Hyundai, Európa a systémy palivových článkov
Spoločnosť Hyundai Motor dodáva svoj systém vodíkových palivových článkov európskym spoločnostiam mimo automobilový priemysel.
Hyundai odštartoval export svojho patentovaného systému palivových článkov do Európy, kde ho budú využívať spoločnosti mimo automobilového odvetvia vrátane švajčiarskej firmy GRZ Technologies Ltd., ktorá využíva vodíkové riešenia. Tento krok upevňuje vedúce postavenie juhokórejského koncernu vo vývoji a veľkosériovej výrobe systémov palivových článkov nielen pre vozidlá, ale aj pre ostatné oblasti využitia.
Hyundai sa tak stal výrobcom automobilov, ktorý vyváža ako elektromobily s palivovými článkami, tak aj samotné systémy palivových článkov. Tým Hyundai dokladá mimoriadnu vyspelosť svojich technológií. Spoločnosť je svojimi výrobnými kapacitami súčasne schopná podporovať aj podniky v oblasti energetiky. Hyundai tak robí ďalší významný krok v rámci svojej stratégie transformácie na poskytovateľa chytrých riešení pre mobilitu, v ktorej zohráva technológia palivových článkov kľúčovú rolu.
Systém palivových článkov spoločnosti Hyundai Motor využíva skúsenosti z niekoľkých dekád vývoja. Značka Hyundai predstavila svoj prvý elektromobil s palivovými články už v roku 2000, bol to Santa Fe FCEV. Po ňom nasledoval v roku 2013 celosvetovo prvý veľkosériovo vyrábaný elektromobil s palivovými článkami na základe modelu ix35. V roku 2018 ho nahradila druhá generácia SUV s palivovými článkami s označením NEXO.
Nedávno spoločnosť tiež úspešne nalodila prvých desať vozidiel XCIENT Fuel Cell a odoslala ich do Švajčiarska. Jedná sa o prvé veľkosériovo vyrábané ťažké nákladné vozidlá s palivovými článkami na svete. Spoločnosti Hyundai Motor a GRZ Technologies od konca vlaňajšieho roku intenzívne spolupracujú na technológii pre skladovanie vodíku. GRZ disponuje technológiou, ktorá dokáže uložiť päť až desaťkrát viac vodíku než doteraz, a to pri tlaku menej než 30 barov.
To je výrazne nižší tlak než v obvyklých palivových nádržiach, v ktorých sa vodík uchováva pod tlakom 200 až 500 barov. Obe spoločnosti počítajú do budúcnosti s najrôznejšími ďalšími možnosťami využitia tejto technológie. Firma GRZ Technologies plánuje vyrábať na základe systému palivových článkov Hyundai stacionárny napájací systém na výrobu elektrickej energie v špičkách. Systém palivových článkov pritom vychádza z palivových článkov používaných v modeli Hyundai NEXO.
Nad rámec tejto spolupráce Hyundai zahájil dodávky systému palivových článkov tiež startupu, ktorý sa špecializuje na riešenie v odvetví energetiky a vyrába elektrické generátory. Startup využije systém Hyundai k výrobe mobilných vodíkových generátorov. „Systém palivových článkov Hyundai ponúka vďaka svojej modulárnosti rozmanité možnosti využitia aj mimo sféru vozidiel s nulovými emisiami,“ skonštatoval Saehoon Kim, viceprezident a vedúci centra palivových článkov v spoločnosti Hyundai Motor Group.
„Naši partneri v odvetviach mobility, infraštruktúry a energetiky môžu vďaka nášmu systému maximálne využívať jeho potenciál pri budovaní komplexného vodíkového ekosystému,“ dodal vzápätí Saehoon Kim V júni oznámila spoločnosť Hyundai Motor plán vývozu systémov palivových článkov na vodík v reakcii na program juhokórejskej vlády „Green New Deal“. Hyundai súčasne pokračuje v neúnavnej diverzifikácii svojho podnikania v oblasti vodíku pre zaistenie svojho vedúceho postavenia na globálnom trhu.
Automobilka Hyundai prezentovala v decembri 2018 dlhodobý plán „Fuel Cell Vision 2030“, a znovu tak potvrdila svoje úsilie o urýchlenie vývoja vodíkovej spoločnosti na základe svojho globálneho vodcovského postavenia v oblasti technológie palivových článkov. Hyundai chce v rámci tohto plánu vybudovať do roku 2030 výrobné kapacity pre 700.000 systémov palivových článkov ročne pre automobily aj neautomobilové produkty vrátane plavidiel, koľajových vozidiel, dronov a generátorov elektrickej energie.
-jj-, zdroj a foto: Hyundai
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov