Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Renault 5 E-Tech electric – Dokonale stotožnený

Renault 5 E-Tech electric je auto, ktoré budete chcieť. A nielen preto, lebo sa vám páči.

S autami, ako je Fiat 500, Fiat 124 Spider, Honda e a pod., je svet krajší. Oživujú totiž kus histórie z našej mladosti, vyčaria úsmev na tvári. A teraz sa k nim pridáva aj Renault s reinkarnovanou päťkou. Ja som síce testoval verziu s nevýraznou modrou metalízou, nič to však nemení na tom, že dizajnéri odviedli dokonalú prácu. Podarilo sa im totiž preniesť pôvodné prvky zo začiatku 70. rokov minulého storočia do moderného sveta tak harmonicky, že sa auto páči pamätníkom aj tým, ktorí pôvodnú päťku nezažili. A do toho kopec detailov, ktoré vás budú „baviť“ – napríklad francúzska trikolóra vo svetlometoch, galský kohút na čelnom skle, v reflektoroch či pod vekom kufra, číslica 5 na diskoch kolies… A úplnou „topkou“ týchto parádičiek je číslica 5 na kapote, ktorá indikuje stav nabitia akumulátora a „zahrá“ vám pri uvítacej a rozlúčkovej ceremónii auta.

S vlastnou avatárou

Trochu retra sa dizajnérom podarilo prepašovať aj do interiéru – v prvom rade sú to sedadlá, ale aj prešívaný látkový poťah prístrojovej dosky či strop s reliéfom. Mimochodom, tie sedadlá sú skvelé, navyše zabezpečujú veľmi nízky posed, čo mám rád. Vôbec nevnímate, že sedíte v elektromobile – sedíte totiž nízko voči zemi aj voči podlahe vozidla. Iná situácia je vzadu. Keďže tam nemáte priestor na to, aby ste si nohy natiahli dopredu, vnímate, že sedíte nízko voči podlahe – kolená máte vysoko, stehná nie sú poriadne podopreté. Navyše máte relatívne málo miesta na kolená a chodidlá si neviete zasunúť pod predné sedadlá. Menšie deti však nič z tohto nebudú riešiť, budú rady, že sedia v roztomilom rozprávkovom autíčku. Renault 5 E-tech je určený pre mladé rodiny s malými deťmi, bezdetný pár alebo ľudí, ktorí ocenia technológie a štýl. Im nebude prekážať ani nešťastné riešenie vonkajších kľučiek zadných dverí. Samotná prístrojová doska využíva dva farebné displeje, ale, našťastie, dôležité funkcie majú priame ovládanie. Mám na mysli klimatizáciu a vyvolanie nastavení My Safety Perso či jazdných režimov Multi-Sense. Veľmi zaujímavým pomocníkom je hlasové ovládanie „reno“ s vlastnou avatárou. Nielenže vám pomôže, keď si ju zavoláte, ale ozve sa vám sama od seba, keď ste na niečo zabudli. Keď som napríklad po behu sadol do auta, po chvíľke sa ma spýtala, či má zapnúť klimatizáciu, pretože sa rosia okná. Stačilo povedať áno, presnejšie povedané „yes“, pretože v slovenčite zatiaľ nefunguje. V podstate ma iritovalo iba to, že oba displeje svietia aj pri najnižšej intenzite prisilno. V meste to principiálne nevadí, ale pri jazde po okreskách alebo diaľnici už ťahajú oči.

Kufor má slušný objem; od malého auta nemožno očakávať „žiadne prepadlisko dejín“ a nakladacia hrana je vysoko, ale vnímam to ako príspevok k vyššej pevnosti karosérie.

Renault ponúka vysokú mieru individualizácie prostredníctvom rôznych doplnkov – koncovky voliča prevodovky, 3D doplnkov do úložných boxov na stredovom tuneli, ale trebárs aj košíčkom a plátennou taškou na bagetu.

Z 26 na 110 kW

Na výber máte dve verzie pohonu – 90-kilowattový elektromotor so 40 kWh akumulátorom alebo 110 kW motor s 52 kWh akumulátorom. Ja som testoval silnejšiu z nich, ktorá má normovaný dojazd 410 km a v letných podmienkach to ani nemá ďaleko od pravdy. Bez najmenších problémov som „dával“ okolo 350 – 370 km. A to aj s tým, že som využíval aj diaľnicu. V zimných podmienkach pomôže k lepšiemu dojazdu tepelné čerpadlo, ktoré je súčasťou sériovej výbavy každého Renaultu 5. Domáce nabíjanie vás „pustí“ ku 11 kW, na rýchlonabíjačke si akumulátor potiahne maximálne 100 kW a z 10 na 80 % by ste ho mali dobiť za pol hodinky. Najmä v zime môžete nabíjanie urýchliť predohrevom akumulátora; stačí, keď do navigácie zadáte ako cieľ nabíjaciu stanicu. Chybičkou krásy je umiestnenie konektora na pravom prednom blatníku. Keď je nabíjací box paralelne s cestou, kábel bude trčať do cesty ostatným vodičom. Užitočným pomocníkom môže byť rozhranie V2L, vďaka ktorému môžete zo svojho auta nabíjať e-bajk či kolobežku, elektrickú kosačku…, napájať kávovar atď. Okrem toho má auto aj rozhranie V2G; keď bude naša sieť na to pripravená, budete ho teda môcť zapojiť do elektrickej siete vašej domácnosti. Samotný akumulátor využíva NCM (nikel-kobalt-mangán) katódu, a to znamená vysokú energetickú hustotu, rýchle nabíjanie a dlhú životnosť.

Mimochodom, vedeli ste, že prvý Renault 5 v roku 1972 mal pôvodne 0,8 alebo litrový motor s výkonom 26, resp. 31 kW? Dnešných 110 kW sa voči tomu zdá ako celkom iná liga, či dokonca celkom iný šport. O to viac, že ide o elektrický pohon, kde sú reakcie na plyn okamžité. Celkom príjemne ma prekvapilo, že keď som auto vypol v režime Sport, tak sa v ňom aj zobudilo po „naštartovaní“. Zvyčajne sa autá budia v základnom režime. Pritom s chladnou hlavou som vedel jazdiť v okolí 11 kWh/100 km. Chýbalo mi však voľné rolovanie a pádla pod volantom, s ktorými by som vedel meniť stupne rekuperácie. Našťastie, v štandardnom režime po uvoľnení plynu nerekuperuje „o život“. Pre silnejšiu rekuperáciu musíte voličom prevodovky zaradiť režim B.

Škola geniality

Podvozok je geniálny – je príjemne mäkký, ale nie uplávaný, krásne mäkučko filtruje nerovnosti, a to sa týka akustického odhlučnenia aj fyzického prenosu rázov do karosérie. Pritom je veľmi stabilný, čo vyplýva aj z toho, že kolesá sú celkom v rohoch karosérie, navyše sú relatívne veľké. Elektromobily s akumulátorom v podlahe majú často tendenciu k prudkému pretáčavému správaniu sa, ale Renault 5 vôbec nie – aj keby ste sa v zákrute zľakli a povolili plyn, nič sa nestane. A páči sa mi aj to, že ESC nezasahuje o sto-dvesto a netrhá autom v každej situácii, ktorá vonia zábavou. Reakcie na volant sú extra rýchle, a to už aj v okolí neutrálnej polohy, teda priameho smeru. Pri prvom kontakte s vozidlom som si dokonca myslel, že až zbytočne rýchle, no rýchlo som si zvykol – je to paráda. Samotné riadenie je pritom ľahké, volant má medzi krajnými polohami niečo vyše 2,5 otáčok  a polomer otáčania je ako špendlíková hlavička. V súvislosti s jazdou musím pochváliť aj svetlomety – stretávacie aj diaľkové majú výborný svetelný výkon, diaľkové sú však bez vykrývania premávky či „natáčania“ do zákrut.

Škoda, že Renault 5 je iba čistá elektrina, s nejakým dobrým benzínovým motorom – stačila by aj nejaká dobrá jedna-šestka – by to bola šupa a ľudia by stáli pred showroomami Renaultu v rade. Takto s elektrickým pohonom stojí testovaná verzia už viac ako 35 000 eur, a to je veľa. Za to už máte Nissan Qashqai, Škodu Karoq a kopec iných áut, ktoré dávajú väčší zmysel. Pravdou však je, že Renault 5 má niečo, čo ony nemajú – X faktor, pre ktorý ho milujem. Navyše je nabitý technológiami, má dostatočný dojazd, výkon, jazdí geniálne… Skrátka, viem sa s ním na sto percent stotožniť.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Úžasný dizajn, vynikajúci podvozok, veľmi rýchle riadenie.

Čo nám chýbalo

  • Pádla pod volantom, možnosť voľného rolovania.

Čo nás prekvapilo

  • Riadenie je veľmi rýchle, dokonca aj v okolí priameho smeru.

Renault 5 E-Tech electric 120 k comfort range Techno

Cena (základ/test)                                         27 500/35 500 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

                                                                       na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km

 

Motor

Vpredu synchrónny s permanentnými magnetmi, max. výkon 110 kW (150 k), max. krútiaci moment 245 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 55/52 kWh.

 

Jazdné výkony

0 – 100 km/h za 8 s, vmax = 150 km/h, dojazd vo WLTP/test 410/~370 km, spotreba WLTP/test 14,9/14,0 kWh/100 km.

 

Konektivita a batožinový priestor

230 V – áno

AUX – nie

USB-A – nie

USB-C – 2×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 10,0

Batožinový priestor: 277 dm3

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov