Test: Ford Transit Custom Kombi 2,5 Duratec PHEV – Business – Poslúži, a nezožerie vás
Ford Transit Custom s plug-in hybridným pohonom vyvracia krčmové reči.
Pri autách, akým je Ford Transit Custom, je na Slovensku voľbou číslo jeden dieselový pohon. Avšak špeciálne pre rodiny s viacerými deťmi, keď auto strávi veľa času rozvozom detí do škôl, škôlok a po krúžkoch, môže byť vhodnou alternatívou plug-in hybridná verzia. To je celkom logické, veď dennú potrebu kilometrov absolvujete na elektrinu. Ford hovorí o dojazde na elektrickú energiu vo WLTP cykle 52 – 53 km, v meste dokonca 73 – 75 km. A zo skúseností môžem povedať, že v letných podmienkach sa reálne kilometre príliš nelíšia od deklarovaných. Pritom máte celkom slušnú dynamiku bez toho, aby sa spaľovací motor naštartoval. Ten nenaskočí pri každom pridaní plynu, ale skutočne až pri požiadavke vyššieho výkonu. Jazdou na elektrinu pritom získate dvakrát. Po prvé tým, že je lacnejšia ako jazda na naftu, po druhé tým, že ušetríte motor od najhorších prevádzkových podmienok. Krátke trasy, keď sa motor nestihne poriadne zahriať, sú totiž pre dieselový motor najväčšie peklo. V tejto perióde dochádza k rýchlejšiemu opotrebovaniu motora, jeho intenzívnejšiemu zakarbónovaniu, zrieďovaniu oleja naftou… A rovnako trpí aj emisný systém – EGR ventil sa zanáša karbónom, DPF sa nestihne regenerovať… Tretím benefitom pre vás je, že jazda na elektrinu je tichá a plynulá.
Na verejnosti však prevláda názor, že pri dlhšej jazde potom plug-in hybrid „žerie aj deti pri ceste“. Jednak preto, lebo až na zopár výnimiek sa plug-in hybridný pohon kombinuje s benzínovým motorom, ktorý má sám osebe vyššiu spotrebu ako diesle, čo navyše v spojení s veľkou čelnou plochou a horšou aerodynamikou takéhoto typu auta znamená vír v nádrži, a jednak preto, lebo pri dlhých cestách len vláčite so sebou veľkú baterku, ktorá ďalej zvyšuje spotrebu. Ja som sa však rozhodol, že túto dogmu vyvrátim a s plug-in hybridným Fordom Transit Custom som sa vybral na dovolenku. Plný kufor – ten má v dlhšej verzii L2 v základnom usporiadaní po okraj sedadiel 1 407 dm3, takže tam toho skutočne bolo dosť, v treťom rade sedadiel môj bicykel, v aute tri osoby – a vyrazili sme. Prvým cieľom boli rakúske Alpy, konkrétne dedinka Apriach, a potom ešte talianske Dolomity, dedinka La Villa. Dohromady sme najazdili 1 709,2 km a, čuduj sa svet, Ford nielenže nezožral ani jedno dieťa pri ceste, ale mal spotrebu veľmi príjemných 7,3 l/100 km. Pravda, jazdil som plus-mínus podľa predpisov. Na druhej strane, cestou sme zdolali niekoľko horských priechodov. Zaujímavý je údaj, že zo spomínaných 1 709,2 km som až 694,3 km prešiel na elektrickú energiu – a to som baterku počas celej cesty ani raz nenabíjal. A nenabíjal som ju ani v ubytovaní po večeroch. Vyše 40 % cesty auto absolvovalo na elektrickú energiu a v podstate som o tom ani nevedel, pretože samotný motor – až na špecifické situácie, ako je predbiehanie, svižné zrýchľovanie do kopca atď. – pracuje veľmi ticho a prechod na elektrický pohon a späť na hybridný je veľmi plynulý.
Rekuperácia inak
V zjazdoch horských priechodov som si užil unikátny systém rekuperácie Fordu. Tu sa totiž, na rozdiel od iných značiek, nemusíte trápiť s jemným povoľovaním plynu alebo neustálym prepínaním intenzity pádlami pod volantom. Ford v momente, keď uvoľníte plyn, začne rekuperovať tak, aby auto udržalo rýchlosť, akú malo v momente uvoľnenia plynu. To znamená, že keď cesta začne klesať intenzívnejšie, zvýši intenzitu rekuperácie a naopak, keď klesanie povolí, povolí aj rekuperácia. A keď potrebujete znížiť rýchlosť zjazdu, jednoducho pribrzdíte a auto bude rekuperovať tak, aby si zachovalo rýchlosť, ktorú malo v momente uvoľnenia brzdy. Veľmi šikovné a veľmi účinné. Funguje to totiž od vysokých až po najnižšie rýchlosti – mám to overené v rozmedzí od 90 po 20 km/h, ale zrejme by to fungovalo aj v širšom rozsahu – a nenašiel som klesanie, na ktorom by rekuperácia neudržala auto na zvolenej rýchlosti. A to som systém skúšal aj na rôznych miestnych komunikáciách, kde klesanie výrazne presahuje 12 %. Zároveň však po uvoľnení plynu na rovinke auto pekne využíva kinetickú energiu a roluje bez výraznej rekuperácie, takže sa pocitovo správa veľmi prirodzene – podobne ako autá s benzínovým alebo dieselovým motorom. Mieru rekuperácie zvýši, až keď začnete brzdiť.
Dvaapollitrový základ
Samotný plug-in hybridný systém tvorí 2,5-litrový atmosférický benzínový štvorvalec, ktorý vyvinie 86,5 kW, resp. 209 Nm, a alternuje mu elektromotor s výkonom 113 kW, resp. 320 Nm, pričom hnacia sila sa prenáša na kolesá prostredníctvom eCVT prevodovky. Našťastie, pri bežnej jazde ani netušíte, že máte CVT prevodovku; vysávačový efekt prichádza iba pri silnej akcelerácii, napríklad pri predbiehaní. Systém dopĺňa akumulátor s využiteľnou kapacitou 11,8 kWh, uložený pod podlahou – v časti pred zadnou nápravou. Nabíjací konektor je v prednom nárazníku a ponúka iba pomalé DC nabíjanie s príkonom 3,6 kW. Celý plug-in hybridný systém funguje veľmi príjemne a – ako sa ukázalo – aj veľmi efektívne. Mimochodom, Ford deklaruje váženú spotrebu vo WLTP cykle 1,6 – 1,7 l/100 km a bez nabíjania v hybridnom režime 7,2 – 7,3 l/100 km, čo som aj dosiahol(!). Pre mnohých bude zaujímavý aj údaj ťažnej kapacity – 1 850 kg. A pochváliť môžem aj podvozok, ktorý je na dlhých nerovnostiach príjemne plavný, krátke zasa pekne odfiltruje. K tomu veľkou mierou prispieva nezávislé zavesenie zadných kolies.
Spomenúť musím ešte výbavový stupeň Business, ktorý je akýmsi prechodom medzi pracovným Kombi Trend a luxusným Tourneo Custom. Business má kobercovú podlahu a kompletné obloženie stien, čím sa posúva nad Kombi Trend, ale nemá koľajnicový systém sedadiel verzie Tourneo Custom. Je tak dostupnejšou alternatívou pre rodiny. Pritom má všetky podstatné bezpečnostné systémy a testovaný model mal trojzónovú klimatizáciu, 230 V konektor, vyhrievaný volant, predné sedadlá s AGR certifikátom atď. Jedinou výčitkou je, že prakticky všetko ovládate na dotykovom displeji. Ale odhliadnuc od toho je Ford Transit Custom s PHRV pohonom ideálne auto pre početnejšie rodiny. Najkrajšie však je, že vás Ford do ničoho nenúti – stále máte na výber aj dieselovú verziu, navyše aj s pohonom 4×4, a keď chce byť in, aj čisto elektrickú verziu.
Stručne
Čo treba uznať
- Plug-in hybridný pohon pracuje hladko a efektívne.
Čo nám chýbalo
- Priame ovládanie niektorých funkcií.
Čo nás prekvapilo
- Spotreba „nevystrelila“ ani na diaľnici.
Ford Transit Custom Kombi 340 L2H1 2,5 Duratec PHEV 232k eCVT – FWD (171kW) Business
Cena (základ/test) 45 129/56 131 € vrátane DPH
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový R4/16V + PHEV, zdvihový objem valcov 2 488 cm3, max. výkon 86,5 kW (118 k) pri n. u., max. krútiaci moment 209 Nm pri 3 000 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 113 kW (154 k), max. krútiaci moment 320 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 171 kW (232 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment n. u. Emisie CO2 37 – 39 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 11 s, vmax = 160 km/h, energetická spotreba WLTP/test 19,6 – 19,8/~20 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 52 – 53/~50 km; spotreba paliva WLTP/test 1,6 – 1,7/7,3 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – áno
- AUX – nie
- USB-A – 1×
- USB-C – 3×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 13,0
- Batožinový priestor: 1 407 dm3
Test: Ford Mustang 5.0L Ti-VCT V8 RWD Dark Horse – Miláčik internetu
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov