Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Už ste si osvojili pojem runflat pneumatiky?

Pneumatiky s núdzovým dojazdom sú v princípe také, na ktorých sa dá jazdiť aj s defektom.

Myšlienka runflat pneumatík má korene v armádnych podmienkach, prvý raz sa začala skloňovať ešte pred koncom druhej svetovej vojny. Práve bojové vozidlá totiž potrebujú ostať mobilné a bojaschopné aj po tom, čo nepriateľ poškodí ich kolesá. V osobných automobiloch sa táto technológia začala využívať koncom 80. rokov minulého storočia. Väčšina súčasných runflat pneumatík je schopná fungovať aj po prepichnutí, no výrobcovia vo väčšine prípadov hovoria o dojazde nanajvýš 80 kilometrov a to pri rýchlosti najviac 80 km/h.

Označenie, použitie, princíp fungovania

Všeobecne sa runflat pneumatiky označujú skratkou ROF. V praxi však mnohí výrobcovia označujú tento typ pneumatík po svojom. Tak napríklad: ZPS (Michelin, Yokohama), EMT (GoodYear), RFT (Bridgestone), SSR (Continental), DSST (Dunlop), HRS (Hankook). Runflat pneumatiky sa spravidla používajú pri drahších modeloch, pri ktorých je predpoklad častej rýchlej jazdy po diaľniciach. Ak je totiž auto obuté na runflat pneumatikách, nerozhodí ho ani náhle prepichnutie gumy pri diaľničnej rýchlosti. Poškodenie klasickej pneumatiky v takom prípade môže v extrémnejších prípadoch znamenať aj úplnú stratu kontroly nad vozidlom. Dnes sa v dôvodoch použitia renflat pneumatík dostáva do popredia aj priestorová úspora, resp. úspora hmotnosti.

V praxi poznáme dva základné druhy runflat pneumatík – samonosné a využívajúce podporný prstenec, plus existujú aj pneumatiky s funkciou samo-utesnenia. Samonosná runflat pneumatika má zosilnené bočnice po oboch stranách s obsahom pryžovej zmesi, čím sa eliminuje sploštenie pneumatiky v prípade straty tlaku. Takéto pneumatiky zaisťujú udržanie pneumatiky na ráfiku aj vtedy, ak dôjde k úplnej strate tlaku. Tvrdé a odolné bočnice podopierajú hmotnosť vozidla a bránia kordovej vrstve pneumatiky, aby sa dostala do kontaktu s ráfom kolesa. Ich cena je asi 2-krát vyššia než cena bežných pneumatík. Runflat pneumatika s podporným prstencom je taká, kde je spomínaný prstenec nalepený na disk kolesa a v prípade straty tlaku v pneumatike sa oň behúň oprie, čím zabraňuje splošteniu a prerezaniu bočnice. V podstate sa stará o oporu pozdĺž celého obvodu pneumatiky. Tieto pneumatiky vydržia veľmi silnú záťaž. Často sa inštalujú na obrnené vozidlá, ako napríklad na oficiálne štátne autá. Sú tiež dosť drahé, obvykle drahšie než samonosné. Ich používanie si vyžaduje inštaláciu špeciálnych ráfov kolies. V oboch prípadoch musí mať auto systém monitorovania tlaku vzduchu v pneumatikách, pretože vodič nemusí zistiť, že mu unikol vzduch z pneumatiky, resp. pneumatík.

Contiseal – samo-tesniace pneumatiky

Technológia ContiSeal na pneumatikách spoločnosti Continental dokáže eliminovať asi 80 % všetkých poškodení behúňa do priemeru približne 5 mm, ide o najznámejší samotesniaci druh pneumatík na trhu. Tieto pneumatiky sú asi o 10 až 20 % drahšie než bežné pneumatiky a môžu sa inštalovať na autá, ktoré nemajú systém monitorovania tlaku v pneumatikách. Vnútorná lepivá viskózna tesniaca vrstva všetky drobné defekty okamžite sama zacelí, bez nutnosti zastavovať vozidlo a riešiť opravu. Jazda navyše môže pokračovať bez obmedzenia, pretože funkcia plášťa zostáva zachovaná, rovnako ako pri pneumatikách bez poškodenia. Práve preto sa však odporúča pravidelná kontrola stavu pneumatík a tiež treba mať na pamäti, že aj v tomto prípade je potrebné defekt opraviť v pneuservise.

Výhody/nevýhody

Začnime tým, že na použitie runflat pneumatík musí byť prispôsobené samotné auto. Máme na mysli nastavenie odpruženia (nakoľko runflat pneumatika je ťažšia a má horšie tlmiace vlastnosti). Práve preto sa runflat pneumatiky obúvajú na modely, pri ktorých výrobca počítal s použitím tohto druhu pneumatík a nastavil podľa toho systémy pruženia. S tým potom súvisí aj fakt, že auto, na ktorom sú namontované runflat pneumatiky, musí mať správne fungujúce snímače tlaku v pneumatikách (inak by vodič nemusel vôbec spozorovať, že má defekt). Ďalším faktom je, že runflat pneumatiky vám nenamontujú ani neopravia v hocijakom pneuservise, zväčša to vedia iba v tých profesionálnych. V princípe runflat pneumatiky zvyšujú bezpečnosť jazdy, keďže koleso nemusíte meniť hneď po prepichnutí gumy, neraz aj na nebezpečnom mieste. Tiež platí, že so sebou nemusíte voziť rezervné koleso. Runflat pneumatiky sú zároveň odolnejšie voči mechanickému poškodeniu aj za bežnej prevádzky a lepšie je chránený aj disk kolesa. Runflat pneumatiky sú drahšie a tiež treba mať na pamäti, že nie sú všemocné. Napríklad, ak je poškodenie extrémne veľké a bočnica sa roztrhne. Runflat pneumatiky si môžete kúpiť ako letné, zimné i celoročné.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov