Park tmavej oblohy – Oáza tmy a oáza pokoja
Auto je odjakživa symbol slobody a elektrický pohon to nemá čo meniť.
Peugeot 508 SW HYbrid je pri elektrickom pohone akousi súkromnou oázou pokoja v ruchu mestskej premávky. Je totiž plug-in hybridný a v mestských podmienkach dokáže prejsť na čisto elektrický pohon zhruba 44 km, čo vám musí bohato stačiť na bežné dennodenné využívanie v Bratislave alebo niektorom inom väčšom meste na Slovensku. Vďaka nesmierne tichému chodu elektromotora, plynulému záťahu a celkovo fluidnému prejavu auta, ale aj vďaka vynikajúcemu odhlučneniu kabíny, samotnému posedu za volantom, pocitu z kvalitných materiálov a výbornej audiosústave sa budete pri jazde po preplnených uliciach cítiť, akoby ste boli v inej galaxii. Peugeot 508 SW HYbrid bude vašou súkromnou oázou pokoja. Akumulátor môžete nabíjať z domácej 230 V siete alebo na verejných nabíjacích staniciach vybavených konektorom Mennekes Typ 2. Vtedy trvá nabitie zhruba dve hodín.
Plug-in hybridný Peugeot vás však nijako neobmedzuje v dojazde a už vôbec vás nijako nepriväzuje k mestu. Práve naopak, vďaka tomu, že jazdí tak dobre a cítite sa za jeho volantom výborne, vás doslova nabáda k tomu, aby ste sa vždy, keď vám to zaneprázdnenosť dovolí, vybrali na nejaký výlet. Čím ďalej, tým lepšie. Ja som sa tiež nevedel nabažiť kilometrov, a tak som s rodinou skončil až na samom východe Slovenska, kde sme počas dvoch dní navštívili niekoľko zaujímavostí.
Park tmavej oblohy
Najskôr sme sa zastavili pri Astronomickom observatóriu na Kolonickom sedle. Toto územie je výnimočné nočným prostredím nielen v rámci Slovenska, ale všeobecne. Nočnú tmu tu totiž nezamoruje svetelný smog. Okolité kopce zabraňujú prenikaniu verejného osvetlenia z okolitých sídiel a vďaka tomu môžete za ideálneho počasia v noci pozorovať voľným okom výrazne viac vesmírnych telies ako kdekoľvek inde, o obciach a mestách ani nehovoriac. Zatiaľ čo o Peugeote 508 SW HYbrid sme písali ako o súkromnej oáze pokoja, tu nájdete oázu tmy. Pred návštevou samotného observatória odporúčame telefonické objednanie, nakoľko ide o odborné pracovisko a nie vždy je možná edukatívna návšteva pre verejnosť. Medzi hlavné atrakcie patrí Vihorlatský národný teleskop, ktorý dlho patril medzi najväčšie na Slovensku. Priamo doň sa však nepozerá, je čisto vedeckým nástrojom, ktorý pred desiatkami rokov priniesli z Odesy. Na priame pozorovanie oblohy sú vyhradené iné, menšie teleskopy. Významným a populárnym nástrojom, ako oboznámiť širokú verejnosť s astronómiou, je planetárium, kde vedia okrem iného premietať virtuálnu nočnú oblohu.
Lom Beňatina
Ďalšou zastávkou bol zaplavený lom Beňatina. Na tento úsek cesty sa vždy teším. Zákruty, horizonty, prevýšenia, pomerne slušný asfalt… Toto je presne to, kde sa Peugeot 508 SW a ja cítime ako ryba vo vode. Lom nájdete úplne bez problémov a s autom prídete prakticky až pod jeho úpätie. Vyznačuje sa krásnou tyrkysovou, ale vždy pomerne chladnou vodou a pre jeho nezvyčajnú atmosféru ste ho mohli vidieť vo viacerých slovenských filmoch. Ak ste otužilec, môžete vyskúšať aj kúpanie v jeseni či žime, ale vždy len na vlastné riziko. To platí aj v lete. Navyše som celkom rád, že za posledné obdobie v lokalite investovali nemálo peňazí. Pribudli nové premostenia, terasa a chystá sa dokonca lanová dráha, ktorá povedie ponad vodnú hladinu.
Kúpele Sobrance
Od Beňatiny sme sa vydali do Sobraniec. Zámerne sme si vyskúšali najhoršiu cestu v celom úseku a to medzi Choňkovcami a Baškovcami. Cesta opravu nevidela už poriadne dlho, ale s nekvalitným povrchom podvozok 508-čky vôbec nemusel bojovať.
Východ má aj jednu smutnú a všadeprítomnú vlastnosť. Opustenie, chátranie, spustošenie, nezáujem… Množstvo opustených budov láka charakteristickú skupinu turistov – Urbex, kde je hlavným objektom zážitkov nevyužitá architektúra. Tu vynikajú bývalé kúpele Sobrance, osadené v krásnom parku. Z celého areálu sa dnes využíva iba dvojkilometrový lesnícky náučný chodník, čo je nesmierna škoda. Toto neslávne miesto má pritom extrémne veľký potenciál, ktorý si oveľa viac vážili ľudia za čias Rakúsko-Uhorska ako terajší podnikatelia či štátne orgány. Aktuálne si môžete v parku načerpať vodu s veľmi vysokým obsahom sírovodíka, ktorá sa používa na liečenie kožných chorôb. Vždy, keď sa tam zastavím, alebo tadiaľ len prechádzam, predstavím si pôvodné predvojnové stavby, z ktorých bohužiaľ stojí už len jedna – Varádyho vila. Ešte pred 100 rokmi bola pritom snaha z komplexu vybudovať malé východné Karlove Vary. Aktuálne sa medzi domácimi šepká o väčšej investícii, ale okrem novej vrchnej časti cesty sa zatiaľ nič nedeje.
Morské oko
Poslednou destináciou prvého dňa nášho víkendového výletu bolo Morské oko vo Vihorlatských vrchoch. Patrí medzi národné prírodné rezervácie, takže akýkoľvek zásah či činnosť tu je pre bežného smrteľníka zakázaná. Od Remetských Hámrov k nemu vedie asfaltová cestička až na veľké parkovisko. Odtiaľ vám neostáva nič iné, len prechádzka po ceste do pomerne strmého kopčeka, v strede ktorého je netradičný prístrešok s názvom Kozmodrom. Už len pár krokov a čaká vás nezabudnuteľná atmosféra prírodného zátišia, ktoré sa považuje za jeden zo štartovacích bodov na turisticky obľúbený Sninský kameň (o ňom niekedy nabudúce). Tento prírodný výtvor s minimálnym zásahom človeka si drží status tretieho najväčšieho prírodného jazera na Slovensku a má hĺbku až 25 m. Pobrežie je pomerne členité, ale dá sa prejsť dookola úplne ľahko.
Prvý deň sme končili už za tmy a cestou na ubytovanie som oceňoval účinné LED svetlomety, bohužiaľ bez vyrezávania. Na druhej strane, Peugeot 508 má jednu úžasnú technológiu, ktorá zvýši bezpečnosť pri jazde v noci – nočné videnie. Infračervená kamera vidí ďaleko za dosah svetlometov a keď pri krajnici zbadá človeka, príp. vysokú zver, tak vám ho zobrazí na displej a označí ho. Mimochodom, na východe sa zotmieva pár desiatok minút skôr ako na západe, takže si prispôsobnte dĺžku túr.
Múzeum Zemplínske Hámre
Druhý deň sme sa vybrali už len na poznávacie výlety so štartom v Zemplínskych Hámroch, kde je múzeum venované baníctvu, železiarstvu a tiež aj etnografii. Ďalšie expozície, ktoré sa zameriavajú napr. na výrobu uhlia a zvážanie dreva, sa nachádzajú v samostatných objektoch Hámorského náučného chodníka dlhého 7 km so 14 zastávkami. Časť z nich síce môžete absolvovať autom, ale bola by to škoda nevyužiť čerstvý vzduch. V budove hámru je umiestnená expozícia kováčstva a hámorníctva a v replike štôlne na vrchnom konci dediny v lokalite pod kameňolomom sa nachádza expozícia banskej činnosti. Navyše aj vďaka fondom majú v pláne opäť priniesť do regiónu tzv. úzkokoľajku, ktorá sa v minulosti využívala na ťažbu dreva a boli ňou prepojené rozsiahle územia.
Mini ZOO Snina
Poslednou zastávkou boli zvieratká v Mini Zoo v Snine. V pomerne maličkom komplexe nájdete zhruba 40 druhov zvierat, od hospodárskych až po divo žijúce. Medzi najväčšie atrakcie, maskota alebo ak chcete miláčika, patrí zubor karpatský menom Matúš, ktorého v minulosti zrazilo auto a vo voľnej prírode by už pravdepodobne neprežil. V sympatickom areáli si okrem obyčajnej návštevy môžete dohodnúť aj jazdy na koňoch, ubytovanie, oslavy, hipoterapiu, animoterapiu a v letných mesiacoch organizujú aj tábory pre deti.
Takto nejako si predstavujeme život s plug-in hybridom. V priebehu týždňa jazdí po meste na elektrinu, ale cez víkend, resp. v dovolenkovom období s ním bez najmenších obáv môžete vyraziť na dlhé výlety.
Foto: Autor, Región Košice,Severovýchod Slovenska
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov