Test: Cupra Born VZ – Elektrická raketa
Cupra Born VZ sľubuje, že aj za volantom elektromobilu sa môžete baviť...
Born VZ predstavili ešte vo februári 2024 a prvá vec, ktorú som si vtedy uvedomil, je, že sa vzhľadovo takmer vôbec nelíši od štandardného Bornu. So svojou štandardnou tvárou roztomilého žraloka vpredu a náznakom difúzora vzadu je Born športovo vyzerajúcim autom, takže sa v Cupre asi rýchlo jednoznačne rozhodli, že elektrický hothatch nepotrebuje brutálnejší vzhľad. Škoda? Podľa mňa aj áno, ale na druhej strane, ani iní elektrickí konkurenti nejdú smerom brutálnej karosárskej odlišnosti v porovnaní so základnými modelmi. Prekvapili pneumatiky 215/45 R20 95H, ktoré neprekrývajú disky, takže obrubníky môžu na diskoch rýchlo zanechať škaredé jazvy.
Born VZ už verejnosť bežne označuje ako hothatch a aj tak ho asi prijala. Mali by ste však vedieť, že kategória hothatchov je pri elektromobiloch niekde úplne inde ako pri spaľovacích motoroch. Takže sa pokúsim nemiešať hrušky s jablkami.
Vo vnútri
Cupra Born VZ pokračuje v zabehnutej línii. Hlavným rozdielom voči klasickému Bornu sú predné športové sedadlá Sabelt s integrovanou opierkou hlavy. Vo VZ si všimnete aj dve tlačidlá režimu jazdy na volante – ľavý prepínač „Drive“ umožňuje prepínať medzi piatimi módmi. Pravým tlačidlom „Cupra“ sa dostanete priamo k najagresívnejším nastaveniam, ktoré sú ideálne na rýchle predbiehanie alebo ak vidíte v blížiacom sa horizonte zábavnú zákrutu.
Elektrická rozvodňa
Aj Born VZ má iba jeden motor poháňajúci zadnú nápravu. Disponuje však výkonom 240 kW (326 k) a krútiacim momentom 545 Nm, čo v sľubuje slušnú akceleráciu. A je to naozaj aj tak. Len si na nekvalitnom koľajnicovom asfalte s hrboľmi treba dávať pozor, aby zadok neodmietol poslušnosť v momente, keď to najmenej čakáte. Stabilizácia pracuje v štandardnom a športovom režime, a aj v tom prvom nie je problém zadnú nápravu Borna mierne v zákrute odlepiť od smeru. Stabilizácia sa však úplne nedá vypnúť. Jedine, že by ste vytiahli poistku z poistkovej skrinky. Škoda, že Born nemôže mať samosvorný diferenciál ani za príplatok.
Born VZ je mimoriadne príjemné a rýchle auto, budete rýchlo a často skúšať jeho limity. Iba brzdy kazia dojem z jazdenia. Oveľa radšej som využíval rekuperáciu páčkami alebo režimom B, než som tlačil nohou na pedál. Jeho práca je nekonzistentná a nejasná. Trafiť presnú úroveň stlačenia, aby bolo spomalenie príjemné a adekvátne, bolo pre mňa prvé dni naozaj ťažké.
Čo treba uznať
- Slušné dynamické parametre.
Čo nám chýbalo
- Viac mäkčených plastov v interiéri.
Čo nás prekvapilo
- Málo predvídateľné brzdy.
Cupra Born VZ
Cena (základ/test) 34 940/47 021 €
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Vzadu synchrónny elektromotor, max. výkon 240 kW (326 k), max. krútiaci moment 545 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 84/79 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 5,3 s, vmax = 200 km/h, dojazd vo WLTP/test 508 – 599/390 km, spotreba WLTP/test 14,7 – 17,3/19,2 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – 0×
- USB-A – 0×
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,9
- Batožinový priestor: 385 dm3
Test: Cupra Formentor 1,5 eTSI 150 7DSG First Edition – Niekde mínus, niekde plus
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov