Test: Ford Mustang 5.0L Ti-VCT V8 RWD Dark Horse – Miláčik internetu
Ford Mustang Dark Horse sa nemení. Stále je to vagabund s osemvalcom pod kapotou a charakterom, ktorý nemá nik iný.
Foto: Marek PAUCO
Miláčik internetu, špecialista na pálenie pneumatík, ako aj hrdina výjazdov z križovatky a takisto aj hit amerických požičovní. Tieto prívlastky patria Fordu Mustang. Bez neho by motoristický svet nebol taký, aký je dnes. Toto starozákonné kupé nemení svoju filozofiu, a preto je najpredávanejším športiakom všetkých čias. Siedma generácia vstúpila na trh s rovnakým sebavedomím ako predchádzajúcich šesť. Napokon najnovšia generácia sa zdokonalila po všetkých stránkach a jazdnú dynamiku posunula do novej dimenzie. To všetko s osobitým dôrazom na tradície.
Siluetu si nepomýlite a to je prvý bod z desatora Mustangu, ktoré tento model musí dodržiavať. Amerika totiž miluje konzervativizmus. Do zoznamu povinných optických prvkov patria aj svalnaté blatníky, odvetrávací výrez v kapote, široké prahy, dlhé dvere, atraktívny spojler, trojica skupinových svetiel po každej strane a poriadne koncovky výfuku. V tomto prípade sú to štyri kruhové koncovky. Zvuková stopa nesmie chýbať, napokon pravý americký Muscle Car musí mať pod kapotou osem valcov. A jedným dychom môžeme dodať, že asi už jediný, keďže Dodge aj Chevrolet svoje špičkové modely chcú konvertovať na elektrické. A to, čo si o tomto kroku myslia samotní „Yankees“, možno usúdiť podľa stúpajúceho predaja Fordu Mustang. Minulý rok si „poníka“ zvolilo 59-tisíc zákazníkov. Palec hore.
Poďme na najdôležitejší odsek – technické údaje päťlitrového osemvalca s atmosférickým nasávaním. Opäť platí starý zákon, no konštruktéri museli naladiť motor na európske emisie, čo znamená, že voči americkej špecifikácii stráca európska verzia Dark Horse pár poníkov. Aj napriek tomu sa maximálny výkon pohybuje na úrovni 334 kW (453 k) a maximálny krútiaci moment kulminuje na hodnote 540 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy musí uspokojiť každého nezakomplexovaného chlapa a maximálna rýchlosť je regulovaná na 250 km/h. Stačí? Som presvedčený, že áno, pritom to ani zďaleka nie je všetko.
A ešte niečo. V čase, keď už európski výrobcovia lámu palicu nad manuálnou prevodovkou, si Mustang môžete kúpiť aj s troma pedálmi. Šesťstupňová manuálna prevodovka pochádza priamo z verzie Shelby GT350 a nesie označenie Tremec TR-3160. Naše testovacie vozidlo však malo desaťstupňovú automatickú prevodovku. Práve ona tak trocha brzdila potenciál motora, pritom by stačilo, ak by sa v športovom režime zmenila, povedzme, na šesťstupňovú a radosť z pohybu otáčkomera, ako aj zážitok z kopancov pri preradení by bol rozhodne vyšší. To je však jediná oblasť kritiky, inak máme pre tento ikonický model pripravenú iba pochvalu.
To, že Mustang bol skôr šprintér než akrobat v zákrutách, vieme. Každou generáciou ho konštruktéri dokázali posúvať do teritória európskych športových vozidiel. Niežeby to zákazníci vyžadovali, bola v tom skôr konštruktérska česť. No siedma generácia je po jazdnej stránke mimoriadne vydarená. Merač priečneho preťaženia nám v jednej dlhej zákrute nameral hodnotu 1,17 g, čo je mimoriadne slušná hodnota a dokáže pokojne súperiť s vážnymi a aj oveľa drahšími športiakmi. Nový Mustang je jednoducho presnejší vďaka priamejšiemu prevodu riadenia. Istejší a aj komfortnejší je takisto podvozok, ktorý dokáže meniť svoj charakter. Technológia MagneRide, ktorú využíva podvozok, je podobná tej, akú používa Ferrari. Nie, to si nevymýšľam. Zladenie jednotlivých prvkov riadenia zabezpečí zážitok v každej situácii, rýchlosti a rešpektuje aj úroveň jazdeckého umenia, takže Mustang si užije každý. Dovolím si tvrdiť, že aj so zapnutým ESP a v ideálnej línii si dokážete užiť. A keď ešte viac popustíte uzdu plynu a užijete si pár kontrolovaných šmykov. Od „powerslajdu“ z križovatky až po drift v zákrute. A poslednou kapitolou môže byť jazda na okruhu. Stačí si zvoliť jazdný režim a o zmenu všetkých parametrov sa postará elektronika.
Sériové obutie verzie Dark Horse zabezpečila firma Pirelli s typom P-Zero. My sme mali obuté Continentaly, čo svedčí o radostných kilometroch v predchádzajúcich testoch.
V interiéri sa opäť cítite ako v pravom Forde Mustang. Obrovské športové sedadlá s logom koňa, dva spojené displeje, ktoré si v tomto prípade nakonfigurujete podľa vlastných predstáv a nechýba ani hodnoverná palubovka z 90. rokov. Všetky hlavné ovládacie prvky sú skryté v menu displeja infotainmentu vrátane ovládania klimatizácie. Neprekážalo mi to, skôr mi chýbali nádherné leštené kolískové spínače v spodnej časti stredovej konzoly. Namiesto toho tam nájdete tlačidlové skratky k jednotlivým funkciám. Opäť sú to detaily, ktoré Ford vyvážil veľmi dobrou ergonómiou. Nechýba konektivita Sync 4, ale to je asi najmenej zaujímavá informácia tohto testu. Verím, že v duchu počujete zvuk vytočeného osemvalca v sprievode bieleho dymu z pneumatík, lebo o tom je každý Mustang.
Stručne
Čo treba uznať
Starozákonný prístup k Mustangu sa nemení.
Čo nám chýbalo
Nádherné kovové leštené tlačidlá na stredovej konzole.
Čo nás prekvapilo
Úprimne? Civilná priemerná spotreba.
Ford Mustang 5.0L Ti-VCT V8 RWD
Dark Horse
Cena (základ/test) 74 900/77 290 €
Záruka 5 rokov/ 150-tisíc km
Motor
Atmosférický zážihový V8/32 V, zdvihový objem valcov 5 038 cm3, max. Výkon 334 kW (453 k) pri 7 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 540 Nm pri 5 100 ot.min-1. Emisie CO2 274 g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za 4,4 s, vmax = 250 km/h, spotreba WLTP/test 12,0/11,7 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
230 V – ano
AUX – nie
USB-A – 2×
USB-C – 1×
Wi-fi – áno
Zrkadlenie – áno
Uhlopriečka: 13“
Batožinový priestor: 381 dm3
Test: Ford Bronco 2,7 EcoBoost Badlands – Z chlapa opäť chlapcom
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov