Automobilový priemysel opäť stojí pred čipovou krízou. Toto sú dôvody
Globalizácia automobilového priemyslu spolu so zhoršením medzinárodných vzťahov prináša ďalšie krízy a táto môže byť vážnejšia než tá predtým.

Ako to už býva zvykom, všetko so všetkým súvisí a to čo sa stalo včera sa začalo pred siedmimi rokmi. Takže. Holandská vláda zasiahla, aby prevzala efektívnu kontrolu nad technologickou skupinou Nexperia, ktorú vlastní čínska skupina Wingtech Technology.
Rozhodnutie prichádza uprostred obchodnej vojny madzi Čínou a Západom ohľadom vývoja technológií, ako sú počítačové čipy a polovodiče, ktoré sú základnými komponentmi pre výrobu technológií umelej inteligencie (AI), ale aj automobilov, počítačov, smartfónov či vojenskej techniky.
Vo vyhlásení zverejnenom v nedeľu holandské ministerstvo hospodárstva uviedlo, že 30. septembra výnimočne uplatnilo „zákon o dostupnosti tovaru“, aby zasiahlo a prevzalo kontrolu nad spoločnosťou Nexperia. Tento zákon umožňuje Holandsku zasahovať do súkromných spoločností za výnimočných okolností, napríklad ak vláda vníma hrozbu pre ekonomickú bezpečnosť krajiny alebo ak je potrebné zabezpečiť, aby kritický tovar zostal k dispozícii.
Tento krok nasledoval po mimoriadnom vypočutí Holandskej podnikateľskej komory 7. októbra, ktoré dospelo k záveru, že môžu existovať „oprávnené dôvody na pochybnosti o riadnom riadení spoločnosti Nexperia pod vedením bývalého generálneho riaditeľa Zhanga Xuezhenga“, uvádza sa vo vyhlásení spoločnosti. Holandská podnikateľská komora je špeciálnym oddelením Odvolacieho súdu v Amsterdame, ktoré prejednáva prípady obchodného práva a iné záležitosti, ktoré by mohli mať závažné sociálne alebo finančné dôsledky.
Vláda vo svojom vyhlásení uviedla, že zásah bol vykonaný „z dôvodu závažných administratívnych nedostatkov“ v spoločnosti Nexperia, ktoré „predstavovali hrozbu pre kontinuitu a ochranu kľúčových technologických znalostí a schopností na holandskej a európskej pôde“.
Tento zásah má zabezpečiť, že hotové výrobky a polotovary spoločnosti Nexperia zostanú k dispozícii v prípade núdze. Ministerstvo zároveň dodalo, že „strata týchto kapacít by mohla predstavovať riziko pre holandskú a európsku hospodársku bezpečnosť“. Po tomto zásahu uviedla, že „bežný výrobný proces spoločnosti môže pokračovať“. Vyhlásenie pokračuje: „Na základe nariadenia môžu byť rozhodnutia spoločnosti zablokované alebo zrušené, ak sú (potenciálne) škodlivé pre záujmy spoločnosti, jej budúcnosť ako holandskej a európskej spoločnosti a/alebo pre zachovanie tohto kľúčového hodnotového reťazca pre Európu.“ Toto vyhlásenie napovedá o veľmi vážnom charaktere problému, ktorý však holandská vláda bližšie nešpecifikovala. Vo vyhlásení sa uvádza, že „zúčastnené strany“ sa môžu proti rozhodnutiu odvolať na súde.
Ale kto je Nexperia a prečo je pre automobilová svet tak dôležitá? Je to globálny výrobca polovodičov so sídlom v holandskom Nijmegene. Vznikla v dôsledku kúpy londýnskej spoločnosti Mullard Radio Valve Company a hamburgskej spoločnosti Valvo holandskou elektronickou skupinou Philips v v roku 1920. Takto vznikla polovodičová divízia spoločnosti Philips.
V roku 2006 spoločnosť Philips vytvorila svoju divíziu polovodičov s označením NXP Semiconductors, a tá bola neskôr predaná konzorciu investorov vedenému spoločnosťou Beijing Jianguang Asset Management (JAC Capital). Spoločnosť Wingtech získala spoločnosť Nexperia od tohto konzorcia v roku 2018 za 3,63 miliardy dolárov.
Podľa svojej webovej stránky spoločnosť Nexperia zamestnáva 12 500 ľudí v Európe, Ázii a Spojených štátoch. Výrobný závod spoločnosti Nexperia sa rozprestiera na viac ako 80 000 metroch štvorcových a má kapacitu vyrobiť viac ako 50 miliárd komponentov ročne. Má tiež predajné kancelárie a výskumno-vývojové pracoviská v Číne, Hong-Kongu, Anglicku, Taliansku, Holandsku, Japonsku či USA.
V utorok spoločnosť Nexperia oznámila, že pozastavila funkciu riaditeľa Zhanga, zakladateľa spoločnosti Wingtech, a odvolala ho z funkcie generálneho riaditeľa (CEO). Za dočasného generálneho riaditeľa vymenovala Stegana Tilgera, finančného riaditeľa (CFO).
„Vzhľadom na rovnaké závažné manažérske nedostatky holandské ministerstvo hospodárstva zistilo, že prevádzka spoločnosti Nexperia v Európe bola neprijateľným spôsobom ohrozená. Táto situácia vyvolala širšie obavy holandskej vlády ohľadom dostupnosti polovodičových produktov, ktoré sú pre európsky priemysel kľúčové,“ uvádza sa vo vyhlásení spoločnosti Nexperia.
„Kombinácia správania Zhanga Xuezhenga ako generálneho riaditeľa a (nepriameho) akcionára, ako aj obáv o dostupnosť polovodičových produktov v Holandsku a Európe, nakoniec viedla holandskú vládu k zásahu výnimočným núdzovým nariadením na základe zákona o dostupnosti tovaru.“ Vo vyhlásení sa ďalej uvádza, že vládne nariadenie spoločnosti Nexperia tiež zakazuje premiestňovať firemný majetok, prepúšťať existujúcich manažérov alebo robiť dôležité rozhodnutia bez výslovného súhlasu vlády počas jedného roka. Spoločnosť Nexperia uviedla, že je presvedčená, že jej každodenná prevádzka bude pokračovať ako obvykle, ale to nie je isté.
USA vs Čína
9. októbra Čína sprísnila kontrolu vývozu kritických kovov vzácnych zemín s odvolaním sa na záujmy národnej bezpečnosti. Zahraničné spoločnosti musia teraz získať súhlas od Pekingu, ptredtým než reálne vyvezú uvedené kovy vzácnych zemín alebo akékoľvek produkty, ktoré ich obsahujú. Vývozcovia musia vláde oznámiť, ako sa tieto produkty použijú.
USA sú hlavným spotrebiteľom čínskych kovov vzácnych zemín, ktoré sú kľúčové pre ich obranný priemysel. Po oznámení Číny o nových vývozných obmedzeniach prezident USA Donald Trump reagoval hrozbou zavedenia nového 100-percentného obchodného cla pre Čínu. USA a ich západní spojenci v Európe totiž v posledných rokoch prijali nariadenia obmedzujúce prístup Číny k západnej polovodičovej technológii, pretože sa obávajú, že by Čína mohla túto technológiu spätne analyzovať a vyrobiť, čím by sa posunula vpred v technologických pretekoch. Inak povedané: veľká časť know-how pri výrobe polovidičových komponentov stále ostáva v rukách amerických ako aj európskych spoločnosti, no tento náskok je čoraz ťažšie udržať.
V roku 2022 bývalý demokratický prezident USA Joe Biden obmedzil prístup Číny k americkým polovodičom. Nové pravidlá rozšírili obmedzenia týkajúce sa predaja nástrojov na výrobu čipov odvetviam, ktoré podporujú dodávateľský reťazec polovodičov. Zablokovali týmto odvetviam prístup k americkým technickým znalostiam, ako aj ku kľúčovým komponentom potrebným na výrobu strojov, ktoré vyrábajú mikročipy. USA tieto obmedzenia ďalej sprísnili v októbri 2023 a opäť v decembri 2024.
29. septembra 2025 americký Úrad pre priemysel a bezpečnosť rozšíril obmedzenia kontroly vývozu USA na všetky skupiny, ktoré sú aspoň z 50 percent vlastnené jedným alebo viacerými subjektmi uvedenými na zozname subjektov USA. Je to zoznam zahraničných organizácií a spoločností, o ktorých sa predpokladá, že sa zúčastňujú na aktivitách, ktoré sú v rozpore s národnou bezpečnosťou alebo záujmami zahraničnej politiky USA, alebo sú vystavené významnému riziku účasti na takýchto aktivitách. Tieto subjekty podliehajú sankciám, obmedzeniam vývozu alebo licenčným požiadavkám. Hoci samotná spoločnosť Nexperia nie je na zozname, spoločnosť Wingtech bola pridaná v decembri 2024. A to bol začiatok problému Nexperie.
Odvetný krok zo strany Číny nenechal na seba dlho čakať. 4. októbra, čínske ministerstvo obchodu oznámilo kontroly vývozu, ktoré bránia spoločnosti Nexperia China a jej subdodávateľom vyvážať určité hotové komponenty a podzostavy vyrobené v Číne. „Spoločnosť Nexperia aktívne spolupracuje s čínskymi úradmi s cieľom získať výnimku z týchto obmedzení a na tento účel nasadila všetky dostupné zdroje,“ uvádza sa vo vyhlásení spoločnosti Nexperia.
K tomu všetkému sa pridalo aj to, že začiatkom roka americký prezident Donald Trump uvalil clá vo výške 145 percent na čínsky dovoz do USA. Čína reagovala clom vo výške 125 percent na americký tovar. Obe krajiny potom v máji znížili svoje clá na 90 dní, aby umožnili obchodné rokovania. USA však tiež zaviedli obmedzenia na predaj väčšiny čínskych automobilov v USA. Patria sem vysoké clá na elektrické vozidlá vyrobené v Číne.
Európska únia reagovala podobne. Okrem štandardného 10-percentného cla na dovoz automobilov z krajín mimo EÚ minulý rok oznámila, že uvalí celý rad ďalších ciel na elektrické vozidlá, od 7,8 percenta pre vozidlá Tesla až po 35,3 percenta na vozidlá čínskej štátnej spoločnosti SAIC [Shanghai Automotive Industry Corporation].
Reakcie na sociálnych sieťach
Spoločnosť Wingtech zverejnila vyhlásenie na sociálnych sieťach, v ktorom uviedla, že „dôrazne odmieta politizáciu obchodných záležitostí“ V príspevku označila krok holandskej vlády za „prehnaný zásah založený na geopolitickej zaujatosti, a nie na faktickom hodnotení rizika“, ktoré je založené na „nepodloženej zámienke národnej bezpečnosti“.
Akcie spoločnosti Wingtech od oznámenia klesli na Šanghajskej burze cenných papierov o 10 percent. V dôsledku toho bola spoločnosť Wingtech nútená vysvetliť situáciu burze s tým, že rozhodnutie holandskej vlády „dočasne obmedzuje“ jej kontrolu nad spoločnosťou Nexperia. Peking „dôsledne odmieta nadmerné rozširovanie konceptov národnej bezpečnosti a diskriminačné praktiky zamerané na spoločnosti z konkrétnych krajín“, povedal v pondelok hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Lin Jian. „Príslušné krajiny by mali skutočne dodržiavať trhové princípy a vyhýbať sa politizácii hospodárskych a obchodných otázok.“
Hovorca Európskej komisie Olof Gill uviedol, že Európska únia úzko koordinuje svoje kroky s holandskými predstaviteľmi a teraz bude s Holandskom spolupracovať na rozhodnutí, čo ďalej robiť s cieľom ochrániť dôležité technologické kapacity v Európe.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov