Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Pick up? Nič nového pre storočné Mitsubishi

Globálny trh pick-upov bol kedysi doménou hŕstky výrobcov automobilov, no zdá sa, že dnes zažíva renesanciu a teší sa nástupu stále nových a nových hráčov na trh.

Bez ohľadu na dynamický vývoj situácie na globálnych trhoch sa fanúšikovia modelu L200 môžu spoľahnúť na sedem desiatok rokov skúseností a prítomnosti na trhu, kde automobilka Mitsubishi Motors pôsobí už od doby, kedy začala vyvíjať svoj nový pick-up postupne od malého vozidla Mizushima (1946) cez predchodcu modelu Forte, uvedeného v septembri 1978.

Od modelu Mizushima až po Colt…

Ak sa obzrieme hlbšie do histórie, prvým krokom Mitsubishi v segmente pick-upov pred sedemdesiatimi rokmi bolo úspešné predstavenie skromných vozidiel, ako bol v roku 1946 model Mizushima – nenáročný trojkolesový pick-up s nosnosťou 0,4 tony, pochádzajúci z vývoja Mizushima Motor Vehicle Works či model Leo v roku 1959.

    

K budovaniu renomé Mitsubishi v segmente pick-upov prispeli aj vzdialenejší príbuzní, ako napr. dvojtonový Jupiter Junior, a to až do príchodu poltonového pick-upu Colt (prvý krát v roku 1967), postaveného na rámovej konštrukcii vtedajšieho automobilu Colt 1000F. Obľuba tohto modelu opäť potvrdila schopnosti Mitsubishi odhadovať budúce trendy a dopyt zo strany zákazníkov.

… k modelu Forte …

Začiatkom 70. rokov minulého storočia v Mitsubishi usúdili, že k zvýšeniu atraktivity v očiach potenciálnych zákazníkov by mohol prispieť štýl viac zameraný na samotných pasažierov. Do procesu návrhu sa zapojila spoločnosť Chrysler Corporation, keďže nový pick-up mal byť navrhnutý pre exportné trhy, najmä pre USA; Chrysler Corporation vtedy totiž predávala vozidlá Mitsubishi pod svojím logom.

… prišiel model L200 …

Po veľmi dôkladnom výskume a vývoji bolo nakoniec v roku 1978 predstavené Mitsubishi Forte (na mnohých zahraničných trhoch uvádzané ako L200), teda osem rokov po vzniku prvých konštrukčných návrhov – avšak toto osemročné úsilie sa bohato vyplatilo.

Už v prvom roku dosiahli predaje objem 45 tisíc vozidiel a rok potom ešte prudko vzrástli na viac ako 100 tisíc kusov. V samotnom USA sa vtedy predávalo cca 5 tisíc týchto vozidiel mesačne. Model ponúkaný automobilkou Chrysler v USA pod označením Dodge D-50 alebo tiež Plymouth Arrow Truck si veľmi rýchlo získal priazeň zákazníkov a magazín “Pickup, Van and 4WD” ho v roku 1979 dokonca označil za pick-up roka. Od roku 1983, kedy spoločnosť MMC začala v USA predávať automobily pod svojou vlastnou značkou, sa model Forte ponúkal pod označením ‘Mighty Max’.

Prvá generácia modelu L200, modernizovaná v roku 1986 – teda v rovnakom roku, kedy model Forte opustil japonský trh – aj naďalej priťahovala veľa záujemcov o nové vozidlo, keďže predajné objemy v období 1985 až 1987 dosahovali cca 130 tisíc vozidiel ročne, čo dokazuje schopnosti tohto modelu osloviť široké masy zákazníkov.

   

… k modelu Strada I …

Hlavný bod zvratu prišiel v roku 1991, kedy modelový rad Strada v Japonsku aj na zahraničných trhoch nahradil vozidlá Forte a súčasne sa zmenila koncepcia vozidla smerom k robustným pick-upom v štýle SUV, schopným zvládať akékoľvek podmienky, v súlade s novými trendmi v dopyte na exportných trhoch.

To znamenalo koniec pre označenie Forte a s ním aj imidž ľahkého úžitkového vozidla, ktorý si tento modelový rad v Japonsku tak dlho pestoval. Zástupcovia spoločnosti Mitsubishi Motors sa snažili vyhovieť novým spotrebiteľským trendom a pochopili potrebu rozširovať vlastnú ponuku v segmente športovo úžitkových vozidiel, aby využili rastúceho nadšenie verejnosti pre aktívny “životný štýl”.

Strada plnila túžby

Prvá generácia modelu Strada začala spájať typické charakteristiky robustného športového pick-upu do akýchkoľvek podmienok s pohodlím, po ktorom používatelia začali túžiť. K zaujímavému efektnému vzhľadu prispela mohutná maska ​​chladiča, rozšírené lemy blatníkov, najširšie pneumatiky v danej triede a disky kolies z ľahkých zliatin, rovnako tak ako dvojitý ochranný rám z ocele v oblasti strechy. Interiér pick-upu Strada vo variante Double Cab svojim premysleným vybavením pripomínal skôr bežný osobný automobil.

K všestrannosti prispela najväčšia ložná plocha v danej triede, zatiaľ čo veľká 75-litrová palivová nádrž zabezpečila vynikajúcu dojazdovú vzdialenosť. Vznetový agregát s objemom 2.5 litra 4D56 Cyclone T-Diesel potom zase umožňoval vydať sa na akúkoľvek výpravu.

… Strada II a konečne … Triton …

Druhá generácia modelu Strada, navrhnutá v Japonsku a v roku 1996 uvedená na svetové trhy, sa vyrábala vo výrobných závodoch spoločnosti MMC Sittipol v Thajsku. Táto premiéra nasledovala po rozhodnutí MMC centralizovať všetku výrobu jednotonových pick-upov do tejto krajiny.

Nový štýlový pick-up, na exportných trhoch známy pod označením L200, sa z pohľadu MMC, MMTh a MME stal skutočným bestsellerom – celkové predaje totiž presiahli 700 000 vozidiel. Úspech L200 znamenal aj ďalšie úspešné etablovanie výrobnej spoločnosti Mitsubishi Motors (Thajsko) Co., Ltd., kde bola 25. augusta 2005 predstavená nová L200, v Thajsku známa pod označením Triton …

… Úplne nový automobil ako prvý priniesol úplne novú produktovú koncepciu – označovanú ako Sport Utility Truck (športovo-úžitkový pick-up) – spájajúcu kultivovaný dizajn exteriéru (inšpirovaný pretekárskym modelom Pajero Evo) s pohodlím osobného auta a jedinečnými konkurenčnými výhodami, ako je napr . permanentný pohon všetkých kolies Super Select 4WD (vrátane redukcie) či najmenší polomer otáčania v triede.

Nová model L200 štvrtej generácie, nastoľujúca nové meradlá v triede, dokázala osloviť zákazníkov na svetových trhoch s 1,4 miliónom vyrobených vozidiel*.

*Celkový objem výroby na konci júna 2017 bol 1 424 062 vozidiel. Hlavná produkcia v MMTh bola od FY2005 do FY2015, ale výroba v Brazílii stále pokračuje.

… 5. Generácia

Sedemdesiat jeden rokov od premiéry malého modelu Mizushima v roku 1946 sa Mitsubishi Motors naďalej teší neutíchajúcemu úspechu modelového radu, ktorého celková výroba v rámci piatich generácií postupne dosiahla objem viac ako 4,5 milióna vozidiel od roku 1978 do júna 2017, z ktorých 343 000 vozidiel predstavuje súčasnú 5. generáciu.

Model L200 je okrem toho celosvetovo tretím najpredávanejším autom spoločnosti MMC** (141 000 vozidiel za fiškálny rok 2016), v závese za modelmi ASX a Outlander. Kľúčovú úlohu zohralo vozidlo L200 aj pri etablovaní Mitsubishi Motors v Thajsku, kde sa táto spoločnosť po prvý krát stala najväčším automobilovým exportérom v krajine, keď celkový objem vývozu dosiahol 309 915 automobilov (za obdobie 12 mesiacov končiace 31. marca 2017).

Mitsubishi (šr)

** 1. miesto Outlander (predaných 185 000 vozidiel)

  1. miesto ASX (predaných 155 000 vozidiel)
  2. miesto L200 (predaných 141 000 vozidiel)
  3. miesto Space Star / Mirage (predaných 84 000 vozidiel)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov