Test: Farizon SV 49 kWh
Farizon SV reprezentuje alternatívu pre tých, čo operujú najmä v meste.
Elektrické dodávky si pomaly razia cestu k podnikateľom, najmä tým, čo jazdia krátke trasy. Tam je výhoda elektrického pohonu nepopierateľná. A to aj napriek nabíjaniu, ktoré mnohí vykresľujú ako nepriateľa. Práve to som si uvedomil za volantom Farizon SV. Je to formát kompaktnej dodavky, ktorá obslúži najmä údržbárske firmy. Tie používajú tento formát asi najčastejšie. Kuriéri väčšinou siahnu po najväčšie dodávke, tak aby uspokojili všetky požiadavky.
To, čo pri Farizon SV rozhodne zaujme je dizajn. Hranaté tvary, úzke predné svetlomety dopĺňajú zaujímavé puklice kolies. Zadná časť je logicky menej nápaditá.
Pracovisko vodiča je civilné a opticky atraktívne. Práve tento trik maskuje použitie tvrdých plastov, takže vás bude lakeť rýchlo omínať. Tento fakt si však pri pohľade na dva displeje, ktoré robia z Farizonu SV osobák, neuvedomíte. Displej prístrojového panelu zobrazuje základné údaje o aute ako napríklad rýchlosť a stav nabitia batérie, prípadne ikony asistenčných systémov a displej infotainmentu zvyšok. Nechýba konektivita vo forme Apple Carplay. Osobitne by som vyzdvihol klasické ovládanie klimatizácie, ktoré je poruke. Nie je tak prepracované ako v európskych autách a gombíky dávajú menej kvalitnejšiu spätnú väzbu. Na druhej strane, je to úžitkové auto a preto je táto kritika nepodstatná. Čo sa vybavenia týka SV ponúka všetko, čo ponúkať má. Vrátane asistenčných systémov. Tie sú príliš horlivé a ich aktivita je neustála. Na konci ani neviete na čo ste boli upozornení. Takže si tieto systémy najskôr vypnete. Za zmienku stojí najmä zdvojený predný stĺpik. Je síce efektný a zrejme sa podieľa aj na vyššej pasívnej bezpečnosti, no výhľad šikmo doľava dosť obmedzuje.
Pod kapotou máte na výber zo štyroch kapacít batérie. My sme testovali najmenšiu batériu so 49 kWh kapacitou a dojazdom na úrovni dvesto kilometrov na jedno nabitie. Je to presne to, čo potrebujete v meste. Na jeden deň tento dojazd stačí. A malá batéria prináša ešte jednu výhodu. Kombinuje sa s najsilnejším elektromotorom s maximálnym výkonom 200 kW (272 k). To zabezpečí dostatok dynamiky a po osobných skúsenostiach môžem potvrdiť, že je vskutku pôsobivá. Zrejme sa pre silnejší motor rozhodol výrobca aj pre dosiahnutie vyššieho výkonu rekuperácie. A to je pri menšej batérii žiadané. Čo sa jazdných vlastností týka, sú dobré. Kombinácia prednej lichobežníkovej nápravy a zadných zdvojených listových pružín je štandardná. To čo do nej očakávate aj dostanete.
Poslednou komentovanou informáciou je maximálna prepravná kapacita. Najmenšia verzia poskytne 6,95 m3čo je v porovnaní s konkurenčnými dodávkami viac, objem však ťaží z dĺžky, nie výšky. Znamená to, že vnútorná výška je iba 1 440 milimetrov, čo je menej ako poskytnú dodávky s obdobným nákladným priestorom. Pri nakladaní tovaru ste tak vnútri zohnutý viac ako v iných prípadoch. Cena? Nuž základný model vás bude stáť 44 574 eur v prípade verzie L1H1, ak by ste potrebovali väčšiu batériu, tak s priplatíte minimálne 2 400 eur za 67 kWh variant. V prípade, že profil vášho podnikania favorizuje elektrickú dodávku, Farizon by ste si mali rozhodne skontrolovať.
Stručne
Čo treba uznať
Vskutku podarený koncept Farizonu SV.
Čo nám chýbalo
Lepšie vyladenie asistenčných systémov. Správajú sa nelogicky.
Čo nás prekvapilo
Maximálny výkon elektromotora na úrovni 200 kW.
Farizon SV 49 kWh
Cena (základ/test) 44 574/46 104 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
Trojfázový synchrónny elektromotor, max. výkon 200 kW (272 k), max. krútiaci moment 343 Nm pri. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 49/46 kWh.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za výr. neuv. s, vmax=160 km/h, dojazd vo WLTP/test 284/200 km, spotreba WLTP/test 19,8 -26,2/24,2 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
USB-C – 2x
Wi-fi – nie
Zrkadlenie – áno
Uhlopriečka: 9,3
Max. prepravná kapacita: 6 950 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov