Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Košická R2 má za sebou stovky dní práce aj nečakané objavy

R2 nielenže výrazne odbremení mesto Košice od tranzitnej dopravy, ale prepojí rýchlostnú cestu R4 od hraníc s Maďarskom cez D1 až po Prešov.

Od podpisu zmluvy po finálne asfaltovanie – rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany má za sebou stovky dní prác, desiatky míľnikov a aj niekoľko nečakaných nálezov. Počas troch rokov na stavbe vyrástli mosty, pribudla moderná infraštruktúra a našli sa aj stopy druhej svetovej vojny či hroby z doby bronzovej.

Na stavbe košického rýchlostného obchvatu R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany II. úsek sa už naplno finišuje – dokončujú sa asfaltové vrstvy, dokončujú sa protihlukové steny, zvodidlá a na odpočívadle Valaliky pribúdajú prvky drobnej architektúry, sadia sa rastliny a iná vegetácia. Testujú sa technológie, osádza sa kamerový systém a prebiehajú kolaudačné konania.

„Kontrola priamo na mieste v teréne je pre mňa základ. Je to priestor, kde sa rodia rozhodnutia – nie za stolom, ale na stavbe, spolu s ľuďmi, ktorí za projektom stoja,“ hovorí Filip Macháček, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorý absolvoval jeden z posledných kontrolných dní na stavbe.

Cesta k cieľu: tri roky míľnikov a zaujímavostí

Príbeh tohto úseku sa začal písať v marci 2022 podpisom zmluvy. Základný kameň sa symbolicky poklepal za účasti prezidentky SR, ministra dopravy, predstaviteľov Európskej komisie a ďalších hostí. O pár dní neskôr už stavenisko patrilo stavbárom a začali sa prvé práce – výrub krovín, pyrotechnický a archeologický prieskum.

Pod povrchom sa ukrývali nečakané poklady – a to doslova. Pyrotechnici objavili takmer 200 kusov munície z druhej svetovej vojny, vrátane granátov a nábojov. Archeológovia zasa odkryli tri významné lokality – deväť hrobov z doby bronzovej, keramiku z praveku aj stredoveku.

Prvý veľký stavebný míľnik prišiel v júni 2022, keď sa po ukončení pyrotechnického prieskumu začalo s odstraňovaním ornice a spevňovaním vjazdov na stavenisko. V júli 2023 už bola hotová tretina mostov.

Mosty, ktoré spájajú

Súčasťou stavby je 13 mostných objektov. Niektoré z nich slúžia motoristom už dnes – napríklad most nad R2 medzi mestskou časťou Krásna a Nižnou Hutkou, most pri Valalikoch, spojenie Košíc s Kokšov-Bakšou či Košickou Poliankou. Ich odovzdanie umožnilo zrušiť dočasné obchádzky a prinieslo lepšiu dostupnosť ešte pred otvorením celej rýchlostnej cesty.

R2 aj pre prírodu

Výstavba nezabúda ani na životné prostredie. Súčasťou projektu je aj revitalizácia mokrade s rozlohou viac ako 52-tisíc m² – jedného z najcennejších prírodných biotopov. Mokrade stabilizujú klímu, zadržiavajú vodu a zachovávajú rozmanitosť života. Ešte pred začatím prác bolo potrebné odstrániť inváznu zlatobyľ, prevažne ručne. Pribudla retenčná nádrž, jazierka a nová zeleň.

Finále na dohľad

Medzi posledné činnosti, ktoré sa zrealizujú na stavbe budú vegetačné úpravy. S ukončením stavebných prác prichádza druhá, nemenej dôležitá etapa – správa a údržba úseku. O novú rýchlostnú cestu sa budú starať kolegovia zo Strediska správy a údržby v Košiciach, ktorí už dnes pripravujú techniku a zázemie.

„Na jeseň sa Košice dočkajú obchvatu, ktorý spojí región, zrýchli cesty a prinesie modernú infraštruktúru pre desaťtisíce motoristov,“ doplnil Rastislav Droppa, podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti. R2 nielenže výrazne odbremení mesto Košice od tranzitnej dopravy, ale prepojí rýchlostnú cestu R4 od hraníc s Maďarskom cez D1 až po Prešov.

 

Zdroj: NDS

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov