Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


TÉMA: Nestíhate STK?

Dostupnosť služieb STK a EK je u nás stále aktuálnou témou. Otvoriť systém, alebo hľadať komplexnejšie riešenie? Problematika je príliš zložitá, než aby sme ju odbili iba liberalizáciou!

Prvý pokus úplne otvoriť sieť staníc STK a EK bol stiahnutý z rokovania parlamentu. Je tu čas na to, aby sme sa pokúsili nájsť riešenia, ktoré budú riešiť nielen súčasný stav, ale bude reflektovať aj očakávanú budúcnosť. Nehľadajme univerzálny (celoplošný) kľúč, podľa mňa taký neexistuje. Ak chceme hľadať riešenie, musíme si presne a pravdivo zadefinovať súčasný stav. Štát tvrdí, že motoristi nemajú možnosť absolvovať kontrolu svojho vozidla včas, lebo sú dlhé čakacie lehoty. Asociácia STK naopak štatistikami doložila, že je súčasná sieť vyťažená iba na približne 50 %. Aj keď sa to možno nezdá, obidve tvrdenia môžu byť pravdou.

Nikoho neprekvapí tvrdenie, že v niektorých regiónoch jazdí po cestách podstatne viac automobilov, než v iných. Navyše, služobné autá, hoci jazdia po celom Slovensku, sú veľmi často registrované v centrále. Či už sú registrované na lízingovú spoločnosť, alebo priamo na firmu. A tu môže vzniknúť problém. Myslím si preto, že súčasnú sieť by nebolo rozumné otvárať celoplošne, ale iba v oblastiach, kde je kapacita nedostatočná. Všetky stanice odosielajú údaje o vykonaných kontrolách do centrálnej databázy, a tak je možnosť overiť si vyťaženosť aktuálnych staníc relatívne rýchlo dostupná. Ak by si navrhovateľ dal takúto analýzu vypracovať, bolo by argumentácia o potrebe rozšírenia siete v kritických regiónoch opodstatnená. Naopak, návrh otvoriť sieť celoplošne, vyznieva ako nekoncepčný.

Svoju úlohu v problémoch s dostupnosťou môže vznikať aj v určitých obdobiach, počas ktorých sa u nás autá kupujú, a teda aj registrujú, najviac. Logicky z toho totiž vyplýva, že veľmi podobný budú mať aj dátum povinnosti pristaviť vozidlo na kontrolu. Chápem majiteľov vozidiel, že na kontrolu nechcú ísť skôr, než im to ukladá zákon. Skrátili by si tak obdobie, počas ktorého je kontrola platná. Existuje riešenie? Samozrejme áno. Do návrhu zákona stačí zapracovať prechodné obdobie. Na stanicu sa motorista môže dostaviť v lehote 30 dní pred jej exspiráciou. Ak tak vykoná v tomto termíne, termín exspirácie platnosti to neovplyvní.

Toto sú iba dva argumenty z mnohých, prečo by sme k zásahu do siete staníc STK a EK mali pristupovať až po dôkladne analýze súčasného stavu. Ak bude trh so stanicami presýtený, nastane boj o zákazníka. Všetci si určite vieme predstaviť, aké možnosti získať zákazníka prevádzkovatelia staníc majú. „Prinútime“ ich zatvárať oči? Nemali by sme!

 

Text: Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov