Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Čína pohrozila Európskej únii žalobou za dodatočné clá na dovoz čínskych elektromobilov

Európska komisia v stredu oznámila, že EÚ je pripravená uvaliť na dovoz elektromobilov z Číny dočasné dodatočné clá vo výške až 38,1 percenta.

“Čína si vyhradzuje právo podať sťažnosť u Svetovej obchodnej organizácie a podnikne všetky potrebné opatrenia na dôraznú obranu zákonných práv a záujmov čínskych podnikov,” uviedol dnes podľa agentúry DPA hovorca čínskeho ministerstva obchodu. Dodatočné clá by podľa neho podkopali obojstranne výhodnú spoluprácu v oblasti elektromobilov a narušili globálny automobilový priemysel a jeho dodávateľský reťazec.

Európska komisia vlani v októbri začala vyšetrovať subvencovanie výroby elektromobilov v Číne. Vyšetrovanie uzavrie až na konci októbra, kedy prijme konečné rozhodnutie ohľadom zavedenia dodatočných ciel, ktoré podľa agentúry Reuters obvykle platia päť rokov. Do deviatich mesiacov od začatia vyšetrovania, teda do 4. júla, má ale možnosť uložiť dočasné clá. V stredu komisia uviedla, že dočasné clá zavedie 4. júla, ak v rokovaniach s čínskymi úradmi v tejto záležitosti nenastane žiadny prielom. EÚ by tieto nové clá vyberala navyše k doterajšiemu desaťpercentnému clu.

Čína postup EÚ kritizuje a označuje ho za jasnú ukážku obchodného protekcionizmu. Panujú obavy, že Peking prijme odvetné opatrenia. Čínske štátne médiá už podľa agentúry Reuters informovali, že niektoré čínske podniky sa chystajú požadovať antidumpingové vyšetrovanie časti dovozu mliečnych produktov a bravčového mäsa z EÚ. “Sme znepokojení,” uviedol šéf hlavného francúzskeho poľnohospodárskeho zväzu FNSEA Arnaud Rousseau.

Šéf BMW clá kritizuje 

Šéf nemeckej automobilky BMW Oliver Zipse skritizoval rozhodnutie Európskej komisie zaviesť od júla dovozné clá na čínske elektrické vozidlá.  “Clá nie sú dobrým riešením,” povedal Zipse v reakcii na rozhodnutie EK. Podľa neho Európska komisia v skutočnosti európske podniky aj európske záujmy poškodzuje.

Šéf BMW varoval, že protekcionizmus v obchode môže vyvolať špirálu vzájomných protiopatrení, čo v konečnom dôsledku povedie k izolácii. “Ochranárske opatrenia, ako je aj zavedenie dovozných ciel, nám nepomáhajú zvyšovať konkurencieschopnosť na medzinárodných trhoch,” povedal Zipse.

BMW niektoré elektrické vozidlá vyrába v Číne, pričom ich odtiaľ dodáva na európsky trh. Opačne, iné modely vyrábané v Bavorsku dodáva na čínsky trh, ktorý je najväčším automobilovým trhom na svete.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov