Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Prvá jazda: MERCEDES-BENZ Vito, eVito, Sprinter a eSprinter – Ešte viac profi

Mercedes-Benz nám vo Frankfurte predstavil modernizované úžitkáče Vito a Sprinter, spolu s ich elektrickými verziami eVito a eSprinter.

Elektrifikácia sa nevyhýba ani oblasti ľahkých úžitkových vozidiel a Mercedes-Benz má elektrické verzie všetkých svojich modelov v tomto segmente už niekoľko rokov. Teraz je však na prahu do novej fázy, pripravuje sa na uvedenie celkom novej elektrickej architektúry pre ľahké úžitkové vozidlá – VAN.EA (Van Electric Architectire), ktorá bude plne modulárna a škálovateľná. Prvé nové modely postavené na tejto platforme plánuje spoločnosť uviesť na trh v roku 2026 a do roku 2030 by mal predaj čisto elektrických „vanov“ na tejto báze predstavovať viac ako 50 % z celkového predaja. Slovko vanov je v úvodzovkách, pretože v skutočnosti nejde len o vany s plechovými skriňami, ale aj o ďalšie karosárske verzie vrátane podvozkov na prestavbu. Veď až 50 % „vanov“ Mercedes-Benz ide na dedikovanú prestavbu pre špecifické účely zákazníka. Aktuálne vo Frankfurte nad Mohanom značka predstavovala ešte modely eVito a eSprinter postavené na pôvodnej platforme, oba modely však výrazne inovoval.

eVito

Začnime modelom eVito. Vo verzii skriňovej dodávky Panel Van je k dispozícii s akumulátorom s využiteľnou kapacitou 60 kW, ktorý dáva predpoklad dojazdu podľa WLTP 242 – 319 km. Elektromotor vyvinie maximálny výkon 85 kW a výrobca deklaruje spotrebu 21,2 – 26,9 kWh/100 km. Vstavaná nabíjačka na striedavý prúd má výkon 11 kW, jednosmerná nabíjačka má výkon 50 kW, v opcii však môžete mať 80 kW nabíjačku. S ňou nabijete akumulátor z 10 na 80 % za zhruba 35 minút.

V presklenej verzii Tourer máte na výber dve verzie – so 60 alebo 90 kWh akumulátorom, obe verzie však majú identický motor, ktorý vyvinie 150 kW a pri ktorom výrobca deklaruje spotrebu 26,9 – 30,1 kWh/100 km. V závislosti od verzie má eVito Tourer dojazd s menším akumulátorom 217 – 239 kM, s väčším 322 – 370 km. Striedavá nabíjačka má výkon 11 kW, jednosmerná má pri menšom akumulátore 80 kW, pri väčšom 110, vďaka čomu aj väčší akumulátor nabijete z 10 na 80 % za cca 40 minút.

Vo všetkých prípadoch – pri verziách Panel Van aj Tourer – sa bavíme o lítiovo-iónovom akumulátore, elektromotore umiestnenom na prednej náprave a všetky majú štyri jazdné režimy – MR (Maximum Range), E (Eco), C (Comfort) a S (Sport) a tiež niekoľko režimov rekuperácie – inteligentnú DAUTO a manuálnu (D-, D, D+ a D++) s možnosťou zmeny intenzity pádlami pod volantom. Samozrejmosťou je funkcia e-Pedal. Súčasťou výrazne optimalizovaného tepelného manažmentu je využívanie stratového tepla z elektromotora, ktoré zaváži najmä v zime. Pre čo najrýchlejšie nabíjanie majú všetky verzie funkciu predohrevu akumulátora, ktorú teraz môžete spustiť aj cez menu infotainmentu MBUX. Navigácia optimalizuje trasu s o ohľadom na čo najkratšie časové straty na nabíjanie. Nechýba služba Mercedes Me Charge.

K dispozícii ostávajú aj dieselové „vitá“, konkrétne v štyroch výkonových verziách – 75, 100, 120 a 140 kW. Najslabšia verzia má pohon zadných kolies, ostatné si môžete dopriať aj s pohonom všetkých štyroch kolies. Koncom roka by ponuku mala obohatiť aj benzínová verzia s mild hybridnou technológiou dostupná pre Vito Tourer a Vito Mixto. Vito aj eVito dostali štandardne nový informačno-zábavný systém MBUX, k dispozícii sú svetlomety Multibeam LED a nechýba množstvo asistenčných systémov – medi nimi Active Brake Assist s funkciou Cross-Traffic.

eSprinter

Nový eSprinter už využíva nový modulárny koncept, ktorý pozostáva z troch častí – prednej časti s kabínou a prvkami pre komponenty vysokonapäťového systému, stredového modulu pre akumulátor a zadnej časti s elektromotorom a zadnou nápravou. To umožňuje adaptovať platformu širokej škále verzií tohto modelu, takže eSprinter ponúka širší rozsah verzií ako prvá generácia a stáva sa tak atraktívnym pre mnohé nové aplikácie – skriňovú dodávku bude v krátkom čase nasledovať podvozok na nadstavby. Zákazníci si môžu vybrať z troch veľkostí akumulátora – 56, 81 a 113 kWh, a to sa bavíme o využiteľnej kapacite. V prvom prípade máte normovaný dojazd do 233 km, v druhom o 329 a v treťom o 478. Na AC nabíjačke môžete využiť výkon 11 kW, na DC nabíjačke 50 alebo v opcii 115 kW, vďaka čomu aj najväčší akumulátor nabijete z 10 na 80 % za 42 minút.

Mimochodom, Mercedes-Benz buduje vlastnú sieť nabíjacích staníc. Zákazníci si môžu vybrať z dvoch verzií motora – s výkonom 100 alebo 150 kW. Veľkou zmenou je práve nový motor – elektrický Sprinter po novom využíva synchrónny elektromotor s permanentným magnetom na zadnej náprave. Doteraz používal asynchrónny s indukčným budením a poháňal prednú nápravu. Nechýba inteligentná rekuperácia a niekoľko stupňov manuálnej navigácie s inteligentným plánovaním trasy. Aj eSrprinter má okrem tepelného čerpadla a systému využívania zvyškového tepla z akumulátora aj systém využívania tepla z elektromotora. To sa využíva najmä na vykurovanie kabíny. Aj Sprinter dostal nový systém MBUX, ten napríklad rozpoznáva, z ktorej strany sa ozval príkaz aktivácie vyhrievania sedadiel a automaticky ho spustí na príslušnej strane. Ložný priestor siaha až do 14 m3, po prvýkrát môže eSprinter ťahať príves s hmotnosťou do 2 ton. Zaujímavosťou je možnosť predĺžiť štandardnú záruku na akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km na 8 rokov alebo 300 000 km.

Aj v prípade Sprinteru ostávajú v ponuke dieselové verzie s pohonom FWD, RWD a AWD, manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Samozrejmosťou je množstvo bezpečnostných systémov, novinkou je systém Moving-Off Information Assist, Active Braje Assist  s funkciou Cross-Traffic a systém Side Guard po novom reaguje aj na chodcov a cyklistov.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov