Test: Suzuki Swift 1,2 DualJet 2WD GLX – Rozum aj cit
Suzuki Swift elegantne rieši tradičnú dilemu – má pri kúpe auta zvíťaziť hlava či srdce?
Štvrtá generácia mestského hatchbacku sa dizajnovo rodila v Turíne a myslím, že trochu tej talianskej hravosti novému Swiftu veľmi pomohlo. Veď aj mestské auto sa človeku musí páčiť a malo by ho chytiť za srdce. Sú dokonca ľudia, ktorí si auto kupujú výhradne srdcom, u ktorých je dizajn na prvom mieste. Povedzme si však úprimne, cieľová skupina japonskej značky Suzuki sa pri výbere auta riadi skôr rozumom.
Sú to ľudia, ktorí si potrpia najmä na funkčnosť a spoľahlivosť. Mimoriadne oceňujem, že nový Swift tieto dva pohľady spojil dokopy a vy sa tak nemusíte rozhodovať, či budete počúvať rozum alebo srdce, v tomto prípade bude spokojnosť na oboch stranách. Suzuki Swift totiž naďalej ostáva verné všetkému, čím vynikalo v predošlých generáciách.
S ľahkosťou
Silnou stránkou Swiftu je jeho obratnosť vyplývajúca z kompaktných rozmerov karosérie. Novinka má na dĺžku 3,9 metra, na šírku 1,7 metra, auto je meter a pol vysoké a rázvor osí náprav meria iba 2 450 milimetrov. Hoci som spomínal, že z dizajnu je cítiť talianske pero, pravda je aj tá, že v porovnaní s treťou generáciou nejde o žiadne revolučné zmeny, je to predsa Suzuki. Všimnúť si napríklad môžete, že zadné kľučky už nie sú integrované do C-stĺpika, ale vrátili sa späť na dvere.
Zaujímavým spôsobom Japonci vyriešili aj otázku svetelnej techniky, keďže nový Swift má vpredu už sériovo LED svetlá (žiarovky nájdete iba v smerovkách) a vzadu je tiež použitá kombinácia diód s klasickými žiarovkami. Na výber máte deväť jednotných farieb karosérie a štyri varianty s kontrastnou čiernou strechou. Farebná verzia testovaného modelu je kombinácia s názvom Cool Yellow Metallic / Mineral Gray Metallic. V základnej verzii GL stojí nový Swift na 15-palcových diskoch, dvojica vyšších výbav GL+ a GLX už má 16-palcové. Predné brzdy sú kotúčové, zadné bubnové. A nie je to žiadny problém, pretože aj štvrtá generácia Swiftu má takmer vo všetkých verziách hmotnosť pod jednu tonu, iba variant s pohonom všetkých štyroch kolies môže mať v závislosti od výbavy pohotovostnú hmotnosť 1 037 kg.
V súlade s pravidlami
Evolučnou zmenou prešiel aj interiér, ktorý sa naďalej z veľkej časti opiera o fyzické hardvérové ovládače, a to je za mňa dobrá správa. Páči sa mi dvojfarebné vyhotovenie palubnej dosky a chcem tiež pochváliť použité materiály. Plasty sú síce prakticky všade tvrdé, ale nenájdete tu žiaden klavírny lak, takže sa povrchy nepoškriabu tak rýchlo a veľmi dobre sa udržiavajú – nezacapkajú sa. Bol som milo prekvapený informáciou, že 9-palcový stredový displej so zabudovanou navigáciou a bezdrôtovým zrkadlením smartfónu je vo Swifte už od základnej verzie a tiež kvitujem dostatok miesta pre pasažierov na zadných sedadlách. Samozrejme, v rámci možností segmentu.
Škoda len, že vzadu nemajú cestujúci k dispozícii žiadny USB port či 12 V zásuvku. Chýbali mi tiež vrecká na zadnej strane predných sedadiel. Tie sú inak príjemne tvarované a relatívne mäkké, čo síce nemusí každému vyhovovať, ale ja som bol spokojný. V súvislosti s európskou legislatívou muselo Suzuki rozšíriť ponuku asistenčných systémov, takže Swift vás po novom upozorňuje na prekročenie rýchlosti a pritom sleduje, kam sa pozeráte. V aute je už zabudovaná aj predpríprava na alkohol tester, ktorý by mal byť čoskoro v nových autách taktiež povinný. Vo výbave GLX nechýba automatická klimatizácia, adaptívny tempomat ani systém udržiavania auta v jazdnom pruhu. Je tu parkovacia kamera aj zadné senzory, vpredu senzory nie sú ani za príplatok.
Jediná voľba
Pri výbere pohonu nebudete mať veľa práce, Suzuki má totiž pre Swift iba jeden motor. Je to 1,2-litrový atmosférický trojvalec s výkonom 61 kW (83 k), ktorý spolupracuje s integrovaným 12 V štartér-generátorom, preto aj pohonná jednotka nesie označenie mild hybrid. Konštruktéri sa pri vývoji zamerali na zvýšenie efektivity motora, čo sa im podarilo vďaka úpravám na fungovaní EGR ventilu, zmenám na variabilnom časovaní ventilov a tiež optimalizáciou vírenia zmesi vo valcoch. Aj preto sa kombinovanú spotrebu podarilo znížiť na 4,4 litra a po týždni testovania dodávam, že je aj v praxi dosiahnuteľná.
Zrýchlenie na stovku za 12,5 sekundy ani maximálna rýchlosť 165 km/h vám nevyrazia dych, ale Swift je napriek tomu dostatočne dynamický, najmä v meste do rýchlosti okolo 70 km/h. Za agilnosť vďačí mild hybridnému systému a tiež prvým trom krátkym prevodom. Štvrtý a najmä piaty prevodový stupeň sú už dlhé, aby Suzuki zvládalo aj diaľničné presuny bez akusticky nepríjemného vytáčania motora. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor na päťke 3 300 ot.min-1 a jazda je dostatočne komfortná. Na záver už len dodám, že Suzuki Swift môže mať aj v štvrtej generácii pohon všetkých kolies, avšak iba v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Naďalej ide o mechanické prepojenie náprav cez kardanový hriadeľ.
Stručne
Čo treba uznať
Auto navrhnuté s ohľadom na praktický život.
Čo nám chýbalo
Predné parkovacie senzory.
Čo nás prekvapilo
Spotreba 4,4 litra je bez problémov dosiahnuteľná v praxi.
Suzuki Swift a konkurencia:
Suzuki Swift
- nízka pohotovostná hmotnosť
- možnosť pohonu všetkých štyroch kolies
- úsporný mild hybrid
- menší objem batožinového priestoru
- mäkké predné sedadlá
Opel Corsa
- výborná osemstupňová automatická prevodovka
- s benzínovým trojvalcom dojazd viac ako 700 kilometrov
- možnosť vyhrať auto v súťaži Vodič roka 2024
- slabá grafika stredového displeja
- dekory s čiernym klavírnym lakom
Renault Clio
- rýchle a komunikatívne riadenie
- motor s nepriamym vstrekovaním
- prehľadný multimediálny systém a dobrá grafika obrazovky
- slabšie definovaný chod prevodovky
- trochu intenzívnejšie vibrácie na voľnobehu
Základné technické parametre
Suzuki Swift 1,2 DualJet Mild Hybrid 2WD GLX |
Opel Corsa 1,2 Turbo 96 kW 8°AT GS
|
Renault Clio TCe 90 Techno | |
Cena základ/verzia/test [€] | 16 140/18 390/19 190 | 15 990/ 22 290/– | 14 800/17 300/21 048 |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km | 2 roky bez obmedzenia km | 5 rokov alebo 100 000 km |
Motor [typ/valce/ventily] | atmosférický zážihový R3/12V + MHEV | preplňovaný zážihový R3/12V | preplňovaný zážihový R3/12V |
Objem valcov [cm3] | 1 197 | 1 199 | 999 |
Max. výkon – kombinovaný [kW (k)/ot.min-1] | 60,9 (83)/6 700 | 96 kW (130 k)/
5 500 |
67 (91)/4 500 – 5 000 |
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] | 111,8/4 500 | 230 Nm pri 1 750 | 160/ 1 500 – 3 750 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 12,5 | 8,7 | 12,2 |
Max. rýchlosť [km/h] | 165 | 208 | 174 |
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] | 4,4 | 5,4 – 5,7 | 5,2 – 5,3 |
Test AM [l/100km] | 4,5 | 5,3 | 5,4 |
Emisie CO2 [g/km] | 98 – 99 | 122 – 129 | 118 – 120 |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 3 860/1 735/1 495 | 4 061/1 960/ 1 435 | 4 053/1 988/1 440 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 450 | 2 538 | 2 583 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 949/ 416 | 1 233/417 | 1 191/477 |
230V – nie
AUX – nie USB-A – 2 × USB-C – 1× Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 9,0 Batožinový priestor: 265 dm3
|
230V – nie
AUX – nie USB-A – 0 × USB-C – 1× Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 10,0 Batožinový priestor: 309 dm3
|
230V – nie
AUX – áno USB-A – 2 × USB-C – 0× Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 9,3 Batožinový priestor: 318 dm3
|
Dlhodobý test – Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet Mild Hybrid 4WD 6MT Elegance – 3. časť
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov