Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Automobilky majú veľký problém splniť prísne emisné limity

V roku 2021 nadobudnú účinnosť nové nariadenia EÚ o emisiách, ktoré sa týkajú aj nových automobilov. A zdá sa, že ani Covid-19 to neodvráti.

Dosiahnuť nové ciele v oblasti CO2 bude zložitejšie v dôsledku pandémie koronavírusu. Môže za to predovšetkým rapídny pokles predaja nových áut, ktorý sa v marci v Európe prepadol o 55% a za prvý štvrťrok o 26 %. K tomu je nutné prirátať aj výpadky výroby a s tým súvisiace udržanie pracovných miest. To teda znamená, že automobilky budú mať menej peňazí, ktoré by teoreticky mohli investovať do vývoja.

Nové emisné limity zakazujú prekročiť flotilové emisie na úrovni 95 g/km CO2. Dnes je limit 120 g/km a aj tak s tým majú automobilky problém.

Najlepšia je aktuálne Toyota (97,5 g/km) Citroen (106,4 g/km), Peugeot (108,2 g/km) a Renault (113,3 g/km). Na druhej strane rebríčka sú Audi (130,3 g/km), Volvo (133,8 g/km), Mazda (135,4 g/km) a Mercedes (140,9 g/km).
Automobilka bude musieť zaplatiť EÚ za každý prekročený gram 95 eur. Pokuty sa tak veľmi rýchlo môžu vyšplhať na desiatky miliárd eur, čím by EÚ aspoň čiastočne pokryla výdavky, ktoré Covid-19 spôsobil.

Riešenie?

Jednoznačné riešenie podľa kompetentných neexistuje. Mohli by sme ich kategorizovať do  troch skupín. Na jednej strane stoja zástancovia presadenia nových limitov vrátane sankcií, na strane druhej sú tu aj ekonomicky racionálnejšie riešenia. Tie môžete rozdeliť do dvoch zvyšných dvoch možností. Prvá racionálnejšia skupina žiada podržať pôvodne platné limity ešte na nejaký čas, kým sa situácia na svetových trhoch upokojí, druha racionálnejšia skupina žiada presadiť nové limity, avšak bez sankcionovania zo strany EÚ.

Tieto 2 priaznivejšie riešenia by pomohli automobilkám prečkať neľahkú ekonomickú situácii. Druhy priaznivejší návrh by ich navyše naďalej nútil vyvíjať ekologickejšie pohonné jednotky. Čo si myslíte vy? Ktorý názor by bolo vhodné presadiť?

Foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov