Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Škoda Sport ozdobou vytrvalostných pretekov Le Mans Classic

V roku 1950 sa Škoda zúčastnila slávnej 24-hodinovky v Le Mans ako posledné české vozidlo s českou posádkou

Je 24. júna 1950 a minútová ručička štartovacích hodín sa práve posunula na 16:00. Pretekár mladoboleslavskej automobilky Václav Bobek prebieha štartovaciu rovinku, rýchlo zasadá za volant špeciálu Škoda Sport so štartovým číslom 44 a vyráža do prvého 13,65 kilometra dlhého kola v Le Mans. „Vždy, keď na tomto ikonickom okruhu zasadám do kokpitu nášho zrenovovaného vozidla, si v duchu predstavujem vtedajší štart Václava Bobka. Pre značku Škoda aj pre mňa osobne je to naozaj výnimočný okamih, z ktorého mám husiu kožu,“ hovorí Michal Velebný, vedúci reštaurátorskej dielne Múzea Škoda, vďaka ktorému sa unikátny pretekársky špeciál v posledných rokoch pravidelne vracia na legendárne miesta.

Le Mans 1950: Prvý a zároveň posledný raz

Účasť značky Škoda na vytrvalostných pretekoch v Le Mans bola v roku 1950 jedinečnou udalosťou. Európa bola v tom čase už rozdelená železnou oponou a pretekárske vozidlo z Mladej Boleslavi pôsobilo na štarte najnáročnejších vytrvalostných pretekov vo francúzskom Le Mans ako absolútna rarita. Dvojmiestny špeciál s ručne vyrábanou hliníkovou karosériou bol postavený na upravenej technike sériového modelu Škoda 1101 „Tudor“ z roku 1946 a používal množstvo bežných dielov. Až do svitania bola Škoda Sport na druhom mieste vo svojej triede vozidiel do 1 100 cm³ a na celkovom piatom mieste v indexe výkonnosti. Po 13 hodinách – po dosiahnutí priemernej rýchlosti 126 km/h – zmaril nádej na prekvapivý výsledok prasknutý krúžok piestneho čapu. Keďže predpisy pretekov neumožňovali túto drobnú technickú poruchu opraviť na mieste, ukázalo sa, že 121. kolo bolo pre značku Škoda v Le Mans posledné.

Špecifické technické úpravy pre optimálny výkon na trati

Škoda Sport mala dva prídavné svetlomety na lepšie osvetlenie v noci a špeciálne prieduchy v maske chladiča optimalizovali chladenie bubnových bŕzd na predných kolesách. Predĺžený rázvor náprav na 2 150 mm zabezpečoval lepšiu jazdnú stabilitu. Vozidlo vážilo 700 kg vrátane náradia a náhradných dielov. Vodou chladený štvorvalcový motor s objemom 1 089 cm3 dosahoval výkon 50 k (37 kW) pri 5 200 ot/min a maximálnu rýchlosť 140 km/h. Elektrinu dodával český výrobca PAL 12 V. Špeciálnu palivovú zmes tvoril benzín, etanol a aceton. Spotreba 12 litrov na 100 km bola na svoju dobu, a aj v porovnaní s konkurenciou, nízka. Posádka vozidla Škoda vďaka tomu nemusela tak často tankovať.

Opäť na mieste činu

Vďaka svojmu štartu v Le Mans a skvelým výkonom na prestížnej trati pred 75 rokmi má dnes pôvodné vozidlo Škoda Sport, ako aj jeho jazdci Václav Bobek a Jaroslav Netušil, trvalé miesto medzi pretekárskymi legendami. Vozidlo sa v súčasnosti pravidelne zúčastňuje prestížnych pretekov Le Mans Classic. Prvýkrát sa toto vozidlo na okruh po náročnej šesťročnej renovácii znovu vrátilo v roku 2022 a počas uplynulého víkendu (3. – 6. júla) opäť nechýbalo na štartovom rošte, aby aj v prostredí vytrvalostných pretekov publiku pripomenulo tohtoročné 130. výročie, ktoré oslavuje automobilka Škoda. Michal Velebný zúročil svoje skúsenosti z predchádzajúcich ročníkov a hoci sa preteky historických vozidiel nejazdia 24 hodín, naplno si užil jazdu vo vysokom tempe – cez deň aj v noci za slabého svetla reflektorov svojho vozidla Škoda Sport. Pretekársky špeciál napokon prišiel do cieľa na 36. mieste vo svojej kategórii.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov