Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Scania AXL: Bez kabíny aj šoféra

Spoločnosť Scania, ktorá je súčasťou koncernu Volkswagen, zaujala pozornosť odborníkov aj laickej verejnosti ďalšou štúdiou robotického nákladného vozidla budúcnosti. Plne autonómny koncept bez kabíny pre šoféra dostal pracovný názov AXL.

Povrchové doly a veľké uzatvorené staveniska sú príkladmi ideálneho prostredia pre zavádzanie autonómnej prevádzky, pretože sa jedná o dobre kontrolované plochy. V prípade autonómnych vozidiel je software v
mnohých ohľadoch dôležitejší ako hardware. Koncept Scania AXL je riadený a monitorovaný inteligentným riadiacim prostredím.

Napríklad v povrchových doloch autonómne operácie uľahčuje logistický systém, ktorý hovorí vozidlu, čo presne má robiť. „S konceptom vozidla Scania AXL robíme významný krok smerom k inteligentným dopravným
systémom budúcnosti, v ktorých samo-riaditeľné vozidlá budú hrať prirodzenú úlohu,“ tvrdí Henrik Henriksson, prezident a generálny riaditeľ Scania.

 

Spaľovací motor, ktorý poháňa túto štúdiu, je príkladom toho, ako sa môžu kombinovať tradičné a nové technológie. Spaľuje sa v ňom obnoviteľné bio-palivo. Robustné a výkonné funkcie aj konštrukcie
konceptu Scania AXL odpovedajú náročnejšiemu prostrediu v povrchových doloch a na veľkých staveniskách.

„Už teraz u zákazníkov prevádzkujeme autonómne nákladné vozidlá. Doteraz však zahŕňali aj  priestor pre záložného šoféra, ktorý môže v prípade potreby zasiahnuť. Scania AXL nemá kabínu pre vodiča, a to zásadným
spôsobom mení pravidla hry,“ uviedol Claes Erixon, vedúci výskumu a vývoja vo firme Scania.

Nový inteligentný predný modul nahrádza tradičnú kabínu, ale aj bez kabíny je tento koncept ľahko rozpoznateľný ako vozidlo značky Scania. Koncept Scania AXL mal premiéru naživo v rámci Dňa inovácií Skupiny Traton, ktorý sa uskutočnil začiatkom týždňa v ukážkovom centre Scania v meste Södertälje.

Využitím kamier a radarových aj lidarových senzorov urobili inžinieri zo spoločnosti Scania významné kroky smerom k úplne autonómnym vozidlám. Výzva spočívala v nahradení ľudského zraku a schopnosti ľudského mozgu spracovávať rozhodnutia založené na tom, čo oko vidí. Autonómne vozidlá sa často spoliehali na dáta z kamier a radaru.

Radarové senzory sú spoľahlivé, avšak ich rozlíšenie neumožňuje identifikáciu chodcov a malých objektov nachádzajúcich sa vo väčšej vzdialenosti. Kamera ponúka dostatočnú úroveň detailov a dobrý prehľad v
dvojrozmernom formáte, ale vyžaduje rozsiahli software pre prevod 2D obrazu okolitého prostredia do 3D formátu.

Aby mohla byť zaručená bezpečná autonómna jazda, je potrebný ďalší senzor. Nazýva sa lidar (Light Detection And Ranging), čo je skratka pre detekciu svetla a meranie vzdialenosti. „Potrebujeme, aby sa funkcie
senzorov prekrývali, teda aby mohol senzor slúžiť zároveň ako záloha a v prípade potreby prevziať funkcie iného senzoru,“ argumentuje Fredrich Claezon, systémový architekt pre autonómne vozidlá.

Čo sa stane v prípade, keď kamera a radar navrhnú protichodné informácie? Ktorému z týchto senzorov by sme mali veriť a dať prednosť? Podľa zástupcov spoločnosti Scania s lidarom získame lepší základ pre konečné rozhodnutie. “Systém ešte nie je natoľko chytrý, aby ho bolo možné použiť na cestách, ale je určite dosť chytrý na to, aby mohol byť prevádzkovaný v doloch,“ poznamenal vývojový inžinier Magnus Granström z oddelenia vývoja autonómnych systémov.

Ľudské oko nie možné ľahko nahradiť, ale pomocou senzorov je možné získať relatívne dobrý prehľad o okolí. „V tomto prípade vidíme, čo potrebujeme vidieť,“ vysvetľuje Granström. „Jazda v dole je dosť  jednoduchá a predvídateľná. Pokiaľ jazdíte v dynamickejšom a menej čitateľnom prostredí, je potrebné zohľadniť viacero aspektov.“

Nebolo ľahké rozhodnúť, ako komplexný by mal systém byť. To zahŕňa nájdenie rovnováhy medzi vývojom obecnejšieho systému pre mnoho aplikácií a zaistením potrebnej robustnosti a spoľahlivosti systému
konkrétne pre ťažobný priemysel. „Scania AXL s najväčšou nie je vhodná pre jazdu v meste, avšak vzhľadom k predpokladanému prostrediu a plánovaným úlohám je dostatočne chytrá,“ tvrdí Granström.

-jj-, foto: scania

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov