Mazda 3: Zdravý rozum (test)
Mazda 3 prešla jemnou omladzovacou kúrou, najväčšie prednosti, našťastie, ostali zachované.
Slovné spojenie omladzovacia kúra som do perexu vyberal veľmi precízne, nechcel som totiž použiť výrazy ako facelift či modernizácia. Prečo? No lebo japonský výrobca vylepšil len pár, na prvý pohľad dokonca neviditeľných, detailov. Štvrtá generácia Mazdy 3, ktorá je na trhu od roku 2019, je tak dizajnovo jedinečné, a z môjho pohľadu aj nadčasové, auto, že by som bol snáď aj naštvaný, ak by dizajnéri čokoľvek menili.
Aby ale Mazda držala krok s novšími konkurenčnými modelmi a zároveň aby spĺňala aktuálne legislatívne nároky, musela predsa len zniesť pár zásahov. Do výbavy pribudli systémy, ktoré vodiča upozornia pri strate pozornosti alebo pri prekročení povolenej rýchlosti a vylepšením prešiel aj systém núdzového brzdenia, najmä pri nočnej jazde. Okrem týchto bezpečnostných vylepšení, sa môže Mazda pochváliť novším softvérom multimediálneho systému, ktorý napríklad dokáže bezdrôtovo komunikovať so smartfónmi prostredníctvom Android Auto resp. Apple Car Play.
V lakťovej opierke teraz napríklad nájdete dva USB-C porty, ale celkovo stále hovoríme o decentných úpravách. A ja som rád, pretože v Mazde zostal nádherný polodigitálny prístrojový štít, ktorý v kombinácii s vysokou kvalitou materiálov dodáva trojke prémiový charakter. Tiež ma veľmi teší, že infotainment môžem ako vodič naďalej ovládať super praktickým otočným ovládačom – dodávam, že po chvíli aj naslepo. Ďalšou dobrou správou je, že pod kapotu si naďalej môžete zvoliť dvojlitrový atmosférický štvorvalec v kombinácii s lahodne presnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Motor disponuje systémom deaktivácie dvoch valcov a prevodovka zas extra dlhými prevodmi. Tretím do partie je 24V mild-hybridný systém, ktorý motoru pomôže do momentu, kým naberie otáčky, v praxi to znamená asi do hranice 2 000 ot./min. Moja kombinovaná spotreba s využívaním diaľnic bola 6,5 litra, čo ma tiež milo prekvapilo. Na záver ešte spomeniem, že Mazda 3 neprišla ani o systém G-Vectoring Control, ktorý pomáha s prenosom hmotnosti auta v zákrutách a to tak, že jemne zasahuje do účinku plynového a brzdového padálu. A neodpustím si ešte jedno konštatovanie, Mazda 3 je pre mňa stále najšoférskejším autom na trhu.
Stručne
Čo treba uznať
Mazdu 3 si nepomýlite so žiadnym iným autom
Čo nám chýbalo
Viac denného svetla na zadných sedadlách
Čo nás prekvapilo
Nepozorovateľne pracujúci systém odpájania valcov
Mazda 3 Hatchback e-Skyactiv G150 Homura
Cena (základ/test) 24 460 /28 939 €
Záruka 6 rokov alebo 150 000 km
Motor
Atmosférický zážihový R4/16V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 213 Nm pri 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 128 g/km.
Jazdné výkony a spotreba
0 – 100 km/h za 9,1. s, vmax = 206 km/h, spotreba WLTP/test 5,6/ 6,5 l/100 km.
Konektivita a nákladový priestor
230V – nie
AUX – nie
USB-A – 0×
USB-C – 4×
Wi-fi – áno
Zrkadlenie – áno
Uhlopriečka: 10,25´´
Batožinový priestor: 330 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov