AMG Experience vám umožní spoznať limity v bezpečnom prostredí.
AMG Experience vás prevedie svetom kľukatých okresiek, pretekárskych tratí, zamrznutých jazier a napokon vás posadí za volant súťažného špeciálu.
Kedykoľvek absolvujem niektorý z kurzov bezpečnej či športovej jazdy uvedomím si jednu vec. Bez tréningu to nejde. Samozrejme, vodič nezabudne na základy asi nikdy, no zopakovať si to nezaškodí. Najmä nie vtedy, ak je vaším náradím niektorí z modelov Mercedes-AMG. V našom prípade to boli model ako AMG CLA 45, AMG 63 S e Performance 4dverové kupé, AMG E53, AMG C 63 S a čerešničkou na torte bolo superšportové kupé AMG GT 63 Pro. Inak povedané, koní bolo dosť, nechýbal uzavretý súťažný okruh, skúsení inštruktori a zároveň aj množstvo jazdenia chtivých novinárov.
Slalom rozdelí, vyhýbanie potrápi
Na úvod je treba rozdeliť jazdcov podľa ich schopností tak, aby pomalí nezdržiavali rýchlych a naopak, aby rýchli jazdci zbytočne neinšpirovali pomalších prekračovať svoje limity. A stačí na to obyčajný slalom. Tu vodiči, ktorí používajú iba jednu ruku na volante rýchlo zistia hranicu rýchlej zmeny smeru ako aj oveľa nižšiu schopnosť odhadovať, kde auto je. To je rituál, ktorým sa začína AMG Experience. Nasleduje nácvik vyhýbacieho manévru najskôr pri rýchlosti 50 km/h a neskôr pri diaľničnom tempa na úrovni 110 km/h, kedy je vyhýbací manéver už náročný aj pre tých, čo ho inak zvládajú s prehľadom. Napokon samotné brzdenie na nulu je pre mnohých vodičov na cestách problémom. Pritom sa dá ľahko nacvičiť na veľkom parkovisku, či opustenej ceste. Mnohí pustia brzdový pedál predtým, než zastanú a stalo sa to aj v našej skupine. Kým vás nehodí späť do sedadla, nestojíte! Preto niektorí narazia do pred nimi idúceho vozidla, práve pre falošný pocit zastavenia.
Ak k brzdeniu na nulu prirátame aj vyhýbací manéver a znásobíme ho rýchlosťou 110 km/h, čo v realite znamená že za jednu sekundu prekonáte 30,55 metra. Podľa mňa by tento nácvik mal byť súčasťou autoškoly.
Akcelerácia
Každý Mercedes-AMG ukrýva porciu kilowattov, takže na zošliapnutie pedála je odpoveďou akcelerácia a to aj v prípade „základného“ modelu CLA 45, ktorý poskytne maximálny výkon 310 kW (422 k). A to je viac ako dosť na to, aby ste na tachometri mali stovku za menej ako štyri sekundy. Ale to je dosť pomalé, AMG Experience vás dostane do dimenzie šťastia. V našom prípade to bol Mercedes-AMG GT63 SE Performance, ktoré dá stovku za menej ako 2,9 sekundy. V mojom prípade, to bolo 2,88 sekundy. To je prosím pekne katapult! V priamom porovnaní s E53 AMG to bol rozdiel dvoch tried. Zážitok totiž stúpa exponenciálne.
Nasledoval slalom na čas a to už boli emócie každého z nás vybičované viac. Chuť dokázať rýchlosť bola občas silnejšia ako potreba včas šliapnuť na brzdu, ale to k tomu patrí. Výsledkom bol víťaz, ktorý bol oficiálne z „pomalšej“ skupiny. Je to nádherná ilustrácia toho, že pokoj za volantom je dôležitejší než reakčná doba a zbytočná snaha robiť veci na poslednú chvíľu.
Okruh je pointa.
Flotila modelov Mercedes-AMG GT 63 S a GT 63 Pro nás čakala v depe, čím sa začalo finále nášho dňa. Boli to jazdy na okruhu, ktorý osobne považujem za jeden z najkrajších, napokon je posadený do nádhernej prírodnej scenérie so značným prevýšením, takže ponúka všetko to, čo potrebujete. Za volantom superšportového GT je to pasia. Pri pohľade na tachometer sa mi ani nechce veriť, ako pokojne sa toto GT chová pri extrémnych rýchlostiach v zákrute. Chcelo sa nám všetkým pridať a dokonca aj inštruktor priznal že rezerva na tempe bola. No aj napriek tomu to bol zážitok. Porovnanie verzie 63 S a Pro poodhalilo množstvo drobných konštruktérskych zmien, ktoré spravili z tohto modelu transkontinentálny rýchlik a súťažný špeciál s dvojzónovou klimatizáciou. Aby toho nebolo málo, na konci sme sa posadili na sedadlo spolujazdca k Martinovi Semerádovi do jeho Mercedes-AMG GT4. V zásade to bola pozvánka k jazdeckému tréningu na súťažných špeciáloch. Tie sú totiž vyvrcholením všetkých jazdeckých programov a takisto vstup do sveta pohárových pretekov, kde vaším spolujazdcom môže byť aj niektorá z legiend motoristického športu.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov