Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Cupra Born VZ – Elektrická raketa

Cupra Born VZ sľubuje, že aj za volantom elektromobilu sa môžete baviť...

Born VZ predstavili ešte vo februári 2024 a prvá vec, ktorú som si vtedy uvedomil, je, že sa vzhľadovo takmer vôbec nelíši od štandardného Bornu. So svojou štandardnou tvárou roztomilého žraloka vpredu a náznakom difúzora vzadu je Born športovo vyzerajúcim autom, takže sa v Cupre asi rýchlo jednoznačne rozhodli, že elektrický hothatch nepotrebuje brutálnejší vzhľad. Škoda? Podľa mňa aj áno, ale na druhej strane, ani iní elektrickí konkurenti nejdú smerom brutálnej karosárskej odlišnosti v porovnaní so základnými modelmi. Prekvapili pneumatiky 215/45 R20 95H, ktoré neprekrývajú disky, takže obrubníky môžu na diskoch rýchlo zanechať škaredé jazvy.

Born VZ už verejnosť bežne označuje ako hothatch a aj tak ho asi prijala. Mali by ste však vedieť, že kategória hothatchov je pri elektromobiloch niekde úplne inde ako pri spaľovacích motoroch. Takže sa pokúsim nemiešať hrušky s jablkami.

Vo vnútri

Cupra Born VZ pokračuje v zabehnutej línii. Hlavným rozdielom voči klasickému Bornu sú predné športové sedadlá Sabelt s integrovanou opierkou hlavy. Vo VZ si všimnete aj dve tlačidlá režimu jazdy na volante – ľavý prepínač „Drive“ umožňuje prepínať medzi piatimi módmi. Pravým tlačidlom „Cupra“ sa dostanete priamo k najagresívnejším nastaveniam, ktoré sú ideálne na rýchle predbiehanie alebo ak vidíte v blížiacom sa horizonte zábavnú zákrutu.

Elektrická rozvodňa

Aj Born VZ má iba jeden motor poháňajúci zadnú nápravu. Disponuje však výkonom 240 kW (326 k) a krútiacim momentom 545 Nm, čo v sľubuje slušnú akceleráciu. A je to naozaj aj tak. Len si na nekvalitnom koľajnicovom asfalte s hrboľmi treba dávať pozor, aby zadok neodmietol poslušnosť v momente, keď to najmenej čakáte. Stabilizácia pracuje v štandardnom a športovom režime, a aj v tom prvom nie je problém zadnú nápravu Borna mierne v zákrute odlepiť od smeru. Stabilizácia sa však úplne nedá vypnúť. Jedine, že by ste vytiahli poistku z poistkovej skrinky. Škoda, že Born nemôže mať samosvorný diferenciál ani za príplatok.

Born VZ je mimoriadne príjemné a rýchle auto, budete rýchlo a často skúšať jeho limity. Iba brzdy kazia dojem z jazdenia. Oveľa radšej som využíval rekuperáciu páčkami alebo režimom B, než som tlačil nohou na pedál. Jeho práca je nekonzistentná a nejasná. Trafiť presnú úroveň stlačenia, aby bolo spomalenie príjemné a adekvátne, bolo pre mňa prvé dni naozaj ťažké.

Čo treba uznať

  • Slušné dynamické parametre.

Čo nám chýbalo

  • Viac mäkčených plastov v interiéri.

Čo nás prekvapilo

  • Málo predvídateľné brzdy.

 

Cupra Born VZ

Cena (základ/test)                                         34 940/47 021 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 150 000 km

                                                                       na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km

 

Motor

  • Vzadu synchrónny elektromotor, max. výkon 240 kW (326 k), max. krútiaci moment 545 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 84/79 kWh.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,3 s, vmax = 200 km/h, dojazd vo WLTP/test 508 – 599/390 km, spotreba WLTP/test 14,7 – 17,3/19,2 kWh/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – 0×
  • USB-A – 0×
  • USB-C – 4×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,9
  • Batožinový priestor: 385 dm3

Test: Cupra Formentor 1,5 eTSI 150 7DSG First Edition – Niekde mínus, niekde plus

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov