Toyota využíva v autách rastlinné vlákna
Ľahké a sofistikované materiály, ako sú napríklad rastlinné vlákna, majú zohrávať významnejšiu úlohu nielen v konštrukciách automobilov značky Toyota. Jednou z takto využívaných rastlín je ibištek konopovitý (kenaf – Hibiscus cannabinus).
Príkladom praktického využitia rastlinných vlákien v automobilovom priemysle je napríklad kompozit obsahujúci rastlinné vlákno použité v koncepčnom vozidle Toyota LQ. Ďalším z nich je uhlíkové vlákno, ľahké a pritom odolné. To má ale dve vady, a to vysokú cenu a prácnosť výroby.
Elektrifikovaná Toyota LQ má časť čalúnenia na vnútornej strane dverí vyrobenej z nového materiálu, ktorý vytvorila japonská automobilka spoločne s nemeckou firmou Covestro. Kompozit predstavuje kombináciu dvojzložkovej polyuretánovej peny a tropickej rastliny ibištek konopovitý.
Toyota už 20 rokov využíva k výrobe ľahkých a pevných kompozitov priaznivých pre životné prostredie. Ibištek je rýchlo rastúca rastlina, ktorá účinne pohlcuje oxid uhličitý z atmosféry. Pochádza z Afriky, ale pestuje sa v tropickom pásme celej planéty, vrátane USA, Japonska, Číny, Indie, Juhovýchodnej Ázie a Brazílie.
Kenaf, ako sa vlákno ibišteku konopovitého označuje, stále častejšie priťahuje pozornosť automobilového priemyslu ako cenovo dostupný materiál s veľmi dobrými mechanickými vlastnosťami. Vďaka nízkej hmotnosti materiálu s obsahom kenafu je obloženie dverí Toyoty LQ o 30 % ľahšie než diely vyrobené z tradičných materiálov.
Kompozity z polyuretánovej peny vystužené kenafom majú veľmi nízku hustotu, menej než 1 kg/m2, a súčasne sa vyznačujú značnou odolnosťou. Toyota Boshoku zahájila výskum využitia rastlín v hmotách na začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia. Firmu motivovala najmä snaha o to, aby boli automobily priaznivejšie pre životné prostredie.
V tejto úlohe sa osvedčil najlepšie práve ibištek konopovitý, teda kenaf, ktorý sa predtým relatívne často využíval v textilnom priemysle. Toyota aktuálne pracuje na výstavbe kompletného procesu výroby tohto materiálu, ktorý zatiaľ našiel využitie len v prípade modelu Toyota LQ. Finálny produkt má mať podobu plátov, z ktorých sa budú formovať komponenty do automobilov.
-jj-, zdroj a foto: Toyota
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov