Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Bosch Tech Days 2024 – Svet vedy a techniky

Bosch Tech Days vybraným novinárom z celého sveta ukázal, akým smerom sa bude v dohľadnej dobe uberať technika v autách.

Základ nášho skúmania sa odohral v maličkom nemeckom mestečku Renningen pri Stuttgarte. Počas dvoch dní som sa zoznámil s niektorými novými prvkami techniky zameranej na bezpečnosť z jazdy a na autonómne jazdenie. Niektoré z nich možno už čoskoro zažijeme v bežných autách.

Riadenie cez kábel

Testovacie vozidlo: Volkswagen Golf GTI. Klasický volant nie je spojený s riadením mechanicky, namiesto toho sa využívajú elektromotory. Výhoda? Jednoduchým stlačením tlačidla vie vodič nielen meniť tuhosť riadenia, ale aj prevodový pomer riadenia a to pokojne aj o polovicu. Z nudného auta sa tak razom môže stať zábavné auto. Nevýhoda? Volant ako hlavný komunikačný nástroj dáva skúseným vodičom aj spätnú väzbu. Tu sa spätnej väzby napr. pri prechode cez jamu nedočkáte.

Verdikt: Zaujímavé riešenie s potenciálom, ale mechanika je mechanika.

Brzdenie cez kábel

Testovacie vozidlo: Nissan Ariya. Riešenie, ktoré sa takmer určite bude využívať pri elektromobiloch. Niektoré kľúčové komponenty, ako napr. brzdový posilňovač, úplne vypadli. Inak systém funguje veľmi podobne ako pri aktuálnych brzdových systémoch. Vďaka tomu, že systém nepotrebuje niektoré rozmerné súčiastky, priestor pod kapotou sa môže využiť aj efektívnejšie.

Verdikt: Zaujímavé riešenie pre elektrickú dobu.

eBrake do nuly

Testovacie vozidlo: Jaguar I-Pace. Podobne ako pri vyššie zmienenej Arriyi má tento systém za úlohu zlepšiť pohodlie na cestách. Systém rieši problém, ktorý je pri elektromobiloch pomerne bežný. Veľmi ťažko sa totiž nastavuje optimálny nástup hydraulických bŕzd pri rekuperácii. Keď sa to nepodarí celkom dobre, auto pri nástupe hydraulických bŕzd trhne, brzdná sila je silno nelineárna a ťažko sa dávkuje brzdná sila. Ľuďom, ktorí vyžadujú maximálny komfort v aute, býva potom pri cestovaní zle. Systém eBrake toto eliminuje a zároveň funguje aj ako asistent rozbehu do kopca či asistent zjazdu z kopca. Všetko prebieha príjemne a plynulo.

Verdikt: Vyzerá, že to funguje bez problémov. Ostrá prevádzka ukáže.

Zber údajov

Testovacie vozidlo: Land Rover Defender. Na testovacom okruhu sme si pomocou integrovaných snímačov v aute vyskúšali zber a spracovanie údajov o vozovke. Na polygóne boli prichystané simulované výtlky či plocha so zníženou adhéziou. Na základe informácií systém dokázal pri opakovanej jazde vyhodnotiť nebezpečenstvo a včas na to vodiča upozorniť.

Verdikt: Užitočný systém, najmä ak sa budú údaje zdieľať medzi ďalšími autami a pre autonómne autá.

Tlakové spínače namiesto pedálov

Testovacie vozidlo: Jaguar I-Pace. Pri pohľade dovnútra nečakajte žiadne pedále s dráhou pohybu. Sú to len dve dotykové plochy, ktoré sa ovládajú nohami a sú citlivé na tlak. Priznám sa, opakovane som si to skúsil, ale toto riešenie ma vôbec nenadchlo. Cítil som sa ako v autíčku na kolotočoch. Zmyslom je šetrenie nákladov a priestoru v oblasti nôh vodiča.

Verdikt: Riešenie, na ktoré by som si ja zvykal len s ťažkosťami.

Riadenie dynamiky vozidla

Testovacie vozidlo: Porsche Cayenne. Organizátor pre nás pripravil losí test, v ktorom auto pracuje s brzdami, stabilizáciou, motorom, riadením a ďalšími systémami. Toto však bola jediná disciplína, v ktorej sme si nemohli vyskúšať auto spoza volantu, ale sme boli iba pasažieri, ja som sedel vzadu. Prvú jazdu testovací vodič absolvoval s vypnutým systémom. Cayenne sa rozbehol, vodič v slušnej rýchlosti vykonal losí test a keby som nemal zapnutý bezpečnostný pás, vzadu by som lietal ako handra. Pás sa mi doslova zarezal do brucha. Po zmene nastavení vodič jazdu zopakoval. Čuduj sa svete, auto bolo citeľne stabilnejšie a agilnejšie zároveň.

Verdikt: Z pohľadu spolujazdca to vyzerá, že systém skutočne autu pomáha zvládať krízové situácie.

Načo to?

Pýtate sa, na čo to všetko? No, musí sa šetriť. Bežné luxusné auto má teraz v sebe stovku riadiacich jednotiek, čo znamená aj vysoké náklady na vývoj a prevádzku či údržbu. Toto číslo má v horizonte niekoľkých rokov padnúť na minimum a rôzne systémy má nahradiť jedna centrálna riadiaca jednotka. Máte obavy, čo sa stane, keď dôjde k poruche? Pýtal som sa tiež na to. Niektoré z týchto systémov sú istené dvomi alebo tromi komunikačnými kanálmi, takže malo by to byť bezpečné. Všetko však ukáže až čas.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov