Test: Škoda Octavia RS – Praktická ako každá Octavia, ale oveľa rýchlejšia
Škoda Octavia RS má doposiaľ najvyšší výkon – 265 koní. Jej pravá hodnota je však niekde inde.
S faceliftom dostala Octavia RS oproti predošlej verzii 15 kilowattov, resp. 20 koní navyše. Stáva sa tak doposiaľ najvýkonnejšou sériovo vyrábanou verziou Octavie. Spomínaný nárast výkonu sa prejavuje najviac vo vyšších otáčkach. Motor krásne ťahá od nízkych cez stredné až po tie najvyššie otáčky, no ereska ani s vyššou porciou výkonu nie je živelná a výbušná. A ono je to dobré, pretože od Octavie nechcete, aby bola ako drevorubač, ktorý jedným razom skolí tri stromy, no zároveň je neokrôchaný, dlane má plné triesok a s ktorým je ťažké komunikovať. Namiesto toho vám svoj výkonový potenciál dáva do rúk ako starostlivá matka. Vôbec sa nemusíte obávať toho, že vám motor pri výjazde zo zákruty vytrhne volant z ruky. Samotný motor má upravené sanie a znížené trenie, ale tou najzásadnejšou zmenou je, že v nízkom zaťažení pracuje v tzv. Budackovom cykle. Ten prispieva k zachovaniu nízkej spotreby. Pred faceliftom mala Octavia RS normovanú spotrebu 6,7 – 6,8 l/100 km, po facelifte – aj s vyšším výkonom – má 6,7 – 7,1 l/100 km. Ja som s ňou jazdil reálne za 7,9 l/100 km, čo je super.
Autentický zvuk
Zdanlivo kozmetickou, no pocitovo veľmi zásadnou zmenou je, že ereska prišla o tie šialené a najmä absolútne neprirodzene pôsobiace syntetické zvuky z reproduktorov. Teraz vám uši šteklí motor a muziku tvrdí basa zozadu od tlmiča výfuku. Celý ten zvuk je však skôr decentný podmaz na vytvorenie nálady než sonáta, ktorá vás má uchvátiť a nabudiť. Pri pokojnej jazde je to skvelé, ale pri paľbe by som predsa len chcel trochu tej uchvacujúcej sonáty so strieľaním do výfuku pri radení smerom nahor a odpľúvaním a výraznejším bublaním pri podradení a uvoľnení plynu…
Motor je spojený už výhradne s DCT prevodovkou, ktorá je v bežných podmienkach veľmi dobrá, no pri jazde na hrane sa vám poľahky stane, že pri manuálnom radení preradí naraz o dva stupne – jeden za vás a jeden za seba. Aj v manuálnom režime si totiž zachováva funkciu preradenia na vyšší stupeň a keď trafíte „správny“ moment, tak to bude rovno o dva stupne. Škoda, pretože v tom momente strácate.
15 stupňov
Testovaný exemplár mal príplatkový podvozok s DCC tlmičmi, ktoré majú „plynulé“ nastavovanie tuhosti. Slovko plynulé je schválne v úvodzovkách, pretože ich nastavovanie nie je úplne kontinuálne, ale je tam až 15 stupňov. A ja chválim, že v najmäkšom nastavení je podvozok veľmi príjemný – vhodný na každodenné využívanie bez najmenších kompromisov. Pre jazdu v noci je dôležité, že dostanete nové Matrix LED svetlá s vyšším výkonom a lepším vykrajovaním premávky.
Nafta ani plug-in pre eresku už nie sú k dispozícii. Obe vzal facelift a vôbec mi to nevadí. Ereska má byť zážitkové auto a spomínané pohony nie sú celkom o zážitkoch. Z ponuky však vypadla aj štvorkolka, ktorá prislúchala k dízlu. Namiesto toho má Octavia RS elektrohydraulicky ovládanú lamelovú spojku VAQ, ktorá zastáva funkciu samosvorného diferenciálu na prednej náprave. Vďaka nej Octavia RS nestráca grip pri výjazde zo zákruty, ale je stabilná aj pri akcelerácii v priamom smere. Je to niečo celkom iné, akoby mala elektronika pribrzďovať pretáčajúce sa koleso, či nebodaj znižovať výkon motora. Spolu s dobre naladeným podvozkom je tak Octavia RS zábavná. Jediné, čo mi nesadlo, sú brzdy. Pri takomto type auta by som privítal tvrdý brzdový pedál, lepšie dávkovanie brzdnej sily aj vyššiu odolnosť voči fadingu. Mimochodom, Škoda o tom nehovorí, ale pocitovo sa mi zdala karoséria tuhšia ako pred faceliftom a aj interiér lepšie poskladaný – nepukal, nevŕzgal, nedrnčal…
Octavia RS je ako každá iná Octavia, má veľa miesta vpredu aj vzadu, gigantický kufor a plno Simply Clever riešení, navyše je veľmi rýchla. Inak povedané: s prehľadom splní všetky rodinné či manažérske úlohy, pritom vás zabaví. A, samozrejme, existuje aj vo verzii kombi.
Stručne
Čo treba uznať
Octavia RS je viac než univerzálne auto.
Čo nám chýbalo
Ostrejšie brzdy.
Čo nás prekvapilo
V najmäkšom nastavení je podvozok veľmi príjemne mäkký.
Test: ŠKODA Octavia 1,5 TSI 85 kW 6MT Drive – Schválené rodinnou radou!
Škoda Octavia RS 2,0 TSI 195 kW 7°AP
Cena (základ/test) 21 908/48 318 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 195 kW (265 k) pri 5 250 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 370 Nm pri 1 600 – 4 500 ot.min-1. Emisie CO2 153 – 161 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,4 s, vmax=250 km/h, spotreba WLTP/test 6,7 – 7,1/7,9 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 5×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 13,0
- Batožinový priestor: 600 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov