Test: Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce – Rýchloelektrička
Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce. To, že elektrický crossover môže byť štýlový, je pri pohľade na fotky snáď všetkým jasné!
Môže byť však sympatický elektromobil zároveň aj dynamický a prošoférsky? Poďme k suchým faktom. Verzia Veloce má rovnakú batériu ako ostatné modely z koncernu Stellantis postavené na platforme STLA Small a hrubú kapacitu 54 kWh. Rozdielom je, že najvýkonnejší Junior má vylepšené chladenie. Pod kapotou medzi prednými kolesami sa nachádza nový elektromotor s výkonom 207 kW (280 k). Rovnako ako verzia so 156 koňmi, aj tu elektromotor vyvinula spoločnosť Stellantis v spolupráci so spoločnosťou Nidec. Elektromotor je chladený olejom. Trošku zamrzí spotreba. Priemerne 20,9 kWh/100 km nie je málo a bezpečný akčný rádius pri každodennom používaní činí zhruba 250 km.
Veloce má úplne iné naladenie podvozka. Tuhšie pružiny, špeciálne športové tlmiče s dvojitými hydraulickými ventilmi spôsobili, auto je skutočne tuhé, na naše „slávne“ cesty občas až príliš. K športovejším jazdným vlastnostiam prispelo aj to, že svetlá výška v porovnaní s východzím modelom poklesla o 25 mm. Podľa mňa trošku škoda, že zadná náprava ostala s torznou priečkou. Toto riešenie pre hot hatche však bolo bežné v minulosti, pretože tiež podporuje vyššiu hravosť a stáčanie zadnej časti auta pri rýchlejšej agresívnej jazde. A nepotrebujete pritom ani brnkať do ručnej brzdy, aby zadok letel.
Veloce prekvapuje obrovskou priľnavosťou pri rozjazde a aj v zákrutách, a to vďaka pneumatikám s rozmerom 225/40 R20 a tiež nie celkom obvyklému športovému mechanickému diferenciálu Torsen, ktorý dáva viac výkonu na zaťaženejšie koleso. Samozrejme, vrecková raketa drží do fyzikálneho limitu, ktorý môže byť rýchlo vrtkavý vzhľadom na podklad pod kolesami.
Pre Veloce inžinieri zosilnili brzdový systém s gigantickými, 380 mm prednými kotúčmi a štvorpiestovými strmeňmi Brembo. Zadné brzdy nie sú až také pôsobivé a v kombinácii s jednými z najkrajších diskov súčasnosti s rozmerom 20 palcov pôsobia v porovnaní s prednými obrami akosi neproporčne. Počas pokojnej jazdy je riadenie priame a skutočne presné s pomerom 14,6:1. V strednej polohe má vštepenú miernu vôľu, aby auto pri monotónnej jazde, napríklad na diaľnici, zbytočne vodiča nenútilo pracovať s volantom. A ešte aby som nezabudol na jednu vec: športové sedadlá od firmy Sabelt. V elektrickom aute také výrazné vedenie? No, podľa mňa sa vo verzii Veloce pri prudkom prechádzaní zákrut hodí každý centimeter štvorcový opory tela. Nielenže vyzerajú fantasticky, ale fakt aj skvele držia v pozícii…
Čo treba uznať
Má svoj jedinečný charakter.
Čo nám chýbalo
Vyšší reálny dojazd.
Čo nás prekvapilo
Pomerne vysoká spotreba elektriny.
Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce
Cena (základ/test) 35 990/50 790 €
Záruka 4 roky alebo 100 000 km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Synchrónny elektromotor, max. výkon 207 kW (280 k), max. krútiaci moment 345 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 54/51 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,9 s, vmax = 207 km/h, dojazd vo WLTP/test 315 – 344/250 km, spotreba WLTP/test 17,5 – 18,9/21,0 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – 0×
- USB-A – 0×
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 400 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov