Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mazda 3: Spájanie svetov

Mazda3 prináša zásadné novinky, no súčasne zachováva filozofiu, že auto má predovšetkým dobre jazdiť. Novinka je teda taká, akú by ste od tejto značky očakávali. Moderná a pragmatická súčasne.

O dizajne novej generácie príliš veľa rozprávať netreba, obrázky povedia všetko. Päťdverový hatchback aj sedan sú tvarovo vyvážené, základným charakterom nadväzujú na končiacu generáciu. Aj keď by sme z prednej masky odstránili logo, bolo by každému jasné, že sa pozerá na novú Mazdu. Kontinuita je podľa mňa na mieste. Zákazníkom, ktorí si kupujú autá tejto značky, zjavne vyhovuje. Aby ste si ale nemysleli, že karoséria neprináša nič nové. Autá dostali napríklad modernú svetelnú techniku.

Takto to má byť

Mazda prečkala éru, keď sme boli presviedčaní o tom, že auto možno ovládať z dotykového displeja. Až som mal občas pocit, že bezpečnostné systémy zabraňujúce kolíziám s inými vozidlami, cyklistami a chodcami dostali autá preto, aby mohol vodič capkať prštekom po dotykovom displeji. Nie, z tohto dôvodu to nie je. V Mazde si aj naďalej myslia, že vodič sa má venovať šoférovaniu a sledovaniu premávky. A tak mu na to vytvárajú podmienky. Nová trojka preto napríklad nemá dotykový displej a ovládanie multimediálneho systému má na starosti osvedčený ovládač umiestnený medzi prednými sedadlami. Po usadení sa za volant vás teda privíta nielen výborné sedadlo s ideálnym sklonom sedáku, ale aj prehľadná prístrojová doska. Aby ale moje hodnotenie nevyznelo ako PR, tak, ten lesklý čierny plast na stredovej konzole si dizajnéri mohli pokojne odpustiť. Inak je všetko ako má byť, vrátane čitateľnosti informatívnych prvkov až po presnosť kulisy radenia manuálne prevodovky.

Výborný podvozok

Veľké kolesá sú dnes v móde, dokonca aj na modeloch SUV. Otázka je, či možno z efektného obalu vydolovať nielen súce jazdné vlastnosti ale aj komfort na našich cestách. Ak sa neposuniete do extrému, je táto kombinácia riešiteľná. Nová trojka, ktorú sme si mali možnosť na krátkej trase vyskúšať, sa s touto požiadavkou vysporiadala nad očakávanie. Na celkovom dojme zo schopnosti podvozka zvládať deravé či v lepšom prípade zaplátané cesty malo významný podiel výborné odhlučnenie podvozka. A keďže novinka preukázala súce schopnosti aj v zákrutách, možno posun v naladení podvozka hodnotiť pozitívne. Samozrejme, viac si na podvozok posvietime v klasickom redakčnom teste.

Benzín prosím

Pod prednú kapotu budú štandardne na výber tri motory. Počas prezentácie boli k dispozícii základný benzínový štvorvalec (90 kW/122 k)  a turbodiesel (85 kW/116 k), výkonnejší benzínový agregát 2.0 Skyactiv-X (133 kW/181 k) príde na trh na jeseň. Obidva benzínové motory dostali mild-hybridnú techniku, čo oceníte pri rozbiehaní sa z miesta aj počas zmeny prevodového stupňa. Na krátky čas sme si mali možnosť vyskúšať dve verzie novinky. Prvá mala pod prednou kapotou benzínový dvojliter a druhá turbodiesel. V obidvoch prípadoch motoru sekundoval šesťstupňový manuál. Ja by som si vybral benzínový dvojliter. Jeho svižný, no skôr kontinuálny prejav sa k autu hodí a v spotrebe za turbodieselom takmer nezaostal. K jeho plusom by som pripočítal aj výborné odhlučnenie.

Novinka bude k dispozícii s dvoma karosériami, ako klasický päťdverový hatchback a elegantný štvordverový sedan, ktorý na náš trh dorazí na jeseň. Pri výbave sa automobilka orientuje na náročnejšiu klientelu, už v základnom stupni preto bude nová trojka výborne vybaveným autom. Už v základe totiž dostane napríklad aj výborné LED reflektory s automatickým prepínaním diaľkových a stretávacích svetiel, klimatizáciu, navigáciu, adaptívny tempomat, head-up displej aj zliatinové disky kolies. Základná cena novinky je pre obidve karosérie rovnaká – 19 990 €.

Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov