Prvá jazda: KIA EV3 – Viac, než čakáte
Kia EV3 vstupuje na náš trh s veľkými ambíciami. A tie ani zďaleka nie sú nadsadené či nebodaj neoprávnené.
Keď u nás doma udreli prvé chladné dni, v okolí Lisabonu vládlo ešte nádherné slnečné počasie s 23 stupňami a blankytnou oblohou. Doma ľudia vyťahovali zimné kabáty, ale v Portugalsku to bolo ešte na krátke tričko. Ale ja som do Lisabonu, samozrejme, nešiel pre príjemné počasie, ale preto, aby som sa zoznámil s novou Kiou EV3. A musím povedať, že sa oplatilo…
Dizajn spája jednoduché línie s prepracovanými detailmi, čo v konečnom dôsledku vytvára vydarený celok. Prvá vec, ktorá ma prekvapila, sú priestorové pomery vo vnútri. EV3-ka je totiž oveľa väčšíia zvnútra, než sa zvonka zdá. A to platí pre pocit spoza volantu, pri sedení na zadných sedadlách aj v kufri. Začnem kufrom. Ten má v základe 460 litrov, dvojité dno a pod ním ešte konštruktéri našli priestor na výlisok s rôznymi priehradkami na drobnosti. Malý odkladací priestor je aj pod prednou kapotou, ten má objem 25 litrov a je vhodný napríklad na nabíjací kábel. Mimochodom, predná kapota je na plynových vzperách – luxusné riešenie, v tejto triede nie celkom bežné.
Zadné sedadlá sú príjemné na posed, pri mojej postave som mal za sebou dostatok miesta nad hlavou aj na kolená a chodidlá som si vedel zasunúť pod predné sedadlá. Síce tak akurát, ale vedel. Na druhej strane, hovorím o pozícii sám za sebou, a ja sedím za volanom v najnižšej polohe sedadla. Chválim veľmi príjemné hlavové opierky vzadu.
Vďaka horizontálnej štruktúre prístrojovej dosky a absencii stredového tunela pôsobí priestor vpredu vzdušne. Na podlahe medzi sedadlami je veľká odkladacia schránka s poličkou na nabíjanie mobilu. Zaujímavosťou je lakťová opierka. Pod ňou totiž nie je žiaden odkladací priestor, ale si z neho viete vysunúť stolík. Vraj na notebook počas nabíjania akumulátora na verejných nabíjačkách pri dlhších cestách. Osobne by som radšej chcel ten odkladací priestor pod lakťovou opierkou, notebook si aj tak dávam na kolená, resp. stehná. Myslím si, že táto polička minie svoj účel. Prístrojovej doske dominuje jeden širokouhlý displej, ktorý je v skutočnosti tvorený dvoma 12,3-palcovými displejmi, ale základné funkcie klimatizácie ovládate priamo. A vyzdvihol by som aj to, že pípanie na prekročenie povolenej rýchlosti a stráženie jazdných pruhov môžete vypnúť tiež priamo z volantu. Zaujímavosťou je QR kód na pravom kraji prístrojovej dosky s odkazom na „zelenú stopou“ auta.
Tichá a príjemná
Pri elektromobiloch je odhlučnenie mimoriadne dôležité, pretože pri absencii hluku motora všetky ostatné zvuky vystupujú do popredia. Podvozok, aerodynamika, vonkajšie okolie sú v EV3-ke veľmi dobre odhlučnené. Ešte aj motor je odhlučnený – od strany prevodovky a rozvodovky, resp. meniča a okolo „valca“ elektromotora je hlukovo absorpčná plsť. Nečudo, že som sa pri jazde cítil ako v aute, ktoré je o triedu vyššie. Elektromotor má výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 283 Nm, čo je viac než dosť. Vybrať si môžete z dvoch veľkostí akumulátora – 58,3 alebo 81,4 kWh. Pri prvom máte dojazd 436 km, pri druhom až do 605 km. Veľmi sa mi páči, že Kia vám dáva na výber pri rekuperácii. Môžete využiť jednopedálové ovládanie i-Pedal, automatickú rekuperáciu alebo tri stupne vlastnej rekuperácie pádlami pod volantom plus voľné rolovanie. Druhá vec, ktorá sa mi páči, je, že brzdový pedál má príjemnú spätnú väzbu a brzdná sila je konzistentná. O to viac, že to platí rovnako pri svižnej jazde, ako aj pri pokojnom presúvaní sa mestom.
V oboch režimoch som si celkom užil aj podvozok s dobre vyladenými SFD tlmičmi tretej generácie. Ide o tlmiče, ktoré sú pri vysokej frekvencii výkmitov kolesa mäkšie a naopak pri nízkej frekvencii – čo je typické pre dynamické manévre – zasa stvrdnú. Pritom to robia bez akejkoľvek elektroniky, čisto na mechanickom princípe. Nemajú žiaden elektronický snímač ani elektronický akčný člen. Pocitovo je auto na nerovnostiach príjemne komfortné, ale v rýchlych zákrutách sebavedomé. A verte mi, mali sme aj úseky s asfaltom blízkym slovenským cestám. Treba ale dodať, že som celý čas jazdil s verziou Earth, ktorá je vlastne jeden stupeň pod najvyšším stupňom výbavy a ktorá má ešte 17-palcové kolesá. Tie 19-ky, za ktoré si musíte priplácať, a ktoré má GT-Line v sérii, ani nie sú potrebné. Koniec-koncov ani so 17-kami nevyzerá EV3-ka o nič horšie.
Ako som už spomínal, vybrať si môžete z dvoch veľkostí akumulátora – 58,3 a 81,4 kWh, a štyroch stupňov výbavy – Light, Air, Earth a GT-Line, pričom základná cena je 38 690 eur, najvyššia 52 990. V Portugalsku som sa na Kiu EV3 navnadil, budem sa tešiť na jej riadny redakčný test.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov