na prvý pohľad

Už optické skúmanie oboch modelov mnoho naznačí. Zoe je milé mestské auto s vyššou stavbou, skoro ako mini MPV. Charakteristickým prvkom sú svetlomety so špecifickým podpisom denných svetiel, chýbajúca maska chladiča a mohutné logo automobilky, pod ktorým je nabíjací konektor. Zaujímavo pôsobia kľučky zadných dverí integrované do C-stĺpika. Opticky podarené, avšak z praktického hľadiska absolútne nevhodné riešenie. Doslova lámač pekných dámskych nechtov. Navyše, takáto kľučka sa nedá poriadne uchopiť, aby ste v prípade nehody otvorili zaseknuté dvere. Corsa pôsobí ako malé dravé auto, v testovanej žiarivej oranžovej farbe vyzerá ako malý hot-hatch. Má nižšiu kapotu, nižšie položené svetlá aj celkovo je nižšia a aby toho nebolo málo, čierna strecha ju opticky ďalej znižuje. Navyše, širšia maska chladiča ju zároveň rozširuje a je plná ostrých hrán.

 

Pre zaujímavosť, oba modely jazdia na pneumatikách Michelin Primacy 4, Zoe na rozmeroch 195/55 R16, Corsa na 205/45 R17. Aj rozdiel v pneumatikách umocňuje prvý dojem, že Zoe je mestské mini MPV, Corsa dravý hot-hatch.

Nastupovať či sedieť?

To, čo platí pre exteriér, v podstate platí aj pre interiér. V Corse sa sedí hlboko a mne sa to páči. Platí to, samozrejme, pre prípad, že je sedadlo v najnižšej polohe. Predné sedadlá majú výrazné tvarovanie s pevným bočným vedením. Tvarovaný volant je nastaviteľný v širokom rozsahu a výborne padne do ruky. Aj prístrojová doska pôsobí športovo – tvary, použité materiály vrátane dekoračných líšt, úzke výduchy klimatizácie, centrálny displej natočený k vodičovi… Všetko navodzuje pocit, že sedíte v aute so športovým nádychom. Do neba volajúcu výčitku však smerujem k digitálnemu prístrojovému štítu. Displej totiž vypĺňa iba časť kaplnky, kraje sú zaslepené plastom, pod ktorým sú kontrolky. Navyše samotný displej ponúka nie práve používateľsky prívetivé zobrazenia. V tomto prípade konštruktéri doslova zahodili potenciál digitálneho displeja. Dúfam, že im tie ušetrené eurá stáli za to.

V Zoe sa sedí výrazne vyššie, oproti Corse doslova ako na barovej stoličke. Aj samotné sedadlo je menej tvarované. V praxi to znamená, že sa do Zoe ľahšie a pohodlnejšie nastupuje, ale sedí sa v ňom horšie ako v Corse. Treba povedať, že to vypláva na povrch iba pri priamom porovnaní. Poloha za volantom totiž ani v Zoe nie je nepríjemná a vyšší posed bude najmä dámam doslova vyhovovať. Aj v Renaulte je volant nastaviteľný v oboch smeroch v širokom rozsahu. Prístrojová doska Zoe pôsobí omnoho sofistikovanejšie ako v Corse. Sofistikovanejšie pôsobí vertikálny displej,  nielen tak vyzerá naoko, ale skutočne je sofistikovanejší. Má krajšiu grafiku, rýchlejšie reakcie, prepracovanejšie menu. Sofistikovanejší je digitálny prístrojový štít aj ovládanie klimatizácie. Doslova úchvatne pôsobí plávajúca konzola voliča prevodovky. V Corse som nevedel, kam dať drobnosti, v Zoe si môžem vyberať, ktoré kam dám. Prepracovanejšie sú aj odkladacie priestory. Skrátka Renault je, čo sa týka prístrojovej dosky, minimálne o krok pred Oplom. A je tu ešte jedna vec: naše Zoe má 1× AUX, 4× USB a 1× 12 V  konektor, testovaná Corsa iba 1× USB a 1× 12 V konektor. Na druhej strane, Zoe má impulzné ovládanie iba pre vodičovo okno. Mimochodom, oba modely majú vyhrievané predné sedadlá aj volant.

Dozadu ťažko 

Napriek predpokladom z optického porovnania vzadu Corsa nie je omnoho menšia ako Zoe. Na moje prekvapenie má dokonca viac miesta na nohy ako v Zoe. Na kolená je v Corse síce o chlp menej miesta ako v Zoe, no vzhľadom na to, že v Corse pohodlne zasuniete chodidlá pod predné sedadlá, tak sa vám tam bude sedieť lepšie. A to hovorím o situácii, keď sú predné sedadlá v najnižšej polohe. V Zoe si chodidlá zasuniete pod predné iba čiastočne, holennou časťou hladkáte predné sedadlo. Najväčším kameňom úrazu Zoe je skutočnosť, že sa kraje zadných sedadiel prepadajú. Pravda, túto vec vnímate vypuklo iba vtedy, keď sedíte vzadu traja. Inak sa trochu posuniete ku stredu a je po probléme. V Corse je zasa nevýhodou vysoký stredový tunel  v strede kabíny– akoby v ňom mal byť schovaný výfuk – a nemá vzadu žiaden konektor. Zoe má iba pár centimetrov vysoký tunel a dva USB konektory. Keď som v súvislosti s priestorom vpredu vravel o tom, že do Corsy sa horšie nastupuje, tak pre zadné sedadlá to platí dvojnásobne. Sedadlá sú totiž utopené – posunuté o mnoho centimetrov za okraj dverí. Navyše dvere sa otvárajú v malom uhle, vstupný otvor je úzky a pri nastupovaní musíte prekonávať vysoký prah. Nič pre starších ľudí s horšou motorikou, ale natrápite sa aj pri vkladaní detskej sedačky dozadu. Kufor má papierovo väčší v Zoe a aj reálne je lepšie využiteľný. Je kubický, má menší prah, väčší vstupný otvor a má aj dvojité dno. Testovaná Corsa nemala dvojité dno.

Zoe sa pri jazde v režime D správa prirodzenejšie.

Ticho lieči

Nech ste akýkoľvek „petrolhead“, časom uznáte, že jazda v elektromobile je liečivá. Môžete mať rád bublanie osemvalcov pri jazde takmer na voľnobeh, rev štvorvalca pri 7 000 ot.min-1, zamatový zvuk radového šesťvalca, praskanie a strieľanie do výfuku…, ale to ticho elektromobilu, tie reakcie na plyn v akomkoľvek okamihu a kontinuálny záťah naprieč celým spektrom rýchlosti vás skôr alebo neskôr dostanú. Bez ohľadu na nasledujúce výčitky, jazda s oboma autami je veľmi príjemná. Na pohon oboch testovaných modelov slúži synchrónny elektromotor s výkonom 100 kW. V Zoe má 245, v Corse 260 Nm. Opel má tri jazdné režimy – Eco, Normal a Sport, Renault iba dva – Normal a Eco. Opel má v základnom režime o niečo slabšie reakcie na plyn ako Zoe, no v športovom zasa citeľne intenzívnejšie. Oba modely majú aj zintenzívnenú rekuperáciu – režim B, v ktorom s výhodou môžete využiť tzv. jednopedálové ovládanie. Základná rekuperácia po uvoľnení plynu, teda v režime D, je v Opli intenzívnejšia ako v Zoe, ale v režime B zasa menej intenzívna ako v Zoe. Celkovo mi preto pripadá jazda v režime D prirodzenejšia so Zoe. Pri uvoľnení plynu sa totiž správa ako auto s bežným benzínovým či dieselovým motorom. V režime B zasa Renault ponúka väčší potenciál využitia jednopedálového ovládania. Elektromobily sú výnimočné tým, že do brzdenia zapájajú aj elektromotor, ale zosúladiť činnosť hydraulických bŕzd, rekuperácie elektromotora a spätnej väzby na brzdovom pedáli nie je vôbec jednoduché. Potvrdzuje to aj Opel, pretože v Corse sa v porovnaní so Zoe, ale aj v absolútnom meradle, veľmi zle dávkujú brzdy. Nielen pri stláčaní, ale aj pri postupnom povoľovaní brzdového pedála. Napríklad pri stláčaní brzdy najprv nič, potom zasa naraz veľa, k tomu gumová spätná väzba pedála. A do toho sa brzdy celkom inak správajú v režime Normal a Sport. Elektromobily sú vraj bez hluku. Neverte tomu. Chladenie elektroniky, elektromotora a akumulátora, prevod, ložiská, odvaľovanie kolies, aerodynamika… všetko má svoj zvuk, dokonca aj samotný elektromotor. V Opli elektromotor počuť viac ako v Zoe.

Kto prejde viac?

Ako som už v úvode naznačil, oba modely majú akumulátor pod podlahou kabíny. V Zoe má využiteľnú kapacitu 52 kWh, v Corse-e zhruba 47,5. Teoretický dojazd v kombinovanom režime WLTP je 386 – 395 km pre Zoe, resp. 329 – 337 km pre Corsu-e. Mne sa so Zoe počas dlhodobého testu neraz podarilo najazdiť na jedno nabitie viac ako 400 km, s Corsou som tak veľa nejazdil, ale v rámci porovnávacieho testu sa mi podarilo najazdiť necelých 300 km, v rovnakých podmienkach Zoe prešlo takmer 350 km. Zoe má nabíjací konektor vpredu pod logom Renault. Takéto riešenie je vhodné, keď je parkovacie miesto nabíjacej stanice šikmo alebo rovnobežne s cestou, no keď je kolmo, tak by bolo lepšie mať konektor v zadnom blatníku, ako má Corsa. Na kolmé parkovacie miesto sa medzi autá totiž lepšie vchádza cúvaním a lepšie vychádza nosom. Zoe aj Corsa majú duálny nabíjací konektor, môžete ich nabíjať konektorom s koncovkou Typu Mennekes aj CCS. Zoe pripúšťa najvyšší nabíjací výkon 50 kW jednosmerným prúdom. Vtedy si plne vybitý akumulátor nabijete za hodinu a pol. Z domáceho wallboxu s výkonom 7,4 kW nabijete akumulátor za 8,5 hodiny, z verejnej nabíjačky s výkonom 22 kW za 2 hodiny a 54 minút. Opel nie je taký podrobný v udávaní časov nabíjania a dojazdu ako Renault a vzhľadom na to, že Corsu-e sme mali iba na týždeň, tak sme si všetky alternatívy ani nemohli vyskúšať. Corsa však umožňuje nabíjať výkonom až 100 kW a pri takomto výkone sa na 80 % kapacity dostanete za 30 minút. Na porovnanie, Zoe by ste s výkonom 50 kW dostali na 80 % kapacity za hodinu aj 5 minút. Oba modely môžete, samozrejme, v krajnej núdzi nabíjať aj zo štandardnej 230 V siete. V krajnej núdzi nie z dôvodu, že by to škodilo akumulátoru, ale preto, lebo to trvá celú večnosť.

Corsa má v športovom režime intenzívnejšie reakcie na plyn.

Ktoré auto jazdí lepšie?

Pri oboch autách cítiť dve protichodné veci – po prvé, že ťažisko je nízko, čo zlepšuje jazdné vlastnosti, po druhé, že hmotnosť je vyššia, čo je zasa mínusom pre jazdné vlastnosti. Corsa má pevnejší podvozok, v zákrutách sa menej nakláňa a na bežných nerovnostiach sa zdá byť jej podvozok aj lepšie odhlučnený. Väčšie nerovnosti však bravúrnejšie filtruje Zoe, nielen, čo sa týka hluku, ale aj prenosu rázov do karosérie. Corsa je mestské šidlo, na rýchle zmeny smeru reaguje agilnejšie a je v nich zároveň aj oveľa stabilnejšia ako Zoe. K tomu svoj diel nesporne pridávajú aj pneumatiky so širším dezénom a nižším profilom. Mäkší podvozok a vyššia stavba Zoe sa podpisujú pod to, že keď dobrzďujem na vjazde do zákruty alebo sa nebodaj priamo v zákrute dotknem brzdy, tak sa auto postaví bokom. Corsa má citeľne tuhšie riadenie, ale to sa žiaľ nepretavilo do lepšej spätnej väzby vo volante. Naopak, viacej mi vyhovuje mäkšie riadenie Renaultu, pretože je v lepšom súlade so zvyškom auta a celé to na mňa pôsobí prirodzenejšie. Obe autá majú rad bezpečnostných a asistenčných systémov, ale testovaná Corsa má v tejto oblasti náskok a to z jediného dôvodu. Má totiž maticové LED adaptívne svetlá schopné vykrývať premávku. To je funkcia na nezaplatenie. Obe autá musím pochváliť za vynikajúci svetelný výkon stretávacích aj diaľkových svetiel.

Ktoré si vybrať?

Zoe je rodené mestské rodinné auto so všetkým, čo k tomu patrí. Ľahko sa doň nastupuje a vystupuje, ľahko sa vkladá dozadu detská sedačka, vyšší posed poskytuje lepší prehľad o dianí okolo… Corsa je zasa vhodná pre individualistov, mladé bezdetné rodiny. Je hravejšia a v očiach väčšiny ľudí asi aj štýlovejšia. Najmä v testovanej výbave GS Line. Rozhodujúce budú vaše preferencie.

Opel Corsa-e

Čo treba uznať

  • Výborný posed za volantom.

Čo nám chýbalo

  • Ľahší prístup na zadné sedadlá.

Čo nás prekvapilo

  • Dá sa nabíjať výkonom až 100 kW.

 

Renault Zoe

Čo treba uznať

  • Po každej stránke sofistikovaná prístrojová doska.

Čo nám chýbalo

  • Impulzné ovládanie všetkých okien.

Čo nás prekvapilo

  • Prirodzené správanie vozidla v režime D.

 

  Opel Corsa-e GS Line Renault Zoe R135 Z.E. 52 kWh Intens
Cena základ/verzia/test [€] 28 490/31 090/35 820 27 900/31 500/34 608*
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km; na akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km 5 rokov alebo 150 000 km; na akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor Synchrónny elektromotor Synchrónny elektromotor
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 100 (136)/n. u. 100 (136)/4 200 – 11 163
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] 260/n. u. 245/1 500 – 3 600
Kapacita akumulátora nominálna/využiteľná[kWh] 50/  ̴47,5 n. u./52
Normovaný dojazd podľa WLTP v kombinovaných podmienkach [km] 329 – 337 (v závislosti od výbavy) 386 – 395 (v závislosti od výbavy)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 8,1 9,5
Max. rýchlosť [km/h] 150 140
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test [kWh/100 km] 16,9/16,8 16,5 – 17,7/14,7
Emisie CO2 [g/km] 0 0
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 060/1 765/1 433 4 087/1 787/1 562
Rázvor osí náprav [mm] 2 538 2 588
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 530/380 1 617/371
  Ikonky

Bluetooth – áno

Wi-fi – nie

AUX/USB – nie/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 10

Batožinový priestor: 309 dm3

 

Ikonky

Bluetooth – áno

Wi-fi – nie

AUX/USB – áno/áno

Zrkadlenie – nie

Uhlopriečka: 9,3

Batožinový priestor: 338 dm3

 

 

Pozn.: ceny vrátane bonusu 4 000 eur

Multitest: Škoda Kamiq 1,0 TSI 85kW vs. Hyundai Kona Hybrid

Plusy a mínusy

Opel Corsa-e  
plusy mínusy               
–          inteligentné adaptívne svetlá s funkciou vykrývania premávky

–          možnosť nabíjať výkonom 100 kW

–          výborné predné sedadlá

–          menší dojazd

–          horší multimediálny systém

–          zle sa sadá a vystupuje dozadu

 

 

Renault Zoe  
plusy mínusy
–          ľahšie nastupovanie

–          podvozok tlmí väčšie nerovnosti

–          lepšie riadenie

–          sofistikovanejšia prístrojová doska

–          prirodzené správanie auta v režime D

–          impulzné ovládanie má iba vodičovo okno

–          slabá výplň na krajoch zadných sedadiel

–          dizajnová kľučka zadných dverí

 

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov